Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 578 ggr
Zaphix
0

Feta pojkar..

Jag var på Island i veckan (ett helt underbart land!) och min sambo tog hand om gerbilerna. Men när jag kom hem upptäckte jag att de var inte bara mulliga, utan ganska feta.. Antagligen har de varit det hela tiden, men när man ser dom varje dag så är det svårt att se förändringar..

Men nu är det bantningstajm för dom små busarna!

Tipsa gärna om foder att ge dom och bra sätt att motionera på. Just nu irrar dom runt i badkaret.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Solaika
0

Pretty Pets pellets är en bra grund.. Jag har 4 små tjockisbollar som ska ner i vikt de oxå. De får Pretty pets, ärtplättar, bönplättar, torkad morot och bovete. Sen får de en o annan Cedernöt ibland. Inte helt lätt att få tag i men de älskar dem o det är nyttigt.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Zaphix
0

Ger dom pretty pets redan, men de får lite fröblandning också.. Är ju orolig över att de inte ska äta tillräckligt.

Min och Dackes blogg

Solaika
0

Pretty pets ska egentligen vara tillräckligt bara det. Nu vet jag dock många som har svårt att gå upp i vikt (när det är meningen att de ska växa alltså) på enbart det. Fröblandningen är ju inte bra eftersom fröer är feta. Men mina gerbiler gillar iaf Pretty Pets o jag tror inte att de skulle äta för lite. De svälter ju inte sig själva. I brist på godsaker så äter de ju det som finns :)

Men ta bort fröblandningen o ge majs, morötter, ärtor och bönor tillsammans med pelletsen. Majs har jag torkat själv eftersom det är svårt att hitta bara majs i djuraffärerna. (De som inte är överviktiga får osötade vanliga majsflingor men jag inbillar mig att de inte är så nyttiga) Bovete är nyttigt o det är faktiskt oxå sånt som mina grabbar gillar. Sen ger jag en msk (de är ju trots allt 4 st) då och då av en müsli från Riesenta som finns i lösvikt här på Maxi. De får bovete, hirsflingor, quinoapuffar, dinkelpuffar och lite, lite sesamfrön. Men väldigt lite utöver den vanliga maten alltså :)

Does it become a walk?

/Ida

Zaphix
0

Okay, så allra mest pretty pets alltså.

Har en torkad majskolv inne hos pojkarna som de verkar tycka om. Har också lösviktsmüsli på ICA som jag brukar köpa åt mig själv, ska nog ta och köpa åt pojkarna också. Tack för förslaget!

Min och Dackes blogg

Solaika
0

Ärtor o bönor är bra för proteiner för det behöver de för att bygga muskler. Majskolven är säkert bra.. har inte hört nåt annat. Det viktigaste är att undvika fröer och nötter som är feta. Sesamfröna i müslin ska du oxå vara lite försiktig med. Men lite fett måste de ändå få.. Fett löser fett när det är rätt proportioner :)

Does it become a walk?

/Ida

Frida-H
0

Lånar tråden lite, hoppas det är ok :)

Fick igår hem mina pojkar som bott hos en kompis över sommaren och upptäckte att de behöver gå på en liten bantningskur…

Brukar blanda PP, musli (sockerfri), underlatfrön, torkade och plattade ärtor, majs och morötter, lite torkade örter och linser.

Funderar på att ta bort underlatfröna helt, kanske även muslin? Har kross (havre/korn) hemma, kan det vara någonting att blanda i istället?

Vilken sorts bönor köper du? Var? Visst är det sojabönor man ej bör ge?

Solaika
0

#6 Fröna skulle jag ta bort ja. Müslin borde inte vara någon fara om det inte är nötter i den. Testa om de gillar krossen.. lägg ner handen med lite kross i.. går det hem så visst kan det vara nåt att stoppa i. Bovete är bra för gerbisar som behöver banta lite.

Bönplättarna jag ger mina köper jag i lösvikt på djuraffären på samma ställe där jag köper ärtplättarna. Alltså det som du beskriver som torkade och plattade :D Vad det är för sort vet jag inte.

Just ja.. mina djur som inte behöver banta har havregryn i sin mat. Grabbarna som är små tjockisar får dinkelgryn istället.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

finns en artikel om just detta här.