Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 664 ggr
Silverpumans
0

Antal gerbiler - vad funkar?

Hej på er!

Jag blev bara så nyfiken… Vill höra lite vad ni har för erfarenheter av att ha fler än två gerbiler i samma bur/ akvarium? (Förutsatt att de har stort utrymme vill säga). Jag har mina tre och tre nu och det fungerar superbra, vilket jag är riktigt imponerad över. Glad.

Men vad har ni för erfarenheter? Finns det ni som bara kan ha två? Eller finns det ni som har fler än två i bur/akvarium och det fungerar bra?

Är nyfiken på era åsikter och erfarenheter! Skrattande

Mvh Ida

tjiggit
0

Jag ahr än så länge bara haft gerbiler två och två här hemma men är inte främmande för tanken att ha tre hanar i samma bur. Men fler än så skulle jag inte våga ha med tanke på att chanserna ökar att någon inte trivs i sin position i flockencoh bråk kan uppstå.

Solaika
0

Honorna har vi bara två och två. Sen har vi ett hanpar och en hanflock med 4 grabbar. Fungerar alldeles utmärkt med 4 killar i samma. De har 240 liter att leka på o trivs jättebra ihop. Det är pappa med två söner och så Felix som kommer ifrån Sasha och är ungefär en månad äldre än bröderna. De är sociala, har aldrig tråkigt o mår jättebra :)

Hampus och Emil som är ensamma grabbar nu får säkert sällskap av iaf en grabb till i framtiden ^^

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

det är väldigt olika beroende på hur stabil rangordningen är om jag sätter in ett nytt djur eller ej. Honor håller jag endast två och två. hanar kan ibland vara några till, men ibland inte.

sasha-
0

Alla två och två, men hanar hade jag kunnat tänka mig att ha 3.

Gerbilflicka
0

Jag har haft flock på 7 hanar, men då är det för att jag stoppar in bebisar i flockarna för att de ska få leva flockliv innan de flyttar hemifrån. Annars har jag 4-5 hanar i min största flock och det funkar problemfritt. :) Just nu har jag ingen flock alls eftersom flockhanarna har fått gå till avel nu. Ska börja bygga upp en ny flock med två vuxna hanar som grund, och sedan sätta in nya bebisar allt eftersom.

Honor håller jag i stort sätt alltid två och två. Har hänt att jag låter de bo flera (3 max) när det är mamma och två döttrar. Kan dock tillägga att jag förut haft 5 honor i en flock - inget jag rekommenderar, men de funkade också helt felfritt med varandra.

Silverpumans
0

Tack för alla svarGlad! Ja jag har också fått intrycket att det fungerar bättre med fler antal när det gäller hanar. Jag funderar på att sätta in en grey agoutipojke med min pojkväns tre pojkar hemma, men man vet ju alridg säkert hur de reagerar. Just nu är de hur gulliga som helst  och putsar varandra och har sig så jag kan inte tänka mig att de skulle göra något, men som sagt - man vet ju aldrig hundraprocentigt. Ingen av dem är direkt den "dominanta" heller vilket jag tycker är intressant. Pappa och två söner är det men "alla tar hand om alla". Vad tror ni?Flört Vågar man pröva?

jule
0

#6 Varför "våga pröva" när du vet att det finns risk att hitta köttfärs i buren en dag? (även om vi alla har olika åsikter om hur stor den risken är)

Jag tycker att det låter jättebra att din pojkvän har tre hanar. Sätt in nya när nån av dem går bort ist. "Våga pröva" tycker inte jag är något man skall praktisera när det kan handla om liv eller död.

[Tassy]
0

#6 har de ingen klar rang så låt bli, som Jule säger så är det dumt att chansa.

Även gerbiler som har rang hjälps åt och tar hand om varandra, det ska vara så :P

filuraren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte riktigt Mina små gerbiler trivs ensamma och släpper nog inte in någon ny i deras lilla flock!:D

Filúren på bilden

[Tassy]
0

#9 sitter dom en och en eller alla 3 i en flock? eller sitter en ensam?

Gallerbur och plast är inte bra för gerbiler.