Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 420 ggr
Eternity90
1

Skriv om era uppfinningar, råd och tips

Tänkte att denna tråd kan vara fylld av uppfingar och tips om gerbiler.

En av mina uppfingar åt mina gerbiler var vattenflaskproblemet. För ett tag sedan hade jag en väldigt aktiv gerbil som fullkomligt slaktade vattenflaskor. Jag försökte med allt för att få honom få upp intresset för någonting annat. Jag hade honom i en bur som var 150cm lång, 2,5dm spån, massvis med klättringsmöjligheter och gnagningsmmöjligheter. Han fick vara ute i flera timmar i mitt rum. Men lika väll var han ibland på vattenflaskan och jag fick köpa ny tre gånger i veckan.

Tills slut tog jag en läskburk och skar upp denna så vattenflaksan fick plats. Efter det vek jag ner de vassa kanterna och klädde med tyg. Gjorde ett håll för kunna hänga upp den. Och efter det klarade sig vattenflaskan och han gav upp och gjorde bättre saker.

Ett tips när ni försökt med allt

isafisa
1

Har en gerbil här hemma som är väldigt skygg, men för att fånga in henne när hon varit på golvet (omöjligt med händerna) så tar jag soptunnan här i rummet och sätter i något roligt (som hö eller så) och väntar på att hon går in, sedan lyfter jag försiktigt upp den och tar ut henne därifrån och vidare ner i buren.

Självklart tar jag bort påsen med sopor innan jag använder den :) Det har löst många problem här hemma, då hon är svår att få in :) Dessutom kan jag ha henne på golvet utan att behöva ha flera timmar på mig :)

Solaika
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag som föredrar att ha matskål till mina djur hade såklart problem med att de grävde ner den i början. Samma sak med vattenflaskan, de grävde alltid över den de små fröna. Numera har jag en pall eller ett bord, vad man nu vill kalla det, i alla burar. De är mellan 20-25 cm höga. Ovanpå står matskålen och vattenflaskorna hänger så de måste upp på pallen för att dricka. Under gillar de att gräva och göra sig små bon eller använda det som in/utgång till nån av alla gångar :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

#2 oj  vi har tänkt lika ^^ Våran "pall" ser nästan exakt likandan ut :D

Solaika
0

#3 Hihi.. det är ju så enkelt. Tre små brädlappar bara :) Dessutom ger det ju lite extrajobb för gerbilerna som gärna gräver runt, under osv o dessutom så roar sig mina med att gnaga lite på sina pallar ^^

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

#4 Ja superenkelt ;)   Tyvärr får vi skrubba våran jätte ofta då mina tre killar har fått för sig att man endast kan kissa ovanpå den brevid maten ;)

Solaika
0

Haha.. det gör mina med då o då.. men jag har faktiskt låtit det vara.. bajsplupparna sopar jag av när det är torrt.. kisset torkar ju in i trät ganska omgående så jag har inte brytt mig om det. Skrubbar av lite när jag städar buren bara.

Does it become a walk?

/Ida

filuraren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har kommit på lite käkka greyer till min gerbiler! har tex, tatt en smal frukpinne och tar ett smalt snöre och binder fast alla möjliga slags gröna frukter! funkar till alla gnagare! tycker ni borde testa!

de var allt för mig, filur och Fifflon:D