Jordgubbar?
NU nät jag fyller år så tkr jag det är orättvist att jag får fika god tårta och jordgubbar men inte mina gerbiler. får dom äta jordgubbar eller finns det några kakor eller nå dom får äta?

Jordgubbar går bra att ge =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
YAY!!!!!! ska fixa lite åt dom. tack för svaret : D
här hemma är jordgubbar väldigt poppis 
va bra, då ska det bli jordgubbar i veckan :D

Här är det inte alla som gillar jordgubbar. Men Nina kastar sig över när hon får en färsk gubbe ^^
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
mina gilalde inte det. men dom kom från affär och hade suttit på tårta (avsköljda från grädden) enda vi hade hemma. ska köpa 1 jord gubbe av grannen som säljer. bästa jordgubbarna i världen

jaha kan man ge dom jordgubbar :D vad bra för vi har plockat MASSOR med jordgubbar på ett självplock :P jag trodde att det var för syrligt eller så satt dom inte fick äta :P
Men får hamstrar äta då också ?
får man ge dom hallon också?

Jag har gett mina björnbär.. de är väl släkt med hallon vill jag minnas. Så det borde vara lugnt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Sådana bär som hallon och jordgubbar och liknande kan väl nästan alla djur äta - ja, hamstrar också, defintivt. :) Av mina djur får de som vill ha både blåbär, hallon, jordgubbar o s v, samt olika slags frukter och grönsaker. Det är nyttigt på alla sätt och vis, både vitaminer, mineraler, antioxidanter och så vidare. Det man ska vara försiktig med är stenfrukter eftersom den stora kärnan är full i blåsyra som är väldigt giftigt (ex på stenfrukter är bl a persikor). Spenat och liknande innehåller oxalsyra som också är giftigt i större mängder.
Mina gerbiler är mest förtjusta i till exempel färsk broccoli.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Hej, sag traden pa senast pa iFokus och tankte bara informera om att hallon ocksa ar stenfrukt.. Alla frukter med bara en karna i varje fruktkropp raknas till stenfrukterna. (Hallon ar sammansatta av manga sma fruktkroppar med en karna i varje)
// Amanda
Som Musiken redan har skivit, hallon är stenfrukt och ska inte ges till gerbiler, trodde jag hade nämnt det i den här tråden men det måste ha varit nån annanstans då :)
hallon är en stenfrukt ja, men det är ok att ge gerbiler. Mandel är också stenfrukt, hasselnöt och kokos likaså. Det är ett visst ämne som brukar förekomma mycket i stenfrukter (minns inte vad det heter) som inte är bra för gerbilerna, men i tidigare nämnda frukter är det inte så mycket att det riskerar att skada djuret om man inte ger för ofta. En godbit då och då är alltså okey, men ska inte överkonsumeras.
Mvh Tassy
okej. då vet jag. osäker på hallon :S
Mina gerbiler älskar alla slags bär. Får de inte minst ett var så slåss de för att få del av godsakerna. Blåbär, hallon, jordgubbar, till viss del vinbär, o s v, är något de verkligen älskar.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Vinbär är kanske lite för surt för gerbiler?
Om de tycker om det så antar jag att det inte är för surt för dem - för all frukt och alla bär innehåller ju en viss mängd syror.
Mvh,
Moa
#17 om det vore så enkelt skulle man inte behöva tänka på att inte ge djuren för sura saker.. rätt?
Och vad skulle risken vara med "för sura saker"? Inte ens för marsvin som är rätt känsliga så är det särskilt farligt, förutom att det finns en risk att de kan få munsvamp - vilket väl inte gerbiler kan få, ellerhur? :)
Mvh,
Moa
#19 Det kan ge gerbilen så allvarliga magproblem att den avlider. En betydande risk alltså.