Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettot-fiket
Läst 949 ggr
cupcakes
0

seriös uppfödare enligt er?

Hej!

Jag tänkte ta reda lite på vad ni tycker är en seriös uppfödare. Vad gör en uppfödare seriös och vad har ni för krav på den ni köper djur från?

Jag tycker väl att uppfödaren ska ha koll på vem h*n säljer sina djur till och även har en åldersgräns så t.ex under 15-18 (eller vad man nu har) måste man ha målsmans tillstånd. En seriös uppfödare för mig avlar bara på bra djur, och tar temperament och hälsa före färg. Jag har ju haft sådan tur att jag hittat en uppfödare som uppfyller alla mina krav (har inte skrivit upp alla då det snart bär av till torp) och jag väntar nu bara på att få se vad det var för kön i den/de senaste kullen/kullarna.

Mvh Sandra

EmmaG
0

Inte säljer halva kullen till djuraffären eller liknande.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Gerbilflicka
0

Jag håller med om det som redan sagts.
Sen tycker jag att en seriös uppfödare ska ha en klar avelsplanering med vad han/hon vill uppnå. Varje kull bör fylla ett syfte och tanken (även om det inte alltid blir så) bör vara att kullen blir så bra att man som uppfödare behåller en eller flera ungar själv för framtida avel. Om man redan från början planerar att sälja alla ungarna, vad är det då för mening med kullen?

En seriös uppfödare är inte rädd för att erkänna sina misstag och hela tiden sträva efter att bli bättre. Det finns en del som redan ser sig som fullärda, bättre än alla andra och har aldrig fel… sånt är oseriöst i mina ögon.
En seriös uppfödare är inte heller rädd för att berätta för köpare om nackdelarna hos vissa djur eller hos en viss linje. ALLA djur och ALLA linjer har nackdelar och om man som uppfödare inte kan berätta om dem försöker man antingen ljuga eller så känner man inte sina djur för fem öre.

En seriös uppfödare är noga med vart gerbilerna hamnar och säljer inte till djuraffärer. Erbjudandet om att finnas till hands via telefon och mail ska också finnas där för köparen, och om köparen någon gång i framtiden måste sätta ihop en av gerbilerna med en ny kompis (om burkompisen dör) så bör uppfödaren finnas till hands och hjälpa.

En seriös uppfödare känner sina djur väl och har dem som en del av familjen. De låter gerbilerna i första hand vara husdjur och behandlar dem därefter. Alla djuren har bra burar och behandlas bra; de ska inte leva i små lådor och få längre standard för att uppfödaren ska kunna ha plats för fler djur.

cupcakes
0

Supersvar, jag kan inte mer än att hålla med allt vad ni båda sagt :) Är nämligen lite nyfiken då åsikter om vad som är seriöst hos vissa kan skilja sig åt rätt mycket..

Motalavikens
0

Hmm håller med om det mesta MEN en sak som är käpprätt fel är att man som seriös uppfödare inte kan sälja till djuraffären , varför inte ?

Jag har tex en superduperunderbar djuraffär här där jag bor som jag gärna säljer djur till , jag vet att djuren har det bra tills de kommer till ett bra hem , som jag även vet att hon är mån om , kan nog lugnt säga att hon inte är som de andra djuraffärerna .

Så bara för att jag säljer till henne så är jag alltså inte seriös ?Förvånad

[Tassy]
0

En seriös uppfödare är noga påläst om djuren, tar inte kull på kull på kull, är noga med temperamentet, bibehåller kontakten med sina köpare ELLER förvissar sig om att det är en mycket bra djuraffär och håller kontakten med personalen och ser till att de är kunniga om gerbiler. Personligen säljer jag inte till djuraffärer, men jag anser heller inte att man är oseriös om man håller koll på affären och förvissar sig om att djuren får det bra.

Däremot anser jag det vara oseriöst att hålla djuren i små burar (t.ex. minidunor) utan möjlighet till stimulans, en sandskål och något papprör + ett bo räcker inte. Vilket många aktiva uppfödare verkar tro. Jag anser det även vara oseriöst att endast färgavla för att få fina utställningsdjur. Men det värsta jag vet är att folk opererar bort tumörer och sen avlar på djuren och tror att avkommorna inte kommer bli drabbade. Det får mig att se rött.

Mvh Tassy

EmmaG
0

Ang att sälja till djuraffär.
Ja, det finns jättebra djuraffärer men du kan absolut inte själv välja hos vem gerbilerna hamnar hos! De kan hamna hos en superbra ägare som tar hand om dem exemplariskt eller hos någon som låter de sitta i en gallerbur med litet springhjul & dålig mat!

Framförallt kan du inte kalla dig seriös med en ordentlig avelsplan om du säljer halva kullen till djuraffären därför att du kommer inte ha någon som helst vetskap om hur dessa djur utvecklar sig genom livet. Alltså kommer du inte veta för framtida avel om du sitter på en lyckolinje eller linje som ger kassa resultat med nervösa individer, dör för tidigt, mycket tumörer etc etc
Det blir ett stort glapp i din kunskap om hur dina linjer utvecklas!

// Emma, aka Althea

Motalavikens
0

Låt säga att du säljer privat till olika personer , hur vet du säkert att de tar hand om djuret , vet du att ni för all framtid kommer ha bra kontakt ?

Nu låter jag säkert elak igen , som vanligt , men vad ger dig rätten att säga att jag är oseriös för att jag säljer till en djuraffär ?

[Tassy]
0

jag tycker det har förstorats upp lite med dessa djuraffärer. Det FINNS bra affärer som är noga med var djuren hamnar. Jag vet själv en affär som kontaktar uppfödaren när det är någon som är intresserad av djuren i affären. så de får möjlighet att ha kontakt.

Du har ingen aning om vad en privatperson kan ta sig till heller. De kan också sätta djur i gallerbur och slänga till ormmat när de tröttnat efter någon vecka, avla hejvilt med vad som helst. Hårt men sant, jag vet flera som har drabbats av såna köpare, men inte döms de för att vara oseriösa uppfödare?. Är man noga med valet av affär så tycker jag inte det är illa. Men jag tycker väl inte det är bra heller. Av just anledningen som EmmaG sa; man kan oftast inte följa djuret sen och se om det uppkommer sjukdomar osv i linjen, vilket är en mycket viktig del i det hela.

Jag tycker inte det är rätt att döma ut en person som oseriös bara för att ordet djuraffär finns inblandat. Man måste se på helheten; bra och seriös affär, kunniga noggranna säljare osv. Men så är ju väldigt många djuraffärer ett sorgligt kapitel.

Hoppas ni tolkar det jag skriver rätt nu bara.

Mvh Tassy

[Tassy]
0

Motalavikens: Nej du är inte en oseriös uppfödare. Du gör ett bra jobb med dina djur och jag vet att du är noga med att ta reda på saker och ting.

cupcakes
0

Jag tycker att det är okej att sälja till djuraffär - om man vet med säkerhet att affären tar bra hand om djuren. Sen kanske det är svårare att följa linjerna, men hittar man en djuraffär som är villig att ge köparens kontaktuppgifter till uppfödaren så denne kan ta reda på djurets framtid så är det helt okej för mig. Dock har jag väldigt dåliga erfarenheter av djuraffärer häromkring. Den närmaste t.ex har en liten liten låda till varje djur - ofta flera i varje låda, och lite spån som täcker botten. Saltsten, hus, lite hö, mat, vatten och ibland sand är det dom har. De djuren ser jag ofta springa runt och gräva i hörnen, klättra på kanterna för att komma ut m.m. Men självklart finns det säkert bra djuraffärer som tar bättre hand om djuren än såhär :)

Motalavikens
0

Tack Tassy Kyss 

Känns lite dumt att höra att man är "oseriös" när många vet hur jag är som uppfödare , kan lugnt säga att jag tillhör de som är mycket noga med var de hamnar , älskar mina djur över allt annat , jag lever för mina djur , alla som känner mig vet att jag tillhör den blödiga sorten som sätter i mina djur i första hand , sen säga att man är oseriös bara för att man säljer till djuraffär låter lite dumt i tex mitt sammanhang .

Om vi tar överlag nu =) Jag tycker det är helt ok att sälja till djuraffär , ser inget som helst fel i det , de 2 kullar jag haft med gerbiler så har jag kvar från båda kullarna , vet även var en del av kullen är , även om jag säljer till privatpersoner så vet man ändå inte hur det går med dem , man kanske har bra kontakt ett tag sen efter hand kan även kontakten tunnas ut , vilket det gör i många fall så då vet man inte mer för det .

[Matilda92]
0

Håller med det mesta som sägs ovanför.

#5 men bara för man har gerbiler i minidunor är man inte oseriös…. Men jag tkr absolut inte man ska ha fler än 2st i en mini duna.

[Tassy]
0

Nej man är inte oseriös bara för att man har en miniduna, men om djuren inte har någon sysselsättning heller i buren. Det var ett exempel bara :)

Fast jag personligen skulle aldrig ha så små burar till mina djur. Jag tycker det är lite gränsfall faktiskt, med tanke på djuren. Men stimuleras de mycket och får mycket tid utanför buren så är det OK.

Gerbilflicka
0

Jag drar inte alla över en kam, det finns undantag såklart. ;) Tänkte mer på sånna som tar en kull och sen skeppar iväg alla till första bästa djuraffär, som ormmat eller vad som helst.

Kan berätta lite varför jag inte gillar att sälja djur till djuraffärer dock… Djuraffärer ställer inte frågor. Det är mycket lättare att bara gå in i en djuraffär och köpa istället för att kontakta en uppfödare. VEM SOM HELST kan köpa ifrån en djuraffär. Det handlar om vilken djuraffär som helst, bra som dålig.

Min nya hamster är jag ganska så säker på att han kommer från en uppfödare från början, för han är så himla mysig och snäll. Sedan troligen såld till en djuraffär… och köpt av en kille. Sedan lämnas hamstern ensam i flera veckor och kunde mycket väl ha dött om ingen hade öppnat killens lägenhet. Sedan höll han på att släppas ut i skogen som en nödlösning för att ingen ville ha honom.

Jag tror att om man måste gå igenom lite "problem" för att få sina husdjur, t.ex. ringa uppfödaren och åka och hämta djuren… då är man oftast mer seriös som köpare också. Dessutom kan man alltid påverka en köpare om man får snacka med dem och träffa dem. Alla mina köpare har akvarium med massor av spån, för de följer mina tips. För mig handlar det om att sålla ut så många som möjligt utan att behöva träffa dem först, för att försäkra mig om att mina bebisar får det bästa möjliga.

Beaver
0

Det mesta viktiga har redan blivit sagt. Ha mål med sin uppfödning, god kunskap om arten/avel/genetik, god djurhållning etc. En viktig punkt som jag dock sett ganska skrämmande fall på är att få uppfödare verkligen sammarbetar och arbetar för att eftersträva ett gemensamt mål. Alldeles för mycket baktaleri och folk som inte drar sig för att gå bakom ryggen på andra för att få tag i avelsmaterial från samma linjer, etc. Men sådant är väl tyvärr vanligt i hobbykretsar, viket djurslag de än må vara. Ville bara påpeka att en seriös uppfödare bör eftersträva att hålla god kontakt med varandra och en eventuell förening istället för motsatsen. Finns ingen bättre kunskapskälla än andra likasinnade som håller på med samma sak.

[Tassy]
0

ja, huvudet på spiken Beaver.  Synd bara att *erm* vissa inte följer sina egna ord.

Beaver
0

#16 Vad är ditt problem? Gick du ur föreningen för att du blev tillsagd av styrelsen och avelsrådet att sköta dig? Har du något problem med mig eller folk i min närhet så kan du vackert ta det via PM istället för att lägga snorkiga svar på ett publik forum. Jag blir sällan irriterad och har ett gott humör och tålamod men folk som du gör mig ringa förbannad. Sajtvärden kan förvänta sig ett PM om du tänker fortsätta med din ogrundade häxjakt.

Gerbilflicka
0

#15 Jag håller absolut med. Alldeles för mycket skitsnack, sabotage och sånna som absolut inte kan tänka sig att sammarbeta utan hellre förstör för andra uppfödare. Så är det väl i alla föreningar men… Det är tråkigt att det ska behöva vara så, alla är väl mer eller mindre ensamma i sin avel antar jag. :(

[Tassy]
0

#17 jag har pmat dig om det hela.

Varför jag gick ut SGF har ingenting med det att göra över huvud taget. Dessutom var det falska anklagelser från början till slut av styrelsen, och jag har blivit bedd om ursäkt för det. Däremot bad de mig att undvika att ta vissa diskussioner offentligt med tanke på risken att folk missuppfattar i onödan. Till exempel det med att avliva hemma. Jag erkänner villigt att jag glömde bort att föreningen inte vill att uppfödare ska ta det offentligt.

Dessutom gör du mig minst lika förbannad med dina egna pikar emot mig, det är inte bara jag som pikar här.

Men nu räcker det, för att bibehålla trevligheten på forumet. Du kan pma mig om saker du också istället för att pika mig. Så slutar jag att pika dig.

EmmaG
0

#14 Återigen håller jag med dig Emma!

#7 Jag pekar inte ut dig specifikt som oseriös, jag känner inte dig, men frågan gällde "Vad jag anser gör en uppfödare seriös", och jag nämde att sälja till djuraffär anser jag inte är seriöst av de anledningar jag redan nämt.

// Emma, aka Althea

Gerbilflicka
0

Bara för att man inte prickar alla rätt på allas lista över vad en seriös uppfödare är betyder inte att man är oseriös heller. Det beror på hur mycket man vill ta åt sig. Jag är helt övertygad om att ingen uppfyller allas krav, men bara man står för det man gör och tycker det man gör är moraliskt rätt så ser jag inget fel i det.

Jag vet uppfödare avlivar gamla avelsdjur t.ex, och det tycker jag inte är seriöst… men kan de stå för det och argumentera för sin sak, vad har jag med det att göra då? Allt jag kan göra är att välja att inte stödja uppfödare som gör saker jag inte själv skulle göra.

Och det här med att avliva hemma Tassy… det står jag för att jag gör och jag är glad att jag har möjligheten att göra det. Så länge man är klar med att det är något man måste lära sig av någon som kan innan man utför det själv så ser jag inte problemet. Jag har behandlat luftvägsinfektion genom att bara snackat med en veterinär (Sanna) på telefon, och det kan jag stå för utan att det betyder att jag rekommenderar andra att göra det också. Alla har inte sunt förnuft men jag kan inte behandla hela världen som om alla vore dumma i huvudet pga några få idioter heller. Man kan vara tydlig men inte övertydlig, och man ska kunna stå för det man gör.

[Tassy]
0

#21 kunde inte ha sagt det bättre själv Glad

Beaver
0

#17 Väntar fortfarande spänt på ett PM från dig.

Och angående mina inlägg, ja du tycks ju tolka det mesta som pikar emot dig så den bjuder jag på. Har inget intresse att bli påhoppad från folk jag inte ens haft med att göra, och inte vill ha med att göra heller för den delen.

EmmaG
0

Tassy & Beaver
Inget mer munhugg er emellan här nu tack!

// Emma, aka Althea

[Tassy]
0

jag PMade dig redan i morse.

[Tassy]
0

#24 skrev redan i inlägg 19 att det räcker.

Beaver
0

Så trevligt, min inkorg är tom och PMs funkar alldeles utmärkt då jag fått två under dagen. Jag anser vår diskussion avslutad då jag har inte fått något svar.

[Tassy]
0

Min inkorg funkar också då jag fått mail.

cupcakes
0

#27 OT: Men har du fått mitt pm som jag skickade för ett par dagar sen?