Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 833 ggr
Michiis
2008-08-14 13:29
0

frågor ^^

hehe, kanske ska skaffa gerbiler..
Men ska ju först lära mig xP
Vad ska man ha för bur? Kan man använda te x en inne kaninbur? :S xD .. Jag vet typ inget. Eller ska man ha hamsterbur?
Vad ska man ge för mat? Hur gamla blir gerbiler? Går det att få dom tama? Är dom lätta att sköta?
Vad kan man göra med gerbiler, tex fins det tävlingar med dom uts eller något annat dom gillar ?
Okej, det blev lite många frågor..Men vill ju veta x'P

// Michis

sasha-
2008-08-14 14:03
0

Det är väl bäst med akvarium, för dem kan man fylla med spån så att gerbilerna kan gräva gångar. Om man själv eller gerbilerna är känsliga mot vanligt spån kan man använda toa-lätt, pellets av pressat papper. Man kan ckså använda dunaburar, däremot är inte galler att rekommendera.

Jag brukar köpa endel gnagarblandningar som jag sedan blandar ihop. Sen finns det en hel del på ex ica att blanda i , som linser, havregryn, vetegroddar, quinoa, knäckebröd och paltbröd. Akta så det inte blir för mycket solrosfrön bara, då blir de tjocka;P

Gerbiler blir ca 3 år, de kan bli både yngre och äldre. Ja det går att få dem tama, men de är inte särskilt lugna av sig. DEt är väldigt olika gerbiler emellan. Vissa är lugna av naturen medan vissa är lite hyper även om de är snälla och tama. Ja de är ganska lättskötta.

Ja det finns utställningar man kan vara med på. Både Svenska gerbilföreningen och svenska hamsterföreningen har utställningar, dock får man välja en av dem pga avmaskningen som är ett krav i SGF men inte i SHF. Man kan tävla i både pet som är mer temperament och typ samt i standard som är mer färg och form.

[Tassy]
2008-08-14 14:17
0

kika gjärna runt i våra artiklar här på gif :)

Michiis
2008-08-14 15:04
0

Tack :D för svaren :D Ska kolla om jag har ett akvarium hemma. ;P Annars kanske köper jag eller så köper jag dunabur :P

Har sett på bilder att gerbiler ligger typ i något med nå sand i. Är det typ toan eller nått annat?  Ska man ha sånn?

Är det bäst att köpa gerbil av en uppfödare ? :P  (nån att rekomendera?)

vet att gerbiler ska vara tsm. Och inte ensam. Ska man köpa då syskonpar eller kan man köpa gerbil från olika ställen eller vad?

Kan man typ ha gerbiler mycket utanför buren eller vill dom helst vara inne i buren. Asså typ kan man kela och så med dom??

Kan man ha typ gerbiler ute på gräsmattan på sommarn eller smiter dom bara då?

Ska läsa lite artiklar nu :D

// Michis

cupcakes
2008-08-14 15:23
0

#3 Jag är väl lite av en nybörjare själv men herregud vad jag har pluggat på om gerbiler sen jag bestämde mig att jag ville ha dom - och nu efter ett antal månaders slit och läsning så väntar jag bara på dom rätta.

Gerbilerna ska ha tillgång till sand att bada i, jag är inte helt säker på om vissa använder den som toalett också. Sanden ska vara finkornig - till exempel chinchillasand eller den finaste sortens blästersand på biltema.

Jag skulle rekommendera att köpa från uppfödare då du då vet vad du får. I djuraffärer kan man t.ex få en "hane" som visar sig vara en hona, de i djuraffärer vet inte alltid hur gamla dom är exakt och det kan även finnas beteendestörningar och sjukdomar i en gerbil från en djuraffär. Seriösa uppfödare avlar bara på djur med bra temperament, man kan oftast få träffa föräldrarna och man kan hela djurens liv komma tillbaka och fråga hos uppfödaren om hur man ska göra ditt och datt.

Man kan köpa både syskonpar eller sätta ihop gerbiler, oftast förutsatt att den ena inte är könsmogen. Honor KAN man ha fler än två - men ofta börjar dom bråka så där är två ett ganska bra tal. Hanar kan man däremot ha fler än två. Uppfödare hjälper oftast till att sätta ihop gerbilerna så att allt blir rätt från början.

Gerbiler vill gärna komma ut och springa en stund varje dag men man får passa sig för sladdar och hål och även hela tiden ha tillsyn över dom. Om man kan kela tror jag väl beror lite på temperamentet.. Vissa vill bara springa och andra vill gärna sitta i din hand eller på axeln..

Om man kan ha dom ute är jag osäker på - är det lagom varmt och man ser till att inga rovdjur, katter eller liknande är i närheten så kan man nog med mycket tillsyn ha dom ute en liten stund, men riskerna finns ju alltid.

Det är jättebra att läsa artiklar och fråga om allt - det är så jag har lärt mig. Jag har läst, läst, läst och läst och även frågat om allt jag inte hittat något om.

Superbra att du frågar och hoppas att jag var till någon hjälp :)

Michiis
2008-08-14 16:09
0

#4: TACK! Du var till mycket hjälp :D !!
Ah den här sanden som dom ska ha och bada i (: Vart kan man köpa sånt?
Och sen maten, är det bästa  att göra egen mat än att köpa på affär.. Eller kan man typ ha blandat både egen och köpt?
Och hur ofta behöver man städa gerbilens hem/bur/akvarium?xP
Nu när jag har lärt mig typ lite mer då, så har jag nog bestämt mig för ett syskonpar. Vad är då bäst; två honor elr två hanar?
Ska Gerbilen vara något tam innan man tar ut dom första gången?
Hur mycket kostar gerbilern i månaden?

Heh, det blir så många frågor jämt. Men man kommer på nya hela tiden. Vet att några frågor kan vara lite onödiga men man vill lixom vara säker. Man vill ju typ inte ha skaffat gerbiler och så kan man inget eller ja man tror att det ska vara si och så och så mår inte gerbilen nå bra.. ;P Drf blir det många frågor xP

// Michis

cupcakes
2008-08-14 16:23
0

#5 Kul att man kan hjälpa :)

Rådasand eller chinchillasand går bra, men många köper den finkorniga blästersanden på biltema för 50kr, då får man 25kg vilket är mycket billigt.

Många färdiga blandningar är väldigt feta - men man kan ta en eller flera sådana och blanda ner lite eget från mataffärerna, eller så gör man allt helt själv. Bra tips finns om du söker på 'recept?' där några svarat mig riktigt bra vad man kan ha i.

Hur ofta man behöver städa beror helt på hur många gerbiler i hur stor bur man har.. Men en ganska stor bur så kanske storstädning ca var tredje vecka och så lite 'småstädningar' nån/några gånger i veckan? Man märker när det har gått för lång tid - då får man städa oftare.

Kön tycker väl alla olika vad som är bäst - men om den ena går bort så är det ju oftast lättare att introducera en hane men jag ska nog inte yttra mig så mycket i denna frågan ^^
Dock om man har två djur - och blir sugen på en till så är det ju hanar som man har störst chans att få in den nya i flocken då..

Man bör nog tämja den innan man tar ut den - det finns väldigt bra artiklar om hur man gör sin gerbil tam. Både här och på zoonen.com.

Hur mycket de kostar i månaden kan jag inte riktigt svara på - men det skiljer väl också lite hur många man har, hur ofta man städar, vad man har för mat m.m

Jag tycker fortfarande att det är jättebra att du frågar - det är bättre att fråga en gång för mycket :)

Michiis
2008-08-14 21:57
0

Vad ska man ha innan man skaffar gerbilen och vad kan man skaffa medans man har den? ^^

// Michis

Solaika
2008-08-15 00:48
0

Nu måste jag lägga mig i.. Rådasand ska man inte ha, har jag iaf fått lära mig. Chinchillasand eller blästersand. Här tar de 25:-/kilo för chillasanden.. blästersanden får man 25 kilo för 50:- det är lite skillnad det :)

Innan gerbilerna kommer så bör du ha deras bur, spån, vattenflaska, sand, sandskål och mat. Man bör oxå ha någon form av hus åt dem. Jag föredrar att ha matskål till mina men det måste man absolut inte egentligen. Man kan lika gärna strö maten i spånet. Spara toarullar o hushållsrullar o andra småkartonger.. sånt gillar de att gnaga sönder. Sen kan man ha alla möjliga prylar åt dem. Jag har bord åt alla mina där maten står.. sen har de träbroar, både bågar o hängbroar. Hus o andra krypin, ihåliga träpinar o gungor o lite allt möjligt. Trä och porslin/sten kan du ha.. se till så porslinet o det inte har vassa kanter bara. Något att slipa klorna på är bra.. en bit takpanna eller en lerkruka utan hål i botten är bra grejer.

Men bur, spån, vattenflaska, sand, sandskål, mat och hus är det du bör ha innan djuren flyttar in. Sen kan man fylla på vartefter man hittar roliga saker.

Shoppade nyligen grejer till mina frön för 1200:- Men då har jag 14 stycken som vill ha leksaker ;)

I övrigt så gör jag "storkok" med mat.. köper hem Pretty Pets gerbilfoder, ärt- och bönplättar, en påse med nån form av gnagarblandning utan pellets eller fågelblandning.. lite beroende på vad jag känner för när jag handlar.. de olika sorterna jag köper brukar innehålla ungefär samma saker iaf. Sen har jag puffat ris, majsflingor, quinoapuffar, dinkelpuffar, havregryn.. till några gör jag lite fetare mat (har ett par som haft lite otur i livet o varit sjuka ett par gånger o därmed är för smala) där tillsätter jag nötter av olika slag. De får oxå vetegroddar och kokosflingor/riven kokos.

Färskmat vill de ha ett par - tre gånger i veckan.. gurka o broccoli brukar vara poppis. Jordgubbar kan gå hem, blomkål, sallad, pasta och potatis som är kokt utan salt. Det finns massor att ge dem. Tänk på att inte ge salt, söt eller kryddad mat. Inte heller stekt. Ägg eller äggpulver är bra att ge dem för proteinets skull.

Har egentligen hur mycket som helst jag skulle kunna skriva.. men jag ska mecka ihop en tårta nu så jag får sova nån gång ^^

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

cupcakes
2008-08-15 17:56
0

#8 Jag var osäker på rådasand, tur att du rättade mig :) Själv har jag nappat på blästersand för längesen och har en säck här hemma :)

sasha-
2008-08-15 21:08
0

Sandskålen är både för bad och toalettbesök;)

Michiis
2008-08-15 23:23
0

Okej :D tack för alla bra svar :D !! har lärt mej massor.. har läst massa på artiklar och så har jag läst på zoonen.. :P

Kommer nå mer frågor så skriver jag dom , hehe :P

<3<33 Tack ALLA åter igen <33<3

// Michis

Michiis
2008-08-15 23:27
0

Haha , kommer en fråga nästan på direkten.. xP Hur stor behöver akvariet/dunaburen vara?? för två stycken såklart ;D  

jag har kaniner och då är det väldigt viktigt det här med storlekar på burar och såå..

// Michis

Solaika
2008-08-16 01:06
0

MINST 54 liter.. det är minsta tillåtna.. jag skulle säga minst 100 liter.. det är ett bättre mått tycker jag. Sen är det ju så att ju större dess bättre ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida