Fick hem två Gerbiler...
Var tänkt som ormmat men dom var ju så förbannat söta.. så nu e jag gerbilägare.. 
Hjälp mej!!! Vad behöver dom? Hur ska dom ha det, gillar dom att leva i flock, hur ser jag könet på dom små rackarna, det e två ungar… ja.. som sagt, hjälp!! Vad ska dom äta? Har gett dom hundmat, sallad å knäckebröd nu så länge..

De behöver en bur på MINST 54 liter för två djur. De är flockdjur o SKA leva i flock. Hur gamla är ungarna? Hanar ser man oftast kulorna på vid 5-6 veckors ålder. Sen vill de ha spån att bo i.. absolut inte gallerbur. Duna eller akvarium. Mat vill de gärna ha blandning av lite allt möjligt.. Titta under kategorin här som heter Matlådan. Där kan du säkert få många bra tips om mat de äter. Osötad müsli är bra tex.. puffat ris, ärtplättar, bönplättar.. sparsamt med solrosfrön och nötter eftersom det innehåller mycket fett. Lika pumpafrön. Det är bättre som godis. Gerbiler gillar inte vanlig pellets. Det finns ett pellets som heter Pretty Pets. Det äter de flesta. Det är en bra grund för gerbilmat men bör blandas ut med lite allt möjligt. Som sagt.. titta runt. Över natten klarar de sig på det du har gett dem.. men om du har osöt müsli eller vanliga majsflingor hemma så kan du lägga ner sånt.. havregryn är bra.
Just ja.. toapapper eller hushållspapper att boa med vill de ha. Nån form av hus att bo i och en skål med chinchillasand eller liknande. Ett tips är Biltemas finaste blästersand. 25 kg för 50:- mycket billigare.. här tar djuraffärerna 25:-/kilot för chinchilla sand. Vattenflaska är ett måste såklart.. har du ingen funkar en gurkbit så länge. Ge absolut inte tomat eller citrusfrukter. Paprika o stenfrukter ska man oxå undvika. Broccoli brukar vara poppis men färska grönsaker ska de inte ha mer än max 3 ggr/vecka.
Spara toarullar o kartonger för sånt gnager de gärna på. Har du inget husalternativ just nu är tex en pastakartong bra att lägga ner så brukar de ofta boa i den så länge.
Lite tips på vägen.. finns massor.. läs allt du kommer över o fråga vidare om du undrar över nåt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Tack så jättemycke!!! Vet inte hur gamla dom är, men bedömmer att dom nog på nåder reder sej själva.. Dom har ätit och druckit såg jag nu på morgonen! Dom är kanske ca 4-5cm i kroppen!!
Vilka charmtroll dom är, den ena är svart m lite vita fläckar och den andra är silverbeige… Har satt in både vattenflaska samt en liten vatten skål då jag inte visste om dom kan dricka ur flaska.
Blästersand har jag i mängder då jag har en ökenleguan åxå.
Varför kan man inte ge tomat?
Tack än en gång för hjälpen!
Väl mött//I
#2 - dom dricker ur vattenflaska ^^

En lerkruka som de kan slipa klorna i kan vara bra om man ställer in ibland:)

ojdu ja de var ganska så unga. Max 3 veckor skulle jag tro. Har du möjlighet att ge dem lite extra tillskott så gör gärna det. I form av lite pasta, youghurt, barnmat etc (kanske inte det första man har hemma men det är kanon). Inte för mycket dock, och bara så mycket som de hinner äta upp. De äte fast föda från 3 veckors ålder och kan i teorin klara sig utan modersmjölk då men lite hjälp på traven skadar aldrig.

Ok, då ska jag koka lite pasta till dom på stört! Vad för slags barnmat??
potatis, morot och liknande grönsaks & rotfruktspuréer brukar funka bäst. Köp i så fall bara en liten burk då de brukar äta max en tesked åt gången. För mycket färskmat är inte bra det heller pga de är av naturen öken/stäppdjur så en gång om dagen/varannan dag nu som stöd när de är små brukar funka bra. Håll koll på att de inte bajsar löst för att förlora vätska som liten unge, ja då blir de uttorkade ganska fort. Ifall det skulle hända så sluta med färskmat helt och ge torrfoder (och ex bröd, knäckebröd och liknande) tills de blir bra i magen igen.

Vilka sötnosar! Men du, plocka bort hjulet, det gör mer skada än nytta. Sen får du gärna ha spån istället för sand som bottenmaterial, och gärna så mycket som möjligt. De små liven älskar att gräva gångar nämligen :)
Håll oss uppdaterade om hur det går!
Och lycka till!

Vet inte vad du har för bottenmaterial.. ser ut som sand. Byt ut till spån så fort du kan. Sand ska de bara ha i en skål. Iofs är de så små just nu.. jag hade nog köpt Toa-lätt och haft det åt dem ett par veckor, minst.. för att undvika att de får luftvägsproblem. Om 2-3 veckor kan du byta till vanligt burspån o då vill de gärna ha mycket spån så de kan gräva gångar. Stoppa ner massor med mjukt toa/hushållspapper o så nåt hus som de kan boa o gömma sig lite i.
Tomat och det andra jag sa kan ge gerbilerna ont i magen. Därför ska de inte ha det.
Sen måste jag säga.. Ta bort hjulet så fort det bara går!! De kan fastna o göra illa både ben och svans. Hjul är ett STORT no no till gerbiler. Lika så plast.
Koka inte pastan med salt. Salt kan ge dem njurproblem.
Hur har det gått med matblandningen? Har du hittat bra tips om vad du kan blanda i?
De va verkligen jättesöta små skruttar. Ta väl hand om dem för de ser verkligen inte ut att egentligen vara redo att vara utan sin mamma.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Oj vilka små sötingar :) Ja byt till toa-lätt eller spån, sand börjar lukta så illa efter ett tag :S
Så söta :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Hjulet e bortaget å dom äter med god aptit, dom får en blandning av gnagarblandning papegojfoder, mysli samt pastaa , knäckebröd hö mm. Nyfikna och sällskapliga är dom!! Helt underbara djur, har redan beställt hem lite andra färgvarianter! :)

Kan tillägga att dom numera är namngivna och heter Mork å Mindy! 

Ja… till 99% så e det ett par, Mork e den svarta m vita teckningar (minns inte vad den färgen heter). Han e väldigt frammåt å har redan upptäckt nöjet av att åka med på husses axel å kolla in allt nytt å spännande! :)

Okej, men de är väl syskon? (för jag antar att du med par menar hane/hona, även med tanke på namnen
)
Kan vara idé att separera dem sedan, innan de blir könsmogna, så att du inte får tillökning (och givetvis sätta ihop dem med en ny burkompis av samma kön). Nu är inte jag så insatt i avel, men det finns många duktiga på detta här inne, vad jag läst så kan t.ex honor som får ungar för tidigt stanna i växten, dessutom kanske hon inte är mogen att bli mor mentalt (dessutom så blir det ju inavel om de är syskon) bara så att du kikar upp sånt så du vet vad du bör göra :)
Färder på axlar brukar vara uppskattat även hos mina ^^ kul att de är nyfikna och framåt :D