Sanering av bur.
Har fått hem den vanvårdade gerbilen igår, äntligen.
Men fy farao vad buren stinker! Hon har bott i en liten bur utan spån, med bara sand. Dom har bara tagit ut bajset med en sil, vilket betyder att det mesta av kisset är kvar. Jag mår illa av att bara skriva det.
Min sambo ville knappt ens ha gerbilen inomhus, men jag klagade, så nu bor hon i en ny och ren bur med spån. Mycket trevligare.
Men jag skulle vilja ha kvar den andra buren, men inte utan att ha sanerat den. Nu ligger den i hetvatten i badkaret, efter att ha fått ett antal kväljningar av att tömma sanden och förflytta buren. Men den kan ju inte ligga där.
Så hur får man bort stanken och smutsen?
kan T-röd funka? Tror det kan få bort lukten.
Borde kunna fungera, ska testa. Tack för tipset.

Rödsprit har väldigt hög alkoholhalt och fungerar därför jätte bra att sanera med. Torka helt torrt från vatten innan du sprutar på det och låt lufttorka!
Har ingen t-sprit hemma.. Kan det fungera med 80% koskenkorva..?
hmm ska ta reda på vad det är först ^^
hm….. ingen aning du ;) Annars finns T-sprit lätt tillgängligt, på typ coop, byggaffärer m.m.

ta citronsyra, har för mig att jag läst de nån annan stans, nån som skulle göra rent en kaninbur och de va massa piss/skit i hörnen så hon tog citronsyra och sen hade hon på Virkon S för att få bort svampar/andra bakterier.
Citronsyra har jag hemma och Virkon S på stallet.. Får fixa det efter jag varit där. Tack. :)

jag skulle ha köpt en ny bur..kanske gerbilen känner sig lyckligare då med. fy fn va ledsen jag blir när djur behandlats så illa.

Virkon är ju bakteriedödande iaf så använd de =)
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
#9 Jag har satt henne i en ny bur som jag skrev ovan.
Nu är buren städad och fin!

Det var skönt att höra!