Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 423 ggr
Mared
0

Akut hjälp!!

Hej! Det är så att en av mina gerbiler, Lily, inte öppnar ena ögat..
Hon har inget sår där och det är inte geggigt eller varigt någonstans runt ögat, jag kan inte se något konstigt, förutom att hon inte öppnar det..
Hon är inte slö, hon busar och är lika sprallig som vanligt, äter och dricker helt normalt.
Vad kan detta vara? Har hon fått något i ögat?

Har hon inte öppnat ögat tills imorgon blir det veterinären, men vore ju tacksamt att få lite respons här medan jag väntar?
Kan det vara något allvarligt?

Tack på förhand.

jule
0

Testa att ta en tops med ljummet vatten och försök öppna ögat, du kan även ta en engångförpackning med koksalt och droppa några droppar i ögat.

Det kan vara så att ngt kletig som stelnat har gjort att det fastnar. Funkar inte detta så hör av dig igen. Då kan det var något värre och veterinär bör tillkallas.

Är ögat svullet?

Mared
0

Ah, tack för ditt snabba svar!

Nej, det ser inte svullet ut, men man kan ju inte vara helt säker..
Ska testa att badda ögat och se vad som händer.. Jo som sagt, blir det inte bättre tills imorgon får det bli veterinären, men jag hoppas på det bästa!
Eftersom att hon är såpass pigg och inte verkar ha ont eller vara direkt slö så kan det ju vara som du säger att nåt har fastnat~

jule
0

Japp! hör av dig!

Solaika
0

Så gjorde ögonen på både Casper och Nina ibland.. det va inte värre än att badda försiktigt med ljummet vatten så gick det att öppna. Sen tvättade jag med koksalt ett par dagar efter för det rengör bra.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

min jagge har haft så 2-3 ggr, inget mer än lite vatten och att försöka öppna, sen var det bra igen :)