Bra Tecknad Pied Variegated?
Jag vet att EmJo sitter och suger på en riktig snygging 
får se om det ploppar fram en Raggsocka snart 

Åh, är det panda? :)

#4 japp de är det :) har haft honom sen han blev lev.klar. Hur visste du vem han är? är bara nyfiken:)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#5 jag har en av hans syskon :P dock inte kullsyskon men ändå :P Jabba the Hutt bor hos mig :D

#6 ahaa på så vis:) är han också en socka? får ta o kika lite på din sida tror jag:)
/Sanna
min sida gör dig nog inte så mycket klokare haha :P har inte orkat skriva en presentation än 
ja eftersom han är ett syskon så är han från sockan :P

haha ja, men jag menade att ser han ut som Raggsocka:P eller är han black kanske? :)
/Sanna
aha hahaha, han är en slate :)

Åååh.. Raggsockor är så himla söööta :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Emma, jag tror att Jack är en slate, inte black. Har glömt att säga det till dig. Det är svårt att se på bilder men han är verkligen 'matt' och mer grå..hur ser man annars skillnad på de två färgerna? :D förlåt om de blir OT
/Sanna
Det här med slate vs black… Jag är inte helt säker, eftersom det finns en liten liten chans till mold också, samt colorpoint tydligen. Men grejen är att varken mina mold-bärare eller mina colorpoint-bärare någonsin fått utslag av röda ögon på bild. Däremot de slate jag har haft har varit kopior av några av Raggsockas ungar… Det roliga är väl att alla vittecknade har så vitt jag vet "kommit undan", det är bara 2 (nu 3) black som visat tecken på det här.
Men som sagt var, jag vet inte och jag måste undersöka det vidare innan jag kan lova något. Det här är bara den vettigaste teorin jag har, eftersom båda mamman bär på g och Raggsocka har chans på g han också. Klämmer in en bild för att visa vad jag menar och ska sedan hålla mig till ämnet. ;)
Är min Ted en bra eller dålig Pv? 

Emma, nu slutar du fresta mig! Jag kan inte ha fler gerbiler nu… =P
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Nu känns det lite som att jag har tagit över tråden med mina pv:s så jag ska svara på frågorna också. :)
Baron ser fin ut tycker jag, ok bläs och bra krage ser det ut som. Men… nu är problemet att gula djur (särskilt DEH/REH) bleks väldigt mycket av vitteckning, därför är det mycket svårt att avgöra. Om du skulle para han med rätt hona tror jag dock att du skulle kunna få fram fina vittecknade ungar med lite tur. :)
Ted ser lite ut som om färgen och vitteckningen flyter ihop. Jag kan inte avgöra det på den bilden men det ser ut som en rätt diffus teckning tyvärr.
Jag ser ingenting av ryggen på dem och en bra pv bör ha relativt mycket stickelhår på ryggen.
#20 Okej, ska försöka ta en bätte bild imorgon :) Den där bilden är gammal, han har mörknat lite nu ;D Så svårt med siameser dom är så ljusa :( Ville ju ha en burmese pv, men han dog :( Visst såg han rätt lovande ut? Han hade jätte mycket stickelhår:) Men ska försöka få fram nya! :)
Kan knappt se hur kragen ser ut, kan inte se svansen och inte ryggen. Dessutom är det en gul färg så åter igen… gult och bra vittecknat går inte riktigt ihop för det är nästan aldrig någon vidare kontrast, särskilt inte på pv.
#24: Okej, kan ingenting om färger, bra att så många andra här inne är kunniga då
Men det kanske blir lättare att se sedan när han blir mörkare? Eller…? :)
Jag tycker tyvärr inte ens att det ser ut som en pied variegated, utan mer som en blek pied collared.
#27: Okej, vad är skillnaden? =P Haha, jag kan som sagt inget om färger ännu, men försöker snappa upp det jag läser :)

PV har inte bara vit krage utan också spräckel på rygg/rumpa.
#29: Okej, då vet jag :) Men som jag sa, teckningen kanske syns bättre när han blir mörkare?
*putt* Emma!, Ted vill få kommentarer igen :D
Jag tycker Ted ser jätteläcker ut. :) Kanske inte standardmässigt, för jag har svårt att se hur pass bra han är. Det är därför black är den bästa färgen (burmese, agouti, grey agouti 2:a skulle jag vilja påstå) att ha vittecknade djur i, just för att kontrasten blir så mycket bättre. Problemet här är att jag verkligen får leta och anstränga mig för att se vart vitteckningen går.
Standardmässigt eller ej, han är iaf en väldigt fin gerbil som jag gärna kollar närmare på under uställningen den 1:a om du kommer?
#35 Jo, förstår precis vad du menar! men han är nog inte så mycket för standard endå, han är dark patched:/
Därför vill jag ha burmese Pv, för dom är det mycket lättare att se på. Min burmese Pv som dog var bara 9 dagar när han dog och jag kunde se varanda stikelhår på han, väldigt stor skillnad:) Men jag ska ev para Tingeling med en burmese PV, + att Ella(min BEW) ska paras med en vittecknad grey agouti och kan ev få bla burmese, så jag hoppas jag får fram någon fin en som jag sedan kan avla vidare på:)
Jo, jag kommer! Ska se om jag kan få med honom. Han kan ju inte ställas ut du han är 6 dagar för ung :( Men han sitter med 3 st varav 2st ska säljas vidare på utställnignen så då kan han ju följa med tror jag :)
Är det ingen mer som kan visa upp sin pied varigated?:)
#37 ska se om jag får bilder på bow (burmese pv), han fastnar ytterst sällan på bild ;)
Här kommer Baron uppifrån, där ser man hans PV bättre.

Jag tycker att Baron verkar ha fin färg iaf. De flesta vittecknade DEH man ser är ju typ helvita..

#35 Jag ställer ut Ted i std imorn, så då får de se han =)
Nytagna bilder där man ser mera….

Ska bara fråga: Ska Pied Variandet ha hela eller brunta "bläsar"
//Elin
Raggsocka har jag dömt upp förut, en bra varigated. Kragen ska ej vara bruten eller har färgade hårstrån som stör helheten. Baken ska vara gämt fördelat vitt på. Personligen dömmer jag inte upp DEH PV (och oftast Nutmeg PV här också) pga att deras grundfärg blir för ljus att bedöma. En gerbil med bättre grundfärg men något sämmre teckning vinner oftast över en med ljus grundfärg och något bättre teckning. Lite beroende på dagskonditionen förstås. Hel eller bruten bläs spelar ingen roll. Inte i SGF i alla fall.