Vad är det med min gerbil :O
Allergisk emot spånet eller annat?

Klickandet kan tyda på luftvägsinfektion.. Men tappar pälsen? Det kan vara nosdermatit oxå. Gå till veterinären så fort du kan.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#Okay :O
//Elin
Det där knäppljudet är absolut inget bra, på skolan avlivade de en unge som lät så :( :O
Men det kan också vara Nosdermatit som sagt var, då fungerar inte den harderiska körteln som den ska.
Hoppas det löser sig!

inte bra jag vet inte vad som är fel men hoppas det går bra! :) Förrästen söt liten Viggo du har ^^,
#4 "på skolan avlivade de en unge som lät så" hah man kan nästan tro att dom avliva en unge som går på dagis elr nåt x'D
Men som sagt hoppas det går bra (L) :)
#5 Tack. Det är inge större fel förut dom där små "nysningarna" och att han har tappat päls runt nosen. Annars är han lika pigg som vanligt. Hanär bara mellan 7-8veckor…
Vi läste på en hemsida är det stog:
"**Nosdermatit - kal nos
**Gerbiler tappar ofta pälsen på nosen, och kan få öppna sår och krustor. Detta orsakas ofta av skavsår pga strävt strömaterial eller sträva ytor i buren. Det kan även orsakas av problem med den Harderiska körteln. Denna körtel sitter bakom ögat och bildar ett sekret som tömmer sig vid ögat. Därifrån rinner det in i näsan via tårkanalen. Detta sekret blandas med saliv och sprids över pälsen då gerbilen putsar sig. Ibland ses nosdermatit då körteln producerar för mycket eller om materialet inte används. Nosdermatit ses oftast hos "unga" vuxna gerbiler. Det börjar som en lokal pälsförlust och sprids sedan till ansiktet, benen och undersidan av kroppen. I allvarliga fall kan sekundära bakteriella infektioner förekomma. Om sjukdomen behandlas tidigt med lämpligt antibiotikum, så läker det ofta. Om det inte behandlas tidigt kan behandling i senare skede vara utsiktslös. Man kan ibland försöka med sandbad för att avlägsna överskottssekret från körteln."
//Elin
#5 Jag förstår att det kan misstolkas :P På skolan jag går på har vi djur (går djurvård) bla. gerbiler ^^
byt till dammfritt strö åt honom och ta genast till vetten, troligen behövs medicin. Låter som luftvägsinfektion eller begynnande luftvägsinfektion. Kan även som redan sagts vara begynnande nosdermatit, men troligen är det luftvägsinfektion.
Vad ska han ha för medicin vi ska till stan och köpa damfrittm spån.
//Elin
det är receptbelagt och skrivs ut av veterinär.
#10 okay. Vi ska troligen till en vetrinär imorgon om vi får en tid.
//Elin
*putt*
//Elin
Är han snuvig eller nåt sånt