Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 816 ggr
cupcakes
2008-07-28 03:47
0

'recept'?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Idag (igår, men jag jobbade på maiden så det blev ganska sent) fick jag hem mitt akvarium som jag köpte på tradera för 200. 95x40x40 - det passar perfekt i mitt rum :D
Jag har innan även köpt bl.a vattenflaska, matskål, hus och samlat kartonger och lerkrukor m.m.. Ska även till ikea och köpa sandskål och en 'städbur' att ha dom i när jag städar samt samla i en mindre modell till maten tänkte jag. Jag längtar ju så efter att få hem mina pojkar.. Iallafall, nu har jag gått OT men ska skriva vad jag egentligen startade tråden för.

Vad har ni för 'matrecept' till era gerbiler? Vad får dom hur många gånger i veckan? Alltså, jag vill att ni skriver upp allt som ingår i deras dagliga mat och dessutom vad ni ger utöver det samt hur ofta.. Jag vill ha allt klart när jag får hem dom, och nu ska jag fundera ut en blandning som blir bra :)

Skickar med en bild på akvariumet - ursäkta röran i och omkring det men min kusin bor i mitt rum för tillfället så det blir lite trångt :)

(ursäkta om formen på bilden blir konstig - första gången ;D)

Strumpa
2008-07-28 11:18
0

Mina får dagligen en blandning av dinkelmusli, boveteflingor, rispuffar, oskalade sesamfrön, rågflingor, pressade ärtor, "fem gryner" (en mix från mataffär), osötad musli och lite röda linser. ca 1 gång i veckan får de gröt som jag gör på lite vatten, ev. osötad nyponsoppa på påse, litelite vetegroddar, kruskakli och lite solrosfrön/krossade linfrön/mandelspån. De får äggpulver kanske 1-2 ggr/månad. En gång i veckan får de också färsk mat, jag föredrar ärtor eller broccoli då det är billigt och nyttigt. Frysta grönsaker har nästan inga vitaminer kvar om man jämför.

Ibland köper jag torkad persilja och torkade majskolvar, det är populärt här. Torkade äppelskivor och morotsflingor gillas också, allt som är torkat kan man ju ge lite oftare än färsk mat då de lätt blir dåliga i magen om de får för ofta. Som godis ger jag pumpafrön eller mandel, ibland solrosfrön. Men då är det ett frö per gerbil och dag, och dom får inte varje dag:) Två av mina tre har nämligen en tendens till att bli lite runda om magen hehe.

Hoppas du blev lite klokare. Jag skulle undvika nötter i stora mängder när du blandar mat, och sötade saker tex russin och bananskivor från mataffär (de från djuraffär brukar vara osötade) samt de där små bitarna i skrikiga färger som brukar ligga i "hamsterblandningar" på lösvikt. Jag brukar tänka att jag inte ger dem något jag själv inte skulle kunna smaka på. (Förutom äggpulvret då, euw:P)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Solaika
2008-07-28 20:12
0

Bra svar har du fått. Tänkte bara tillägga att man kan ha osötade majsflingor i maten.. sen jag har quinoapuffar i maten numera oxå. Havregryn, ärtplättar och bönplättar likaså. Sen brukar jag göra storblandningar o då blandar jag i en påse med fågelfrö. Det innehåller lite solrosfrön och andra frön som de brukar gilla. Inte världens nyttigaste men eftersom jag gör "storkok" så blir det inte så stora mängder. Mina kvarvarande är dessutom 10 av 12 små och smala så de behöver lite extra gojs.

Grönsaker ger jag 2-3 gånger i veckan. Gurka, broccoli, morot, ärtor är bra exempel. Framför allt nu när det är så här varmt har de ofta en bit gurka liggande i buren för de är dåliga på att dricka av nån anledning.. däremot älskar de gurka ^^

Som godis är det mandelspån som gäller här.. varvat med solrosfrön då och då.. de har en tendens att ledsna på mandelspån nån vecka då och då.. Sen har jag crackerstänger som jag hänger ner en stund varje dag. Till töserna som har/haft ungar har jag stänger med ägg som är för fåglar. Annars får alla äggpulver 2-4 gånger i månaden. Risenta har müsliblandning som man kan blanda själv i en del butiker.. vi har det på MAXI.. sånt köper jag så jag har hemma och ger en tesked-matsked (beroende på hur många som är i buren) nån gång i veckan.

Färskmat får de ibland oxå.. ingen här gillar gröt som annars kan vara poppis.. Däremot går osaltat ugnspannkaka hem.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

cupcakes
2008-07-30 02:00
0

Tack så jättemycket för era svar, det kommer underlätta en hel del när det är dags att blanda ihop min mix :) Jättebra tips är det ni har skrivit också! :D