Kolla hit! Har några frågor
Hej! Har nyligen blivit intresserad av gerbiler, och skulle bli jätteglad om ni kunde svara på lite frågor :)
1: Blir gerbiler mycket tama? Eller är det bara titta-på-djur?
2: Kan gerbiler se höjdskillnader? Dvs dom vet när en hylla slutar.
3: Får man bara ge dom frukt/grönt 1-2 gånger i veckan eller kan man ge det varje dag/3-4 gånger/veckan ? 
4: Kan man ha tex 3 honor, eller blir en utstött då?
Hoppas ni kan svara på mina frågor :)

#1 Gerbiler kan bli jättetama bara man umgås med dem.. Det är nyfikna djur som är framåt och gärna vill vara med. Våra springer i soffan med oss varje dag eller iaf så ofta vi kan ta ut dem.
#2 Jo, de kan se när tex en hylla slutar.. ibland glömmer de att titta dock och far iväg lite.. det händer oxå att de glömmer att bromsa när de kutar runt och är lyckliga ^^
#3 Jag ger mina 2-3 gånger i veckan ^^ Att man inte ska ge oftare beror på att de kan bli dåliga i magen.. o det kan snabbt bli illa ställt med ett så litet djur som blir dålig i magen.
#4 Man KAN ha tre honor.. men det är inget som rekommenderas. Systrar kan fungera och mor och döttrar kan fungera.. det finns dock en risk att de börjar bråka efter ett tag. Om man inte särar på dem då så kommer de slåss till en dör. De kan börja bråka efter att ha bott ihop i ett år eller mer.. men det kan lika gärna gå bra hela deras liv.. Man ska dock inte sätta ihop fler än 2 honor om de inte är släkt/uppvuxna ihop. Det blev lite svamligt.. hoppas du förstår mitt svar..
Man rekommenderar inte fler än 2 honor men det _kan_ gå om det är systrar/mor och döttrar, för att sammanfatta. Hanar däremot är inga problem.. jag har ett gäng på 4 grabbar som älskar varandra högt ^^
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#2 Jo min Julia brukar var alite galen och rusa på och ser itne när hyllan/kanten slutar XD Ser lite kul ut men om det är högt blir det läskigt :S
//Elin

ÅH JÄNJÄN! Vad kuuuuul! :D <3 hoppas du skaffar! :D
1# Tack så mycket för att du tog dig tid att svara! :)