Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 574 ggr
tjoffsa
0

en liten fråga

colour point ögon….vad menas med det? hur ser man det på en unge?? nån som har lust förklara?

Solaika
0

På bild får de rött i ögonen trots att de har svarta ögon. På riktigt små bebisar ska man kunna se en röd prick under ögonlocket. Typ de allra första levnadsdagarna.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

tjoffsa
0

ok..såg de på 2 av mina..men det kanske är sälva pupillen som reflektera? ska lägga in ny bild på dom. Jag har svårt för färgen men vitmagade iallafall med svarta ögon. läste nånstans att ljus grey agouti kan visa lite rött i ögonen fatän de har svarta.

[Matilda92]
0

Alla colorpoints har en ljusare prick i ögonen som små bebisar. Även det mörka runt den ljusa prickeär  ljusgrått. Även öronen och nosen har en ljusare nyans. Tyvärr är jag bortrest, annars har jag bra bilder på det. Om bebisarna har colorpointögon syns det under de 5 första dagarna, sedan försvinner det.

tjoffsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hm ok tror jag förstår. men colorpoint är väl bara de som är burmese, siamese ja..clourpoint mold osv?

lägger in bild på 2 av dom som jag tog bild på nyss. tror knappast på colourpoint..men kul visa ändå..öronen och nos är inte mörka nu iallafall

tjoffsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

den minsta ,något ljusare

[Matilda92]
0

#4 Burmese, siamese, cp nutmeg, cp silver nutmeg, BEW, cp agouti, cp grey agouti, cp slate mm, har säkert glömt någon ;)
Mold är ingen colorpoint, det är ef som bleker.

Hur gamla är dina bebisar på bilderna? Skulle ju kunna vara siameser om dom kunde få det… och om du sett cp ögon på dem :)

tjoffsa
0

dom är 5 dygn idag..men cp?? var kommer de ifrån? jag tänker colourpoint som cbch osv?

inget cplourpoint på föräldrarna vad jag kan se om de inte båda bär på de längra bak.

åh gud, de skulle ta mig 2 år lära mig allt om genetik.

tjoffsa
0

Pew alt REW är pappan så det är ju chch om han är PEW..är det därefter det blir cp?

tjoffsa
0

nä förlåt 6 dygn idag..tiden går för fort