kommer dom klara sej ?
hejhej!
Hoppsan har/hade en kull som nu är 3½ vecka snart och de hände en tragisk sak här hemma, dörren stog öppen till mitt rum och våran katt som aldrig brukar vara hemma sprang in där medan inte vi va hemma.
Katten tog tuvärr mamma Hoppsan, och en av ungarna. =(
ååh jag känner mej oansvarig..
Vad sska man göra liksom.
men kommer ungarna att klara sej?? dom är som jag sa 3½ vecka gamla snart.
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
ungar kan klara sig själv vid 5 veckors ålder, man kan sälja dom redan då, men uppfödare föredrar att ha dom till 6-7 veckor för att verkligen ha koll på att dom äter.
dina ungar är snart 4 veckor, så om du stödmatar dom så tror jag absolut dom kan klara sig. men det är en svår prövning.
ge dom lättuggad mat, gryn, barnmat osv. se till att de har värme och får i sig vätska. håller tummarna här
aaa ska göra de tack föt tipsen!
men jag har en hona som har suttit med en hane i över en månad och de va planerat att hon skulle få ungar typ igår. tror ni att hon får dom snart om jag kan sätta in 3 ungar till henne nu ??
Åh va tråkigt :'( Hoppas ungarna klarar sig, håller alla tummar jag har.
#3 Stoppa inte in ungarna till henne. Om hon får en kull plus dessa 3 ungar kommer hon bli jätte stressad och hela kullen kan dö i värsta fall… :( Men försök att stödmata dem och ge dem lätttuggad mat och håll dem varma, håller tummarna för dem! :)

Enligt jordbruksverket får man ju ta ungarna från mamman när de är 3 veckor.. vilket är helt vansinnigt. Men de borde ha börjat äta vanlig mat nu.. mina är ungefär jämngamla med dina.. 4 veckor idag och de har ätit mat nu sen i torsdags.. iaf som jag har sett. De har säkert smakat innan oxå. Nu sitter dom i matskålen dagarna i ända. Så de klarar sig säkert. Värme och lätt-tuggad mat som ovan sagt så kommer det säkert gå utmärkt. *håller tummarna*
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
aa jag har sätt dom smaskat på små frön.
ge lite tip på nån gegga jag kan ge dom.. jag känner mej lite oförberedd :/ känner mej helt förvirrad och stressad själv.
barnmat på burk är enkelt, se till att den är sockerfri, vilket dom brukar vara.
faan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
nu gråter jag!
va ute med hunden och min lillsyster va inne och kolla ungarna som va kvar och glömde skit dörren öppen!! katten har ätit upp alla min små underbra liv <3
fan va sur jag e nu, ska strypa katten! tog fram värmelampa och allt. för dom ska va varma hade ränsat gerbilmaten så jag bara hade småfrön och spaggeti hade jag tagit fram =/
satan nu är jag så frustrerad att ååh nä detta va inge kul :/ =´(
jag hade ju fixat allt me dlocket och allt! näää.. vill ha tebaka knäppis!! och Hoppsan!! :/
Usch va tråkigt :'( Men sånt händer, man glömmer lätt dörrar och katten följde instinkten :/ Men hoppas alla små liv har det bra i himlen, Vila i frid småttingar + lite större småttingar ;)
#10 aa men jag e så sur just nu asså, jag e leddsen och känns som mitt fel och det är säkert de och nu så vet jag inte vad jag ska göra!
Ditt fel? Absolut inte! Du hade inte kunnat förhindra det på något sätt alls.
#12 gått och stängt dörrren? hm jag mår illa =( tanken att någon har ätiti upp så litet djur.. :(
Observera att jag vill inte vara elak på något sätt o jag förstår hur du känner dig.. Har du några gerbiler kvar? För jag har lite tips..
Har själv en hund hemma och skulle hon komma in i "gerbil-rummet" skulle småttingarna vara uppätna på några få sekunder..
Men jag har satt upp en STOR skylt på dörren "OBS! Stäng dörren!!!" så ingen ska glömma att stänga dörren när de går.. O jag har ju informerat resten av familjen så de brukar gå o kolla till dörren ibland..
Sen nu vet ju inte jag hur katter är, men vad har du gerbilerna i? Har du ett ordentligt katt-säkert lock?
Hoppas du inte tar detta på fel sätt, men om du har några gerbiler kvar antar jag att du vill ha dom levande..
Ledsen att höra vad som hände och jag hoppas att de har det super i himlen :(
#14 aa jag har sagt åt hela familjen igår att dom måste komma ihåg att stänga min dörr om dom har varit där inne, för att jag höll på att dö själv igår när jag märkte att akvariumet va tomt..
jag har dom i akvarium med egengjorda lock, men de funkade ju inte så jag har släng ut de och ska göra nya till båda akvariumena som är mer säkra.
jag har 2 st gerbiler kvar, och dom står mej väldigt nära just nu pågund av vad som har hänt. jag kan börja grina så fort jag tänker på de =/
jag tar inget på fel sätt, du tycker om dina gerbiler lika mkt som jag gör/gjorde så då tänker man ju så.
Men man ska aldrig lägga skulden på någon men om man har småsyskon som är lika djurgalna som mej sj så fattar jag att sånt här kan hända, tråkigt nog :/
jag blev verkligen ledsen när jag hörde det här men jag hoppas dom för det bra i himelen
#16 jag hoppas och dom får de bra där uppe <3
ååh jag e så deppig, har varit de heladagen
va bra att du inte tog det fel, man är ju alltid lite känslig när man varit med om något sånt och då kanske man tar saker på lite fel sätt än va de va tänkt..
och ja, ta vara på gerbilerna du har kvar, ge dem mycket kärlek och ett nytt lock som är katt-säkert så ska du se att de kommer klara sig :)
#18 absolut, man förstår inte hur mkt dom betyder innan nått händer så man är väldigt sårbar just nu =/

Vet inte mycket om gerbil ungar men jag tror nog att dina ungar klarar sej om du barra ger barnmat och mjukmat ,
Håller upp tummarna ! 
#20 läs lite längre upp =/

va ?? jag ?

Nej ! nu såg jA !!!!!!! va synd ;'( ÅÅ VA JAG VAR DUM !!!!!! HATAR MEJ !!
#23 de e lungt! de e bara lite jobbigt just nu, jag har inte orkat att tömma deras akvarium än för jag tycker de är så jobbigt :( de står där alderles tomt =/
men jag har ju 2 st gerbiler kvar så jag gosar så mkt med som jag bara kan <3
Nää fy vad hemskt!! :'( Strackars dina småttingar, hoppas de får vila i frid =(
Men det var inte ditt fel, vet själv hur lätt det är att man glömmer stänga en dörr… Det har skett många sorgliga olyckor hemma hos min pappa när jag bodde där på heltid.. Cornelia (på avataren) är också på mina gerbiler, men hon kan iallafall inte hoppa upp på/i deras bur, utan hon står bara och krafsar, försöker träna bort det.. lönlöst.
Katter och smådjur går bara inte hop, vilket jag tycker är så himla synd, för jag älskar båda! Men du ska i alla fall veta att det inte är ditt fel, man anklagar sig själv allt för ofta. Katter har sina instinkter, så det är på ett sätt inte kattens fel heller, det ligger liksom bara i deras natur.. :'/
#25 aa jag h¨ålle rpå att träna min hund också att inte så och slicka på akvariumet XD
mm katter funkar inte med smådjur alls
#26 min katt funkar jättebra med gerbiler.
hon är snarae rädd för dom och har aldrig förstått att man akn äta dom.
hon är uppfödd å¨nappflaska så hennes jaktinstinkt är itne upptränad.
och det finns katter under normala omställningar som faktikst inte bryr sig om smådjur ändå :)
#27 oj aa om de ända bara fanns sånna katter ;)
jo de finns sånna med =)