Blå vittecknad
Hur pass vanligt är blåa gerbiler?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin
det är relativt ovanliga då de bär på en speciell blekgen (dilute), men de finns :)

Kan inte någon [om någon som läser detta har] lägga in bild?
Skulle gärna vilja se :)
Okej. Någon som har en bild på en blå?
Solbackens kaniner
är väl bara i princip amber som har blå?
#4 nej inte numera, varglyans har en vet jag (wolfgirl 82)

Det finns fyra uppfödare inom SGF som föder upp diluter, bla blå gebriler. Men diluterna säljs extremt sällan till sällskap utan används i en noga planerad avel. Men de är snygga!
Jag har en liten Blå Patched grabb här hemma. Ursnygg är han! :)
Men precis som andra säger så säljs inte blåa gerbiler som sällskapsdjur utan hålls inom de få av oss som föder upp diluter då genen absolut inte får komma på drift och avlas in i vanliga färger då de förstör de vanliga färger färgerna.
Men här kommer iaf en bild på Blå.
Han är ej rödögd men dilutegenen gör så att de ser ut som de har röda ögon när man har blixt.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

#9 ÅÅH. vad fin! omg:)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV
#7 Det där är inte en Blue. Utan en black.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
#7 definitivt black
#13 diluted bleker väldigt mycket :)
jag hade tre flickor som bar på diluted, avelsförbud på dom som tur är :)
Jag tycker inte dom är svarta… I djuraffären så satt dom med andra gerbiler, och dom stack ut från de svarta.
Solbackens kaniner
#16 vitteckningen bleker svart så de ser gråaktiga ut på sina ställen, jag är helt säker på att det inte är blue
dessutom, att sälaj en dilutedfärg till en djuraffär är fruktansvärt oansvarigt.

Mm men ingen skulle göra det heller.
#19 det jag menar, så chansen att ha köpt en blå från djuraffär finns inte
#20 tror sasha också menade det ;)
Men vad är det för fel på den blå färgen? x)
#22 vad menar du nu? Blåa gerbiler är svarta gerbiler med extrema blekgener, dessa gener ska ej blandas hur som helst med andra färger anser dom flesta.
#23 Okej, men varför? :)
har pmat dig en snabb förklaring :)
#16 den du inte tycker är svart är en svart men den har en vit teckning som kallas variegated dvs den har vita strån lite här och där på kroppen, detta gör att de inte ser svarta ut som de helsvarta men likväl är de svarta :o)