frågor om gerbilskötsel
Hej!
Nu har jag äntligen fått tillåtelse av mamma att skaffa gerbiler, min kusin bara skrek när jag berättade och jag satt nästan bara och såg jätteglad ut.
Vi har även hittat två akvarium som vi ska köpa här i veckan, ett var då simone (min kusin) behöver en till bur till sina dvärghamstrar. Jag har gjort som en liten 'checklista' med saker jag behöver ordna innan jag köper mina gerbiler eftersom jag vill ha allt klart när dom kommer.
Men jag slår nästan vad om att jag har glömt någonting, så är det något mer ni kommer på skriv gärna till det här. (Skickar checklistan i ett nytt meddelande snart)
Jag vill även ha tips på en bra matblandning, jag har tänkt mig en utan solrosfrön då jag vill använda det godis istället men annars vill jag veta vad som fungerar bra och ger dom allt dom behöver.
Sedan en sista fråga: Bra uppfödare? Jag vill inte köpa från djuraffär utan ska leta på en bra uppfödare. Har ni några tips? Helst runt omkring Orust, Tjörn, Uddevalla, Göteborg, Trollhättan eller Vänersborg.. Det kan även gå i Dalarna runt Hedemora, Borlänge eller Rättvik.. Några tips?
Är det någonting mer jag ska tänka på? :)
Hoppas nån har orkat läsa och orkar hjälpa mig nu också :D
/Sandra, överlycklig blivande "gerbilmamma"..
- Akvarium
- Spån
- Sand
- Lock
- Matskål
- Vattenflaska
- Transportbur
- Sandskål
- Mineralsten/Kalksten, utan salt
- Hus
- Toapapper
- Pappersrullar
- Kartonger
- Mat
- Solrosfrön
- Pinnar
- Spade
- 'Akvarium-magnet' att sätta vattenflaskan på
- Gerbiler!
Det ser bra ut :) Tänk bara på att inget ska vara i plast (förutom vattenflskan då)

Hej och grattis! :)
Jag kunde inte hitta någon lista. Men maten kan jag hjälpa till med. Jag har sockerfri müsli till mina gerbiler och det funkar bra :) Och så kan man blanda i lite olika nötter (se upp så det inte blir för mycket fett bara!) eller linser m.m. Även ugnstorkade morötter och äpplen går att blanda i. Ugnstorkade bananer är väldigt uppskattade som godis :) Köp inte färdiga i affär, det är ofta väldigt mycket socker tillsatt och det är inte bra.
Det du behöver till dina gerbiler är:
Akvarium.
Spån/Toa-lätt/annat.
Hö (frivilligt, finns många olika trådar om det).
Vattenflaska/skål.
Sandskål.
Finkornigt sand.
Trähus eller likn.
Leksaker t.ex rör, grenar, hyllor, stenar, kartonger, toarullar m.m.
Jag tror att det var allt :-)Uppfödare har jag ingen koll på, men kanske kan söka på google eller något? Hittar du en uppfödare på internet som är på det området du vill så hittar du oftast fler eftersom att folk brukar 'länka' till uppfödare i närheten.

Oj, du hann före ;-) Det ser jättebra ut på din lista!
#2 Vad bra, mjoo det har jag redan tänkt på. Ingen plast till mina blivande älsklingar :)
#3/4 Tack så jättemycket för tipsen men jag tror att jag helst vill köpa en/flera färdiga blandningar och blanda eftersom jag är lat :D
#5 tack så mycket, ska kika direkt :)

#6 Det är faktiskt oftast bättre för djuren att du blandar maten själv. Det är inte alls krångligt. Jag köper Pretty pets gerbilmat på djuraffären. Sen blandar jag i puffat ris, havregryn, torkad morot och ärtor (finns oxå på djuraffär). Lite solrosfrön alternativt en påse fågelfröblandning (det beror på hur stor sats matblandning jag gör), röda linser och vanliga osötade majsflingor. Alltså typ cornflakes. Det är nog grunden.. sen kan man variera lite.. men ovanstående är ganska allsidigt. Färdigköpt är det ofta för mycket fröer i. Dvs för mycket fet mat. Sen har jag alltid mandelspån, solrosfrön, oskalade jordnötter och blandaeget müsli från Riesenta hemma som de får som lite extra och godis. Även äggpulver är bra att ha. Finns ofta bland fågeltillbehören.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#8 Jaha.. jag misstänkte nästan det men tänkte att det kanske fanns 'små' blandningar som man kunde blanda. Men efter att ha läst ditt inlägg så blir det nog till att blanda själv.. Men om man blandar en ganska stor sats, ungefär hur länge håller sig maten innan man måste slänga den och göra ny?

Det är ju bara torrvaror. Jag har en, typ Samla-låda, som jag har min mat i. Alltså är det lock på. Det håller i månader.. o säkert nåt år oxå.. så inte behöver du kasta nåt inte :)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Jag har sån tur att jag får köp mat av den jag ska köpa mina gerbiler av, ibörjan
Du kanske hittar några bra gerbiler på www.Blocket.se? Där hittade jag en uppföddare jag köpte ganska billigt ifrån :)
//Elin
jag har annars en kull som inte är född än, men du orkar väll inte vänta på dom ^^ (jag hoppas dom kommer snart)
lycka till med dina gerbiler =)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
#13 Vad väntar du för färger?
Jag har kontakt med SGFs bebisförmedling, och dessutom två uppfödare så småningom (antagligen inte förrän i september) kommer jag få hem några små pojkar :)