sätta ihop gerbilerna , hur ser eran bur ut då ?
När ni sätter ihop era djur och ni har dem sida vid sida så de ska vänja sig , hur har ni löst det ?
Visa gärna bilder om ni har oxå .

Vi köpte en gammal råttbur av galler för en billig peng. Sen tog vi gallret och klippte till delar som passar i våra samla-lådor av näst största storleken. Delar av den på mitten och stöttar upp med ståltråd så de inte ska kunna fälla gallret. Tror att jag har bild nånstans.. ska leta senare.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
jag har gjort som Solaika.

jag har ett akvarium och köpte finmaskigt nät. lite bräder och annat hårt material. en häftpistol och lyckadet kila fast allt med lite tur. ska ta en bild på det
Köpte en delad bur :) Toppen att ha både till ihopsättning och när man skall handpara så den blir välanvänd.
Kan lägga in bild senare (om ingen annan hinner med det). Har inga batterier i kameran för tillfället.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Jaaa , snälla ni , BILDER =)
Jag har köpt en delad bur =)

försökt hitta delade burar att köpa..men ingenstans ser jag. var har ni köpt dom?

jag har ett lite mindre akvarium som jag har delat av med nät. Har tejpat med stark tejp för att fösta gallret opch sedan har jag ett nät lock av samma slags när. Fungerar jätte bra!

#7, gibbon har slutat producera dem tyvärr så det enda sättet att få tag på dem för tillfället är att leta efter begagnade… Har också inköpta delade burar hemma.
#8 hur har ni löst det med fastsättningen ?

Gallret är anpassat så det lixom kläms fast på sidorna.. sen har vi dragit ståltråd från ena långsidan, ett par varv om gallret, och till andra långsidan för att de inte ska kunna putta omkull det.
Does it become a walk?
/Ida
jag gjorde små små små hål i plasten och drog igenom ståltråd och fäste med på utsidan.

Man kan ju göra som Tassy oxå ;) Men vi använder våra lådor som vanliga burar när gerbilerna ska med nånstans så vi vill kunna ta bort gallret utan att det lämnar hål. Jag gillar rent allmänt inte att ha hål i burarna. Om en filur får för sig att den vill gnaga sig ut så kan ju det minsta hålet vara där dom börjar. O jag har fått ett par vattenflaskklättrare här hemma så de kommer åt hål som sitter högt upp oxå ;)
Does it become a walk?
/Ida
#14 därför gör man så små hål att man får pressa igenom ståltråden
inga bautahål

Hihi.. Jag litar inte på att dom inte blir utbrytarkungar o hittar hålen ;P Bara retas lite med dig. Vi orkade inte dra fram borrmaskin o skit så vi drog tråden på utsidan :D
Does it become a walk?
/Ida
#16 busunge! när tänker du komma ut på msn då?
jag väntar på dig 

Vad bra det ser ut :D

Stort :) Jag föredrar mindre utrymme på varje sida för att de ska bli tvingade att söka varandras sällskap mer. Men jag hoppas du lyckas :)
Does it become a walk?
/Ida
Hur mycket mindre skulle du vilja att det var då ?
Detta är 50 cm var . De ska ju alltså bo på detta sätt ett tag nu , det är 2 honor som ska sättas ihop .

Jadu.. vad är det för ålder på honorna? SÅ länge ska de väl inte behöva sitta? När vi satte ihop bebistjejerna med tanterna här så satt de inte ens en vecka delade. 4-5 dagar vart det nog. Jag skulle nog vilja halvera utrymmet faktiskt.. eller iaf inte mer än 30 cm vardera.. Meningen är ju att de ska bli kompisar fort o inte behöva sitta trångt nån längre tid :)
Does it become a walk?
/Ida

Efter att ha pratat lite med min egen rådgivare ;) Så skulle jag säga att det räcker bra med 25 cm var. O ta bort alla saker. Mat i ströet och en vattenflaska vardera. Tänk på att de kan vara stressande för djuren att behöva äta/dricka brevid varandra bara i början, så om de är aggressiva så se till att flytta mat/vatten ifrån gallerdelen.
Rent krasst.. låter du det fortsätta se ut sådär så kommer du inte få ihop dem.. Det måste vara lite plats o ingenstans att gömma sig. Honor är inte intresserade av andra djur på samma sätt som hanar. Därför måste man i stort sett tvinga dem att vara nära varandra. Byt sida 3-4 gånger per dag.
Does it become a walk?
/Ida
Hmm enligt min rådgivare så är detta inga probs och jag ska byta 1 gång /dag .
Ena honan är 6 v och den andra ca 2 mån .
Sen har inte jag nåt mindre att dela av ens ….detta är den möjlighet jag har .
jag håller med Solaika till fullo. Dessutom är det i senaste laget med tänke på minstingens ålder, tiden rinner liksom ut för dig. Snart är det för sent pga att hon blir könsmogen.

Hmm.. jag har fått lära mig att man bör börja sätta ihop honor redan vid 5 veckors ålder. 6 veckor fungerar men då kommer det definitivt inte att funka så som du har det. Tyvärr.. Ta iaf bort allt de kan gömma sig i.. kan du inte tillverka fler såna ramar som du har o sätta på varsin sida då? Så du minskar mer på det viset?
Does it become a walk?
/Ida
Vi har redan testat att sätta ihop dem , det gick inte så detta är vad jag måste försöka med nu ….
Jag har inte så mycket att välja på längre tyvärr .
om ni gjorde allt rätt vid ihopsättning och det inte fungerade ändå så lär detta knappast hjälpa. Men hur försökte ni sätta ihop dom innan då? om du försökte på samma vis som med lösningen ovan du skrivit om förstår jag varför de inte fungerade.
Ok jag bad om råd och tips om hur man kunde lösa detta med delad bur , era råd om hopsättning behövs inte , jag har den hjälp jag behöver , tack ändå =)

#32 Det är ju såna råd du har fått. Det är i all välmening vi talar om för dig att det inte funkar som du gör nu. Men vill du inte lyssna o ta åt dig så är det upp till dig. Lycka till
Does it become a walk?
/Ida
Jag vill inte på nåt sätt vara otrevlig här mot nån men när det gäller det andra så har jag den hjälp som jag behöver .
Jag bad om hjälp med att lösa delad bur och jag fick tips om olika lösningar , det jag inte bad om hjälp med var om det kommer att funka eller inte .
Jag har den hjälp som behövs av personer jag vet har den kunskap som krävs .

#34 Jag tycker inte du ska lyssna så mkt på den kyliga tonen som tyvärr kommer här inne mellan varven. Vet att du vill det bästa för lilla Ru och Dakota och det kommer med massor av tålamod att fungera mellan dom.
Kram på dig vännen!
Och jag måste vara fräck nog att fråga er övriga:
Leverans tiden för gerbiler är 6 veckor, hur kommer sig det då att en del här inne talar om att det bör vara en 5 veckors som sätts samman med en lite äldre gerbil?
För jag anser att det är väldans ungt att ta bebisarna redan vid 5 veckors ålder och låta den gå utan syskon eller mamma.
En 6 veckors gerbil som sätts samman med en 8 veckors bör i praktiken fungera, då med en delbar bur o tålamod. Förstår inte varför ni säger att det är alldeles för sent. Dessutom en massa klagande på att hennes delade bur är för stor…..tycker den ser alldeles lagom ut för att dela på två.
Tack vännen !!! Kram på dig oxå !!!
Jag lyssnar faktist inte så mycket på dem …De får mig att framstå som en idiot , vilket jag inte gillar , jag kanske inte har hållt på med gerbiler så länge , men en sak jag aldrig kommer att acceptera är när andra vill visa sig överlägsna .
Jag vill ALLA mina djur väl och tar ALLTID hand om dem på bästa sätt , mina djur kommer alltid i första hand !
Måste tyvärr hålla med dig , tonen är inte alltid så trevlig här inne , ibland lite väl mycket "påhopp".
Mycket översittarfasoner ! Hur ska man kunna få nybörjare intresserade om man använder den tonen ….
jag ber hemskt mycket om ursäkt om ni uppfattat mig och Solaika som kylig och otrevlig. Vi talar bara av erfarenhet och vill även vi djurens bästa (självklart!).
Motalavikens: jag önskar dig all lycka med tjejerna, jag hoppas du förstår att vi bara ville väl.
Mvh Tassy

Om det nu är så himla otrevlig stämning här inne.. Varför är ni kvar? I den här tråden är det hittills ENDAST ni två som har varit otrevliga. Vi har inte sagt ett enda ont ord om er eller det ni gör. Vi har gett tips i all välmening o så kommer ni o säger att vi är otrevliga o håller på med översittarfasoner. Jag sa att jag tyckte buren va för stor.. Du, Motalavikens, frågade då en följdfråga ur vilken diskussionen kom. Om du bara är intresserad av en människas åsikter o kunskaper så finns det ju ingen anledning till att fråga på ett forum där många kan svara.
Hädan efter kan ni dessutom komma med era kommentarer om hur otrevliga vi är privat i våra inkorgar o inte ta det öppet i en tråd så här.
Does it become a walk?
/Ida
Tassy : Tack , jag har inget emot er personligen , men ibland kan det bli lite småpikar som ni måste vara medvetna om att ni ger .
Solaika : Jag var inte ett dugg otrevlig alls , men jag bli däremot arg när jag bli behandlad som en idiot , jag har sunt förnuft , har en massa männsískor omkring mig som hållt på med gerbiler bra många år . Vill ni inte att vi är kvar så får ni väl stänga av oss då . Men att behandla folk med respekt även om jag undanber mig era åsikter om hur jag sammanför mina djur , det måste jag väl ändå få göra utan att jag måste sluta komma hit ?
Ni började tala om för mig att det i skulle funka osv , jag frågade enbart om tips på hur man bygger en bra avdelare .
Som jag skrev ovan så har jag inget emot er personligen , men ni kan kanske tänka över hur det låter när ni skriver era inlägg , det låter som att : jag är störst bäst och vet mest ….
Många forum har detta problem när man skriver men när man skriver inlägg så får man faktist tänka sig för lite .
Mvh Linda

#35, Jag kan bara prata utifrån mig själv angående att sätta ihop 5 veckor gamla honor med en äldre kompis. Honor som är könsmogna är extremt svåra att sätta ihop med en kompis, för att inte säga omöjligt. Honor kan bli könsmogna redan vid 6 veckors ålder om man har otur. Precis som du säger, i praktiken borde det fungera utmärkt att sätta ihop en hona på 6 och en på 8 veckor. Men jag vill inte riskera att det inte fungerar och att djuren antingen blir väldigt skadade, eller att den köpare som väntat så länge på sin nya gerbil får vänta tills nästa kull och en kompis där ifrån istället för att honan blivit könsmogen tidigare än hon i praktiken borde bli. Därför sätter jag, och månag uppfödare med mig, ihop honor med en ny kompis redan vid 5 veckors ålder.
Men självklart säljer jag aldrig en gerbil till en privatperson så att denne själv får sätta ihop de två gerbilerna då den lilla är 5 veckor gammal. Jag säljer inte ungar alls för ihopsättning hos privatpersoner. Jag tar hit den tilltänkta kompisen och sköter ihopsättningen själv. Gerbilungar säljer jag helst då de är snarare 7 än 6 veckor. Säljer jag till andra uppfödare kan ungen vara under 6 veckor, men då sätts den självklart med en kompis i sitt nya hem omedelbart.

Grattis vännen! Då fungerade ditt sätt alldeles utmärkt!
Kramisar!
*puss till lilla Ru*
Japp , det funkade =) Tack Guldgruvans !
Hon får massor av pussar men jag får hälsa från mamma och pussa extra mycket .
Kram
#41 Skönt att det fungerade till slut!
och gud vad söta dem var tillsammans! :) En burmese och en siamese?

#44 Japp, Guldgruvans Prudence är siamese och Alladins Dakota är Burmese.

#41 Åh vad sött :)
Ja de är verkligen underbart söta ihop =)
Är så glad att det funkade till slut och när man sätter dem samman med galler emellan så är min personliga uppfattning att de till sist accepterar varandra, sedan spelar det inte så stor roll om det är ett större akvarium eller en mindre musbur. Så länge det inte är ett helt rum :o)
Dakota har lika fin burmese-färg som hennes syster Maryland som fortfarande är kvar här, Maryland ska ju flytta med mamma Mums Mums sedan till Sebbe här :o) och bli gruvligt bortskämda.
Precis som du säger Åsa , nu ser vi ju även att det funkade , vilket är bra =)

Vad bra att du fick ihop dem och fotot var väldigt fint på dem =)
Tackar =) Ja det var kul för dem om inte annat .
grattis :) vad kul att det fungerade :)
Tack Tassy !!!! 
Men nu är jag på msn.. du försvann däremot