Samla-låda?
Alltså funkar det verkligen att ha en Samla-låda till gerbilerna? Gnager de sig inte igenom? Vi har en liknande låda hemma och på kortsidorna går det som inåt en mit och där blir det ju då lagom spännande "kanter" att gnaga på. Så vitt jag ser är det så på Samla också, men de kanske inte får tag och gnaga sig igenom ändå?
Jag skulle inte tordas ha det till mina gerbiler, de skulle gnaga sig ut på 5 röda sekunder. Samt i o m jag har katter så är inte samla lådorna kattsäkra för mig ha gerbiler i.
Kan ha hamster i en som inte är gnagig av sig. Har några tam möss i samla lådor, det fungerar bra.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag har en samla-låda till mina killar, men de ska flytta till en större duna nu i och med att tjejerna får ett större akvarium (orättvist för killarna, men så är det! ;)) och det funkade utmärkt för mig. De gnagde inte ett enda dugg och det bra höjd, så de kunde gräva ordentligt.
Dock var det lite synd att plasten är lite "grumlig". Man ser inte in till gerbilerna lika lätt som man gör i ett akvarium.
Men förutom att man inte ser in lika bra så har det fungerat utmärkt. :)

Jag har en samlalåda som transport- och resabortbur. Dom har hittills inte ens försökt gnaga på det som går innåt. Dom är fullt upptagna med att finputsa på sina gångar o göra nya gångar :-)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag har en låda som liknar samla men från claes ohlsson, ville ge dem mer höjd än vad de hade i dunaburen. de gnagde igenom den igår..=( Det funkade ett halvår innan de gnagde igenom och jag skulle tro att det är mitt fel. Ända gången det blir intressant för dem att gnaga på kanterna på buren är när de inte har tillräckligt att gnaga på i buren, och senaste veckan har jag haft kartongtorka här hemma. Så om du håller dem sysselsatta med leksaker ska det ng inte vara ngt problem!
Det fungerar. Men de kan gnaga sig ut om man har otur. Bara de inte blir uttråkade tror jag inte det ska vara någon fara, se till att de har mycket sysselsättning i buren. Toarullar, leksaker, massor av spån…
ska ha de till mina under maj och sommaren, men tror inte det ska vara några problem. Om inte annat så är en ny inte så dyr
Den största samla-lådan, har måtten 79x57x42 cm(130 l). Och kostar 129 kr, jättebilligt! Man kan dock inte använda locket som är 'anpassat till lådan', för har jag fattat rätt så blir lådan lufttät. Alla ni som använder samla-lådor som burar. Vad använder ni som lock till buren/lådan?
Jag ska göra ett eget nätlock (ska ha den största lådan) som killen ska bygga ihop :)
Okej. Ett nätlock fungerar säkert :-)

Jag har borrat massor med småhål i locket o det fungerar utmärkt.
Does it become a walk?
/Ida

Locket kommer de inte åt.. o hörnen som buktar inår har dom aldrig ens försökt gett sig på. Men så har dom alltid att göra med gånggrävning eller massakerande av toarullar o liknande. Så dem har inte tid att gnaga på plasten.
Does it become a walk?
/Ida
Gör man lufthål borde det nog funka.
Är det någon som har bild på sin Samla?
Jag är nyfiken på hur det ser ut, inrett och så…
#15 kan be killen ta en bild på den :) Den är fantastisk, mycket utrymme. Har dock toa-lätt just nu, så inte lika kul som när det var spån.
SAMLA av största modellen funkade utmärkt här hemma ;) nu är den dock borttagen då den ser ganska ful ut ;) hehe
Har nyss köpt en samla-låda, det funkar jättebra än så länge ;) Locket som hör till använder jag. Har borrat ut en ruta av plasten och satt dit nät på ovansidan med hjälp av silvertejp. Inte så snyggt men en ganska smart lösning :)

#19/20 Vilken liten Samla.låda:) Min gerbiöer har precis flyttat in i sin Samla och dom verkar trivas:) Bilder kommer snart xD
//Elin