Kladdig rumpa !
En av mina gerbisar är av nån orsak kladdig i rumpan, hans avföring är lös och han verkar ständigt kladdig där bak..
Vad kan vara anledningen till det här?
//Otto

Hur lös är avföringen? Verkar den ha diarré?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#1 Inte riktigt diarré, men näst intill.
Det är mer i konstistens med chokladpudding, alldeles fluffigt lös sådär :/

hm.. det låter inte så bra.. fått mycket frukt/grönt på sistone? Äter/dricker som vanligt?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Kan vara väldigt svårt att säga. Har gerbilen andra symtom som avmagrad, dålig aptit, och slö?
Det kan bero på oblans i tarm floran och det viktigaste är att se till att gerbilen får i sig vätska till att börja med. Men har det gått riktigt långt får man stödmata, men då är man ofta ute för sent.
Om det är riktigt illa kan det dröja 2-3dagar innan gerbilen dör av utmatning. I slutet kan de ha svårt att hålla kroppstempaturen, vara håglösa och apatiska.
Det finns någonting som kallas Tyzzers men vad jag fått höra finns det inga dekomenterade fall i Sverige. Och är högst ovanligt. Men kan bero på orent i buren, stress och dyligt.
Vad har gerbilen för symtom?
Har skickat ett PM till dig
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Kan igentligen inte se nån symtom alls, jag uppfattar honom fullt frisk, ja förutom det lösa bajset då förstås. Jag såg honom dricka för en stund sedan och jag vet att han drack i förmiddags också, så jag tror att han får i sig mycket vätska i alla fall..
Fick några råd av Wolfgirl82 som jag ska följa!
Jag håller er uppdaterade!