när är det någon utställning
i svenska gerbilföreningen?
undrar kerstin :))
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**

Första juni=)
när kommer det på hemsidan`?
när var det någon senast?
och vart kommer den o vara :)?
###
neva masquerade

Senast var i höstas. Vet inte när det kommer på hemsidan, den håller på att göras om. Det är ännu inte bestämt var den kommer att vara.
brukar det vara runt sthlm?
###
neva masquerade

Vad jag vet diskuteras Nacka och Kista som möjliga platser. Kan dock ha fel=P

Förra gången var det i Sigtuna, innan har det varit i Kista.

Just nu är uppfödarkursen det aktuella, å när den har varit 19-20 april, så kommer troligen info om utställningen komma=)
v art kan man läsa om uppfödarkursen,,, går det o anmäla sig?
###
neva masquerade

Tror att den är full, 8 pers ska dit. Men du kan ju alltid mejla att du skulle vilja vara med, och om du får plats kan du vara med, och om du inte får plats så vet de till nästa kurs att du vill vara med.
Ett kriterium för att bli registrerad uppfödare är att ha vart medlem i SGF ett år. Vet inte om du har det eller ej, men tänkte bara nämna det=) Dock kan man gå kursen innan man varit medlem i ett år, men uppfödarnamn får man då inte använda förrän man varit medlem ett år.

Kan nog inte läsa om den någonstans tyvärr. Den går iaf till så att man är på kurs i två dagar, dag ett handlar det mest om skötseln och om gerbilen i allmänhet. Dag två är det mer om avel och genetik, och efter det skriver man provet.

Det där har jag missat.. aja det var väl ungefär som jag sa:P
hehe, jag fick själv meddelandet av snälla Tjiggit :)
Kursen var inte full sist jag kollade :)
SGF har inte så många utställningar om året men när det väl är utställning är det mega skoj och rätt mkt djur som ställs. Är ett helt arbete o vara handlers och hålla reda på allt *fniss*
Ser fram emot utställningen 1 Juni nått enormt då jag får ställa mina egna uppföda djur i Std för första ggr :)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Om man skulle gå kursen då och bli underkänd på provet..innebär det då att man måste söka ny kurs igen? Är det vanligt att man bir underkännd på proven?

Asså man bör inte bli underkänd på provet, det är sunt förnuft som gäller. Tror ingen har blivit underkänd nån gång. Men om man skulle lyckas med det antar jag att man skulle behöva gå om, annars är ju provet rätt så onödigt..

jamen om man inte kan lära in allt så fort..det är ju bara 2 dagar och prov samma dag som genetiken å de. Om man verkligen vill bli lincerad uppfödare. Men proven kanske inte är alltför komplicerade

Nope. När jag gick fanns inte ens genetiken på provet. Kan dock vara med nu, efterssom hela upplägget på uppfödarkursen har ändrats. Enligt mig bör man dessutom kunna åtminstone lite genetik om man är en licensierad uppfödare, annars kanske man inte borde vara det. Det är ju väldigt lätt att lära sig.

Ett krav är också att man är medlem i SGF, annars kan man inte gå kursen. För att använda prefixet måste man ha varit medlem i ett år.
jag gissar på att om det är någon genetik på provet så är det nog vilka gener man inte ska blanda i vilken avel som helst, t.ex. dd och ef. Men jag har ingen som helst aning :P

hmm. ok låter inte så farligt då.
skulle va bra om man gjorde den kurser iallafall även om man inte har planer direkt på uppfödning, så är det väldigt br kunna iallafall

Man kan anmäla sig och gå kursen men inte skriva provet om man så önskar.

ok=) kan vara en bra födel..man får väl fler chanser senare gå igen och samtidigt göra provet?

Japp=)
Var vänlig att ange om du avser att deltaga enbart dag ett, eller bägge dagarna samt om du tänker skriva provet eller inte.--Så stod det i Tassy meddelande.
tack för all info :))
###
neva masquerade

Kommer det att bli nån utställning runt Sundsvall i framtiden då?

Det är inte särskilt troligt att SGF skulle ha där. Vet ingen aktiv medlem som bor där. Och som i göteborg, där flera av de som blir reggade uppfödare nu efter kursen, inte ens där har det blivit. Alla domare bor kring Sthlm, och de flesta som anordnar bor också där. Ska det vara någon annanstans måste domarnas resor bli bekostade på något sätt. Menmen, man ska aldrig säga aldrig.
#26 De flesta medlemmar inom SGF finns i Sthlm och det är också där alla utställningar hålls i dags läget.
Visst kan utställning fixas någon annanstanns men då lär personen som fixar det ordna gratis/billig lokal för utställningen och sovplats åt domare och att de kommer så pass mkt folk så resekostnaderna för domarna täcks.
- Ida

brukar det finnas övernattningsställen omkring där kurserna hålls?

Nej, inte anordnade alltså. De som kommer från gbg nu sover hos folk de känner t.ex andra uppfödare. Annars får man bo på nått hotell eller så.
Kan någon sajtansvarig se till att plocka bort namn och mailadresser i SGF inbjudan? Tydligen drabbas de av massor av spam osv, ni som vill komma i kontakt med ansvariga kan gå via SGFs hemsida.

#1 I eftermiddags plockade jag bort mailadresserna på begäran av de SGF styrelse
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Sprida vidare information som skickats internt medlemmar emellan är något som i alla fall jag rynkar på näsan åt. Inge vidare bra gjort. Blir lite förbryllad när medlemmar beter sig såhär.
Folk som är intresserade av utställningar, kurser eller övrig information bör vända sig till föreningens hemsida eller kontaktpersoner (alt. någon i styrelsen eller kursansvarig), där är de varmt välkomna.
Jag är hemskt ledsen över att jag gjorde fel, jag tolkade brevet fel då det stod att man gjärna skulle sprida vidare om det fanns intresse.
Jag gjorde vad jag trodde var rätt. Jag är ny i SGF och har ej varit med i liknande föreningar förr så jag vet ej hur det går till. Hoppas inte folk blivit allt för arga på mig nu bara. :(
Som sagt, kursmaterialet är till för de betalande medlemmarna och det finns varken tid eller resurser att hålla kurstillfällen öppna för allmänheten. Därav att man inte hittar ingående information om när, var och hur kursen hålls på nätet. Har folk intresse om att veta mer om den så vänd er till föreningen.

Jupps
Iaf, sagt är sagt och efterssom ansökningstiden gick ut igår kan vi ju släppa tråden och veta bättre nästa gång.
Man lär sig av sina fel. Så är det bara.
Dessutom är inlägget borttaget av admin på GIF. Så nu kan vi glömma denna incident.
- Ida
har det kommit ut vart utställningen ska vara?
###
neva masquerade

Nej det är inte bestämt än.

Vad kostar det att ställa ut?
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.
#40 Det är lite olika beroende på om det är vanlig utställning eller utställning där utländska domare kommer och dömer.
SGFs vårutställning var det 30:-/djur och klass
Inför SM så kommer det nog vara dyrare då det är utländska domare som kommer dömma
- Ida

45 per klass på sm har jag hört.