Åka till Sundsvall..
Ska åka till Sundsvall och köpa 25 kg blästersand på biltema, det är ju inget drömpris på chinchillasanden direkt… Och då funderar jag på om jag ska köpa en SAMLA-låda åt dem att bo i. Just nu bor de tillfälligt i ett 54-liters akvarium eftersom det blev så krångligt på många sätt att ha dem i hörnakvariet. Tycker ni att jag ska göra det? Vet att de kan gräva sig ut, men om man aktiverar dem väl med leksaker, toarullar äggkartonger m.m så ska det väl gå tycker jag :)
Nån som har en bild på sina gerbilers SAMLA-back? =)

Vad är det som va krångligt med hörnakvariet? Vi har ett hörn som fungerar alldeles utmärkt. Men till din fråga. Vissa gerbiler gnager inte alls på Samla. Andra så fort de kan. Minst 69liters lådan får du köpa då. Jag tycker att dom är lite små som permanent bostad. Vi har dem som resebostäder o delar av dem för att sätta ihop nya djur. Men den största samlan funkar bra om man inte har såna som käkar på allt. Men dom är ju inte överdrivet dyra så du kan ju prova. Du märker ju snart om de äter på plasten. Se till att locket är ordentligt ventilerat bara.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#1: Mitt hörnakvarium är det lite annorlunda modell på, och de fick en ganska liten bottenyta. Och det var väldans svårt att möblera. Så jag bytte inte för kul eller nåt sånt, det var verkligen krångligt. Ska förmodligen åka till Ikea idag och kika :) Lutar mot den största storleken, men det kanske blir den näst största också om det inte får plats inne i rummet… Det får vi se :)
Njae, den näst största rymde bara 65 liter, så det blir den allra största i såna fall.. =)
Ingen som har en bild?

jag tycker det ser helt okej ut..varför byta till nå kanske sämre? man ser ju igenom sämre med, om man använder en samlalåda.
#8: Hmm, jag tycker inte heller det är så jättelitet om man tänker i jämförelse med småttingarnas storlek, det är inte direkt trångt… Men ändå, det känns litet eftersom det är det näst minsta tillåtna måttet.. (det minsta är ju 45 liter)
Jag vill att de ska ha stort område att busa omkring på.. :)
Jag gör såhär, om grabbarna gnager sig ur trots alla gnagsaker de alltid får, då byter jag tillbaka till det här akvariet. Men jag vill ge dem en chans att bo större först iallafall :)
#10 samla låda funkar jätte bra för mig! Visst man ser inte igenom så bra, men samtidigt så har dom större spring yta och den har hjul så den är lättare att flytta runt. Mina trivs jätte bra i den, men har tyvärr ingen bild :( Hoppas det funkar!
#11: Vad bra att den funkar, hoppas det går bra för mig också då :P Vill så gärna ge dem ett större boende :)

ok då förstår jag. de med hjul är ju stora som badkar nästan..lite överdrivet men visst är den stor! hoppas de kommer trivas. Jag har en mindre sådan..lite jobbigt borra hål på i locket..om man använder en grövre borr kan de lätt spricka i plasten om man trycker på lite för hårt. ett tipps bara.
Ja det där med locket har jag funderat på.. Tror ni man kan göra så här? (se min "ursnygga" ritning ^^)
Oj då, kan inte lägga ut bilden.. :/
Nu har jag provat flera gånger och det går inte att ladda upp bilden.. :/ Får prova sen igen då..
vi har borrat hål, (vi=inte jag) i locket, och sedan tagit bort en ruta plast och tejpat fast gallet istället. Kan be killen ta en bild
#17: Det var faktiskt så jag hade tänkt! :)

det var ju smart! att jag inte tänkt på det tidigare. lite eltejp borde ju fungera. Ett till litet tipps. på beijer bygg finns det ett jättebra finmaskigt gallernät. som jag använder till min delade bur och till ett lock tll akvariet. finns på en jätterulle men det går be dom kippa önskad längd.

Lådan är klar nu :) Har gjort en ny tråd om det…..