Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 480 ggr
Zaphix
0

Sugen på fler..

Är jättesuger på att skaffa två till gerbiler. Har ju en bur tom nu.. Så kan det inte förbli!

Men den här gången kan jag ju faktiskt välja vilka gerbiler jag vill ha, så sitter och funderar lite..

Största funderingen är om jag vill ha honor eller hanar.. Är det stor skillnad mellan könen? Enda gerbilerna jag någonsin träffat är mina hanar.

Är det bättre att skaffa ungar eller äldre djur? Äldre är väl lugnare antar jag, men känns det som att man missar mycket med att inte skaffa små barn?

Och sedan det största problemet.. Hur gör man för att få sambon att inse att gerbiler inte är äckliga och att det faktiskt skulle vara riktigt roligt med två till? Fungerar hypnos?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tjiggit
0

Sambon kan jag nog inte hjälpa dig med men dina andra frågor kan jag svara utifrån vad jag personligen tycker iallafall…

Beteendemässigt tycker inte jag att det är något vidare skillnad på honor och hanar, vissa säger att hanar är lugnare men den lugnaste gerbilen här hemma är en hona, hon ligger som en padda i handen. Mina honor möblerar om mer än vad hanarna gör tycker jag men kanske är även det individuellt. Det är förövrigt den superlugna gerbilen och hennes dotter som är de som möblerar om mest av alla gerbiler här hemma.

Jag föredrar äldre djur, djur som är ett halvår gamla brukar ha börjat lugna ner sig. Men det förutsatt att du inte köper gerbiler som inte blivit hanterade hos den förra ägaren, då kan de vara ganska rädda. Ungar är väldigt poppiga, oberäknerliga och inte så keliga som vuxna är men de är ju fasligt söta! Gerbiler växer jättefort så det är en kort tid du missar av gerbilens liv genom att köpa halvvuxna eller vuxna individer istället för små ungar. Kanske kan du göra någon en god gärning genom att ta hand om ett par gerbiler som personen inte kan ha kvar?

Lycka till med sambon!

EmmaG
0

Tycker han att gerbiler är äckliga!?
Nästan alla som hälsade på här hemma samtidigt när jag hade både gerbiler & råttor, tyckte de att råttorna va äckliga men gerbilerna va ritkigt söta

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Gerbilflicka
0

Jag föredrar också äldre djur. Bebisar är bebisar i någon vecka och sedan blir de trotsiga tonåringar, haha. Visst har väl det sin charm men att skaffa sig omplaceringar tror jag är väldigt underskattat. Du vet mer vad du får, gerbilerna har lugnat ner sig och har (förhoppningsvis) hanterats mycket redan så att de är tama och lugna. Ett år är inte så mycket - du kommer ju få ha dem i 3 år till eller så iaf. :)

Zaphix
0

Tack för svaren!

Funderar faktiskt mer och mer på att skaffa vuxna djur. Min enda gerbil som är riktigt vuxen är ju trots allt mycket trevligare än de små.. Så det låter som en bra idé. :)

#2 Ja, äckliga! Kan iofs bero på att han är uppvuxen på landet, där det springer möss i väggarna och är överallt i lagår'n. Så jag har lite överseende.. Men han borde vänja sig snart, ändå haft pojkarna i snart ett halvår.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Solaika
0

Vi skulle bara ha 2 gerbiler.. Just nu har vi 17 stycken hemma. Var av 12-13 stycken blir kvar. O det är sambon som absolut inte vill sälja ungarna. :D Han är minst lika kär som jag.

Kelar din sambo nåt med dina? Blir han bara vän med dem så brukar det ramla på sen ;)

Hanar eller honor.. Vår lugnaste är en tös. Men då är hon 2,5 år o de andra mellan 2 veckor o 8 månader. Hanar är väl lättare i den bemärkelsen att dom inte är gringa mot nya flockmedlemmar (bebisar då). Annars ser då inte jag nån större skillnad.

Jag rekommenderar gärna omplaceringar som är runt halvåret o uppåt. Dels är det en tillfredsställande känsla att kunna ge ett par djur det bästa liv man kan erbjuda. Sen är ungar jättesöta.. När dom sover ;P Nej, men det är full fart hela tiden o dom växer som andra sagt, väldigt fort. Ta våran Felix som kom till oss när han va 6,5 vecka. Då vägde han strax över 40 gram o va en riktigt liten plutt. Vid 8,5 vecka vägde han 70 gram o idag väger han nästan 90 o är nästan 11 veckor. Man kan nästan se honom växa för varje minut ;)

Har jag svarat på alla frågor nu? :D

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida