Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 497 ggr
sebb
0

sätta ihop gerbiler

Har en fråga,

Kan man sätta ihop ett par på två st hanar med två ungar (hanar de me såklart :) ) det älsta paret är 1 ½ år och de nya paret är 6-7 veckor, går det??

Solaika
0

Jo, det ska gå. Jag är ingen expert på att sätta ihop.. jag har mina egna experter att rådfråga. Hoppas Tassy eller EmmaJo ser det här.. för de är duktiga :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

ja, de är på gränsen till för stora småttingarna, men om du gör det nu så kan det fungera. kan bli lite trixande dock.

Solaika
0

Bara de inte är äldre än 7 veckor, väl? Felix va ju precis 7 veckor när jag satte ihop honom med Jesper.

Does it become a walk?

/Ida

jaanniepaalm
0

det kan gå men det är ingen garanti

sebb
0

ok

,, tack för svaren

[Matilda92]
0

Säkrast är att bara ha 3st hanar…

Motalavikens
0

En sak jag har lärt mig ang gerbiler , bara för att det kanske inte funkar för nr 1 så kan det funka för nr 2 och det som inte funkar för nr2 kan funka för nr 1 , man vet aldrig säkert med gerbiler Skrattande

[Matilda92]
0

#7 Nä, men ibland är det inte så smart att ta risken…. utan tänka på gerbilernas bästa, att dom inte hamnar i bråk och får massa sår bara för att man vill ha flera stycken ihop.
Därför är det säkrast att bara ha 3st hanar ihop. Därför har jag aldrig försökt att ha flera.

DoD
0

är de svårare att sätta ihop tjejjer?

Medarbetare på ExotiskaDjur.ifokus, TV-Spel.ifokus och papegojor.ifokus!

Att förstå är att förlåta

Solaika
0

#8 Har man bara tillräckligt med plats så ska det inte vara nån fara. Jag kommer att ha 4 grabbar ihop i 250 liter. Vet att EmmaJo har en flock på 4-5 stycken utan bråk. Så nog tror jag att det går bra :)

#9 Ja, det är lite trixigare.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#9 ja, det kan vara ganska mycket svårare då de är mer revirvaktande.

Zaphix
0

Jag har en liten familj på fyra ihop, går riktigt bra nu när jag bytt upp mig till större akvarium.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Motalavikens
0

Hur gör ni det enklast att sätta ihop fler honor ?

wolfgirl82
0

#13 Man ska aldrig ha mer än 2 honor ihop. Visst ibland funkar det att ha tre ihop men 99% av fallen så smäller det ordentligt efter ett tag.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Motalavikens
0

Det var nog inget problem att ha flera ihop , mamman har suttit ihop med sina döttrar bra länge tills nu , när jag sålde av 2 av dem så blidde det bara 2 kvar och jag ville kanske sätta in en ny hona till dem ….

issa83
0

Har sett att det finns ett gäng ensamma gerbiler här inne som söker nya hem då deras kompis gått bort och liknande. Kan ju passa på att fråga om det finns möjlighet att sätta ihop en sån vuxen som behöver nytt hem , med mina grabbar på ca 6 veckor?Vill absolut inte riskera något för de små grabbarna jag har eller för den äldre gerbilen. Men samtidigt vore det ju kul om man kunde hjälpa till. här hemma finns det ju liksom plats i det stora akvariet :) Vad tror ni som är lite kunniga?

tjiggit
0

#16, har du två bebishanar på 6 veckor skulle jag nog säga att det borde fungera. Men då får du se till att få hem gamlingen snarast för att påbörja introduceringen. Men använd en avdelad bur och så. Kul att du vill hjälpa till och ta hand om en omplaceringsgerbil!

issa83
0

#17 räknad efter och upptäckte att smågrabbarna är 7 veckor…då kanske dom är för gamla? Aja , jag har startat en egen tråd där jag erbjuder ev hem åt en äldre tillsammans med mina små. Så får vi se vart det leder, vill så gärna hjälpa till:)

tjiggit
0

Det kan avra för sent om de rä 7 veckor, då sätter du inte ihop dem förrän de är 8 veckor efter en vecka i delad bur. Då är risken att de är kösnmogna tyvärr. Det kan vara trixigare med att sätta ihop två små med en stor än om det hade vart en liten med en stor. Ja du avgör själv. Kanske kan du får hem den ensamme gamle och om du inte får ihop dem lämna tillbaka den, bara en tanke jag fick…

issa83
0

#19 Ok ja jag har ingen erfarnhet av sånt här, ville bara hjälpa till, om jag kunde. Men det kanske är bäst att låta bli då? Vill inte riskera att nån skadas allvarligt