Gerbiler som ormmat
"Neeej" tänkte alla säkert nu.
men jag undrar, ormar måste ju äta, oavsätt om man gillar dom eller inte och ormar är inte vegetarianer.
vad är det som gör att det är "okej" att mata ormar med möss, råttor och även kaniner, men inte gerbiler?
Alltså det är ju som du säger att ormar också behöver mat. jag tycker inte att gerbiler är något undantag, men jag personligen gillar smådjur men inte ormar, så för min del tycker jag så klart att det är fel att mata ormar med pälsklingar.
Vad är skillnaden på köttätande människor och köttätande orm?
För att gerbiler är sötare.. :)
#2 tycker vi gerbilälskare ja
Matar man verkligen ormarn med råttor? trodde bara det var möss för det är en bra storlek, kanske gerbilerna är för stora?
större ormar är inte lönt att mata med möss, då matar man med råttor. och ännu större ormar än det så är inte råttor lönt utan då är det kaniner.

Faktiskt så är det såhär att man har prövat olika och det har visat sig att ormar inte är lika förtjusta i gerbiler som i möss, varför har jag ingen aning, kan se om jag hittar artikeln
Och visst, ormar behöver mat och jag har själv haft ormar.. kanske låter grymt att en gerbiluppfödare har haft ormar men så är det, alla djur behöver mat för att biologiska mångfalden ska fungera XD, ormar är inget undantag :)
kimmie, mina föräldrar hade djuraffär.. min uppfödning har en grund som ormmat.
tydligen har gerbiler en bismak som vissa ormar inte gillar.
men det är fakta, jag vill veta vad som är okej/inte okje och varför.

Det va faktiskt intressant att höra att gerbiler inte faller ormar i smaken!
Men råttor & möss är billiga i inköp & producerar sig som attan i sina små avelsgrupper ju. Det gör väl inte gerbiler på samma sätt??
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Jaha okej ursäkta mig då, tänkte de kanske var relevant i disskutionen iallafall, men min ståndpunkt är att det är bättre att ge råttor o möss eftersom ormen ändå inte (oftast) tycker om gerbiler, plus att möss är billigare som flera andra sagt.. sen( nu kommer jag få alla mössälskare på mig) så anses gerbilen vara mer sällskapsdjur än mössen av de som inte föder upp o så, eftersom föräldrar ofta nte är så glada i möss.. så för mig tror jag mer på möss o råttor.. sen är de ju mer än sakfråga.. jag vet många som äger ormar som inte bryr sig vilket de ger, eftersom de inte har någon "kärlek" till fodret så..
#12, förstår inte riktigt vad du ursäktar dig för, om du syftar på chimney tror jag hon menade att det inte är grymt att vara uppfödare och ormägare utan att hon, liksom du, har en liknande bakgrund..=)
Och ditt inlägg var relevant.
(Om jag hade fel chimney så rätta mig gärna!)
#13 kimmie ursäktade sig ganska onödigt för att detinte var fakta ;)
jaha! då fattar jag

Ah men de lät kanske mer än vad jag menade… jag bara ursäktade att jag skrev fakta från början o gick ifrån vad du egentligen ville veta :P aja, de har jag sagt nu så :)

jag är gerbil älskare men tkr inte att likzom som ni menade att man ska inte ge gerbiler till ormar o så skrev #3 för man är gerbil älskare men som sagt är jag det och ja vill inte att man ska ge råttor,kaniner elr andra smådjur till ormar för ja älskar juh dom djuren också ! ^^
#17 läs mitt första inlägg, inte bara nr 3

ja läste det men glömde visst bort vad du skrev x'D hehe
jah fast ja tkr då inte att gerbiler är sötare så man inte ska ge dom till ormar som nr 2 skrev :/ asså nu menar ja inte att gerbiler e fulare än råttor tex. dom e lika söta såklart :)

Jag kände en person som brukade mata sin orm med gerbilungar. Eller, ja, kände och kände, jag skulle köpa ett akvarium av henne, och när jag kommer dit så bodde det två småttingar på 5 veckor i akvariumet, och det fanns även ett akvarium med två gamlinga och massa nyfödda små rosa pluttar brevid. Och så fanns det ett stor terrarium i slutet av rummet med en orm i. Slutade med att jag kom hem med dem två 5 veckorsungarna som annars skulle ha blivit ormmat. Fick senare reda på att dem hade avlivat föräldrarna och gett gerbilungrana till ormen, stackarna.

gud stackarna :( kan inte ormar vara vegetarianer ? ^^,
men varför inte bara köpa kycklig och mata ormen med!!!!
#22 men hallå, vad gör det okej att mata med kyckling men inte med gerbiler?

ja det undrar jag också :S

Jag tycker det är okej att djur jagar andra djur så länge som bytet har en chans att komma undan. Så rovdjur passar helt enkelt inte som sällskapsdjur.
#23 jag hoppas att du förstog att jag menade tilllagad kyckling och inte levande

#26 spelar det nån roll om den lever när ormen äter den elr om den e död `?????????????????????????????????????
Det är ju samma sak att mata en orm med levande föda som död. Ormar behöver också ha mat, punkt slut. Det bara är så, tänk på oss människor då, vi är ju inte ett dugg bättre själva när det gäller att äta kött! Vi har en majs-orm, han äter frysta råttbebisar, så kallade "pinkisar", som man köper på djuraffären. Inte så kul att se när den äter, men vad ska man ge den då? Grönsaker??
#26 man kan tillaga möss och råttor med, så vad är skillnaden?
#25 Ehh.. Katter, hundar, illrar o.s.v är rovdjur. Passar dom inte som husdjur..?

#28 ALLA människor är inte köttätare som jag är vegetarian så jag tror nog att ja är bättre själv än orm elr va du menade att människor inte va bättre än ormar elr asså ja ….
#31 din komentar känns onödig. jag är också vegetarian men jag förstår hennes tanke.
att vara vegetarian gör inte människan bättre än dom som äter kött.

#30 Okej, om jag säger så här då, alla djur som inte klarar sig utan levande föda passar inte som sällskapsdjur.
Förlåt om jag inte formulerade inlägget rätt, jag menar bara att om ni (inte alla) inte tycker att ormar ska få äta kött, så borde ju inte vi få göra det heller.. Äh, det är så svårt att förklara vad jag menar. Jag sa inte heller att ALLA människor är köttätare, även om det kanske uppfattades så.

#32 du kanske den tkr är onödig men jag vill ändå komentera även fast du kanske tycker mina komentarer är onödiga.. nej det kanske den inte gör ,vissa människor som äter kött kanske är bättre o vissa inte det bror juh på vad man jämnför för saker likzom…..
att ge en gerbil till en orm är inte värre än att ge en gerbil en mjölmask. Det är naturens gång helt enkelt. Sen kan man ju diskutera vidare om det är så naturligt att ha de i bur där bytet inte kan fly.
Att vara vegetarian/vegan/köttätare spelar ingen roll heller. Det ligger i människans natur att äta kött, vi är rovdjur. Att vara vegan/vegetarien betyder inte att man automatiskt tycker si eller så. Även köttätare kan måna om djuren genom att välja bort vissa produkter som belgian blue; och bara t.ex. äta djur som har fått gå fritt, haft ett bra liv, slaktats på ett humant sätt osv. välja ägg från frigående höns, ja alternativen är många. Jag är en av dom. jag kan inte äta veganskt, då blir jag sjuk.

egentligen gör det inte det men..
igentligen tycker jag att denna diskution är onödig på ett gerbilforum för jag börgar känna mig dålig för att jag tycker att det är hämskt att ge ormar gerbiler……….

#38 ja jag gillar inte när man ser texten gerbiler som ormmat :/

#36 Det här blir lite OT men jag kan inte låta bli. Kan du förklara varför du anser att människor är rovdjur? =) Så du menar att våran anatomi är likadan som andra rovdjur? Så du skulle kunna hoppa ut i skogen och fånga dig en liten kanin med dina bara händer, och sen äta upp den utan att tillaga den eller använda några form av redskap? Jag skulle gääärna vilja se källor på det.
Och en anledning till varför du kan bli "sjuk" om du äter veganskt är att när du skippar kött och sådant så rensar kroppen ut gifter. Eller så kanske du helt enkelt åt fel slags vegansk mat. Om du inte vill ta det i den här tråden så kan du skicka ett PM.

#40 Rovdjur är den som livnär sig till viss eller stor del på kött. Det vetenskapliga namnet Carnivora är sammansatt av de latinska orden caro, carnis (kött) och voro (sluka). Namnet betyder alltså köttätare. Människan är en köttätare. Hur tror du att köttet åts innan människan kom på hur man kan använda elden? Eller tror du att man bara åt rötter och bär då? Människan har oxå jagat på liknande sätt som tex vargar, björnar eller andra köttätare gör. Man låg i bakhåll och jagade kaniner och annat med sina bara händer. Skillnaden ligger i att människan har utvecklats och uppfunnit redskap, vapen och mycket annat till vår fördel.
Och nej.. det beror inte på gifter som kroppen rensar ut att vissa blir sjuka utan på att de helt enkelt behöver ämnena som finns i köttet för att kroppen ska fungera. Om det vore gifter skulle alla som övergår från rovet till vegetarianskt/veganskt må dåligt. Så är icke fallet.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Bra skrivet Solaika!
tack solaika för god information!

#41 Håller med dig, bra skrivet.
min pojkvän blir också sjuk av vegeteariskt. han tål in corn som det innehåller för det mesta. men det har ingenting med att han skippar kött att göra.
#41 Fast människan var väl ändå samlare innan vi blev jagare? Dessutom var vi väl apor innan, och de var väl inte rovdjur..? (kan ha fel) Och dessutom är vi inte bara köttätare, utan ska äta blandkost. Kan man se på hur våra tänder är utformade, jämför med katt eller hund.
Jag tror inte ett dugg på att vi blir sjuka utan kött. Utan äter man en väl balanserad kost så klarar man sig ändå. Ämnen som finns i kött finns också i växtriket.
#45 Fast qourn har ju inte funnits på marknaden speciellt länge egentligen. Utan för att få i sig protein finns det annat såsom böner och linser.

#46 Jo, visst är vi blandätare. Precis som de flesta andra djur. Jag tror inte på att vi har varit apor. Men även apor stoppar i sig lite proteiner via insekter och annat smått som hänger med.
De finns faktiskt de som inte mår bra utan kött. Precis som det finns de som inte mår bra av att äta kött. Det är inget konstigt med det. Sen om du väljer att tro på det eller inte, är ju upp till dig ;)
Does it become a walk?
/Ida

#46 ja exakt och det man behöver som finns i kött finns juh i annat som 46 skrev

#48 Märkligt då.. att min syster som är vegetarian och äter nyttigt och mycket linser o böner o andra proteinkällor ändå har brister som hon inte hade innan hon blev vegetarian och som oftast bara dyker upp hos vegetarianer.
Does it become a walk?
/Ida
#49 minavärden blev faktiskt bättre efter att jag blev vegetarian.
min syster som äter kött blir ofta tillfrågad om hon är vegetarian för hon har så dåliga värden.
så det är nog från person till person.
men byt inte ämne nu!
jag ahr fortfarande inte fått ett klockrent svar på vad som är okej som ormmat =P

#50 Värdena påverkas av vad man äter rent allmänt oxå. Sen är väl inte du tvärhård.. gelatin tex? Sånt äter inte syrran.. men visst varierar det från person till person.. som med allt annat.
Svar på frågan i TS: Nej! Jag tycker inte att det är okej att mata ormar med gerbiler. Jag hatar ormar och är allmänt livrädd för dem så för min del kan de gärna svälta ihjäl hela bunten. Vet att det låter hårt.. men så är det om man verkligen är rädd för något.
Does it become a walk?
/Ida
Jag skulle aldrig kunna ge en orm av de djur jag har här hemma oavsett om de lever eller är döa..
Men kan köpa in redan döda och ge en orm. En orm måste ju äta man kan ej göra dem till vegetarianer eller ge dem köttfärs.
Jag gillar ormar väldigt mycket.
Om ormar svälter som en sa ja, om vi skulle vara utan ormar i naturen så skulle vi ha Överflöd av råttor, sorkar och möss ute i naturen. Och då kommer vi klaga enormt på vad de förstör etc. Har samma åsikt då det gäller större rovdjur ute i naturen.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

jag tycker att ormar inte ska svälta ihjäl för dom har också rätt att leva hur äckliiiiiga dom än är fast spindlar är såklart äckligare! jag skriker så taket flyger iväg om jag ser en spindel ;P
förrestän var det en huggorm breve vårt hus där vi går och badar jag stog breve den o syrran ba ah det är en huggorm där ja ba vah ? aha o typ sprang iväg hehe…
#47 Fast sedan får man nog fundera lite på varför vi är blandätare. Helst flummig tanke ifrån min sida som inte grundar sig på något, men jag tror att vi är blandätare för att vi ska kunna överleva på bara växtriket, eller på kött/växtriket. (bara köttriket fungerar inte). Sedan att apor äter insekter och sånt betyder inte att de behöver det, utan de äter det för att de kan och att det är ett lätt sätt att få i sig föda ifall de kommer åt en liten fluga.
#54 har du sett apors tänder? dom där spetsiga gaddarna är inte för att dom är växtätare precis..
visst att dom mest äter frukt, det lär man sig redan på dagis.
men dom kan lätt döda vilket djur som helst.
utdrag ur en text:
"Är du medveten om att dessa gulliga apor även är köttätare,och aktivt jagar sina mindre släktingingar och äter dessa helst då ungar som de lätt kan få tag på genom att jaga moder tills hon tvingas lämna sitt barn som sedan bryskt äts levande av dessa gulliga chimpanser."
#55 Jepp, jag vet att de även äter småapor. Men absolut inte i samma mängd som de äter vegetarisk kost. Vilken även Jane Goodall kom fram till när hon forskade om djuren. Även fast schimpanserna kunde jaga, och även gjorde det, behöver inte betyda att de behöver göra det. Utan de kanske gör det för att de kan, och är lättare än att leta reda på ätbara växter. Tror jag på i alla fall.
"Lär man sig redan på dagis", jaha.. Och med det ville du säga?
Vilken text är utdraget ifrån? Du glömde skriva det, onödigt att ta med utdrag ut texter ifall man inte tar med källan.
lär sig redan på dagis = att jag höll med
vi kan starta en ny tråd om köttätande apor, men det är inte det jag ville i den här.
håll er till ämnet och håll god ton.
Mvh Tassy - medarbetare