Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 962 ggr
Miss_Kitten
0

kan jag skaffa gerbiler?

Har några frågor till er.

Jag och min sambo har 3 katter men nu skulle jag gärna vilja ha mer djur. Har varit inne på marsvin nu en stund, men dom behöver ha hö och min sambo tål inte det så det vara bara att lägga ner, samma med kanin..

Gerbiler har jag haft 2 st för flera år sedan men då hade jag inte katt. Men jag tänkte att i ett djupt akvarium så borde dom ju inte komma åt dom…vad ska man ha för lock på akvariet tro?

Någon som har katt och gerbiler som vet om det funkar?

Och så tänkte jag höra hurpass tama era gerbiler är?Någon som fått sina så tama att ni kan ha dom i knät och gosa?Mina var hopplösa så fort de lämnade buren…for runt som duracellkaniner:)

Kan man få gerbiler med lugnare temperament om man tar dom från uppfödare?

tacksam för svar!

Miss_Kitten
0

en fråga till? hoppar gerbiler?jag minns inte hur det var med det. Tänkte om jag köper att akvarium, för då kommer ju inte katterna åt dom, men de måste ju ha luft så det blir ju galler som tak.tänkte om dom hoppar upp och klättrar i gallret, för då kommer ju katterna åt dom:(

Solaika
0

Jag har inte katt. Men jag vet att flera här har både katt och gerbiler. Nu vet jag inte hur stort ni bor men ett alternativ kanske är att ha ett rum där gerbilerna är som katterna inte får vara i. Eller åtminstone så ni kan stänga ett rum när du/ni ska umgås med gerbilerna. Det händer ju att gerbiler smiter även ur handen o då är det inte bra om katterna är i samma rum ju.

I övrigt ser jag inget som skulle hindra från att du skaffar gerbiler. Tror att de flesta här har relativt tama gerbiler. Vi har alla sorter här. Några som springer runt som tokar när dom kommer upp och några som sitter som små ljus i handen, på axeln eller vart man nu har dem. Och visst är det så. Djur från en uppfödare är oftast tamare än djur från en djuraffär. Du vet dessutom vad det är för djur du får och du har ett jättebra stöd när du funderar över något. Jag är otroligt tacksam för mina uppfödare och andra gerbilkunniga här såklart, och allas kunskaper.

Hoppande gerbiler.. jo, visst finns dem. Jag har en hopptant här hemma just nu. Hennes bur måste vi ha lock på hela tiden när vi inte har henne uppe. Alla andra står locket öppet på dygnet runt. De är helt enkelt inte intresserade av att smita även om de egentligen lätt skulle kunna göra det. Men om man får en hoppare vet man ju inte från början om det inte är så att man tar över omplaceringar. Vilket jag skulle rekommendera om det är länge sen du hade gerbiler sist och du vill ha lite lugnare djur.

Vad gäller lock, så se bara till att du har ett ordentligt, stadigt nätlock som passar bra och sitter på ordentligt så behöver du inte oroa dig för katterna.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Miss_Kitten
0

Åh tack för de bra svaren:)

Men Gerbilerna kan alltså inte hänga i nättaket på ett akvarium?jag är rädd att katterna biter dom i tassarna då… Nättak har man alltså bara för att dom ska få syre och inte hoppa ur såklart?har jag fattat det rätt då?Dom kan alltså inte hoppa upp och klänga sig fast i nätet?

Vi bor i ett radhus med ett extra gästrum där jag tänkte att dom skulle få bo, då kan man stänga in till dom på nätterna och när man inte är hemma, men annars skulle jag tycka det vore trevligt om katterna kunde sitta och titta på dom när de grejar runt, precis som vi kommer göra:)

[Katteeen]
0

#3: Det finns ju en risk att gerbilerna blir rädda/nervösa om katterna sitter och lurpassar på dem. Min hund sitter alltid i min säng och kollar på när de gräver och har sig, och som tur är så bryr sig inte gerbilerna alls. Men har man otur så kan de bli chockade. Vet en hamster (iofs inte samma som gerbil) som blev ihjäl skrämd av en katt. Det behöver ju självklart inte bli så, men tänkte bara så att du är beredd på att ta bort katterna om gerbilerna visar tecken på rädsla, typ att de börjar "stepp-dansa". :) Lycka till!

Miss_Kitten
0

#4 ok, tack för tipset! kanske kan man få tag i några från en uppfödare där de är vana vid djur runt ikring buren:)Har satt ut en efterlysning av gerbiler nu:)Vill ha vill ha!!Helst igårGlad

[Katteeen]
0

Oj, läste nyss mitt eget inlägg och såg hur hemskt jag hade skrivit: "Så att du är beredd på att ta bort katterna" ^^ Menade självklart inte att du ska vara beredd på att avliva dem, "Så att du är beredd på att lyfta bort katterna därifrån" låter bättre tycker jag ^^

#5; Vet hur det känns att längta efter gerbiler, jag fick vänta på mina grabbar i 2 veckor tror jag det var, men det är värt det sen när de kommer till en :)

Miss_Kitten
0

#6 hehe jag tog det inte som att du tyckte att jag skulle avliva katterna haha. Jag förstod vad du menade :)

Oj två veckor!! det är väl egentligen inte så lång tid men när man längtar så är det ju outhärdligt!! kanske får jag vänta ännu längre, för jag verkar inte hitta nåra bebbar, inte i närheten iallafall:( Har fått ett litet napp i gnesta men det är långt dit. kanske kan lösas med hjälp av transporthjälp-sidan:)

[Katteeen]
0

#7: Ja kolla med djurtransport.ifokus, det brukar gå att lösa :) Hoppas du hittar ett par stycken bebisar då, det brukar nästan alltid vara nån som har bebbar på gång här inne, fast det beror ju lite på vart de finns också..

Strumpa
0

gerbiler är enligt mig inga riktiga keldjur. de kan bli väldigt tama och trygga, och gilla att vara i ens närhet, men gosa? njae, inte som man kan med marsvin, kanin, hund o katt tycker inte jag iaf. sen ju äldre de blir ju lugnare o mysigare blir de, men bebisar är ju väldigt kvicka och det krävdes, iaf för mig trots att jag köpte av en väldigt duktig uppfödare, ett antal månader med tålamod innan de blev såpass tama att de kommer självmant och hoppar upp i handen utan att man lockar med godis etc. så dina "hopplösa" du hade skulle jag vilja påstå var som gerbiler är i allmänhet ;)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Solaika
0

Strumpa har en bra poäng där måste jag säga.. Fast jag har ett par riktiga kelgrisar oxå. Framför allt Nina kan verkligen sitta o tokmysa i famnen.

Jo, visst finns det gerbiler som hoppar upp o hänger i nätet/gallret och gnager. Fråga Tassy ;) Men jag tror att dom slutar ganska fort med det om det sitter en katt på taket :) Sen brukar inte katter uppfatta gerbiler som mat i första taget. De luktar inte som möss eller råttor.

Gerbiler är heller inte lika lättskrämda som hamstrar. Så risken är inte jättestor att de skräms ihjäl. Men man kan ju helt klart få nervösa djur om nåt händer. Men oftast tar de saker med ro.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#10 ahhahaha, tänker du göra min dampunge Jabba till internkändis? Skrattande

Solaika
0

Off kårs ;P Så söta knäppgökar som han måste ju bli kändis ;)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#12 just nu ligger han i lä, lilla damen här far runt som en guttaperka, undrar om makaronerna är på g? Skrattande

Solaika
0

Haha.. jo, jag vet.. du är bra på att uppdatera.. nästan som en radiopratare ;) Hoppas det är makaroner :) Vad skulle det annars vara :S

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

näe de var nog falsklarm, får se i morgon. fettmagen försvann på henne iaf :S

Solaika
0

Du ska se att det ligger små filurer där när du vaknar bara för det =P

Does it become a walk?

/Ida

Zomby
0

Hur högt kan nu en gerbil hoppa?

vekan
0

#17 Dem kan hoppa kanske högt! En av mina hoppade ut från dunan en dag när den varit ute på sängen i någon timme och sedan satte tillbaka henne, ville väl tillbaka… hihi. Då satte jag tillbaka henne i buren och stängde locket(det är av galler) och på locket hade jag satt fast en kräcker och då klättrade hon upp på den. Hon ville verkligen ut. :-P 50 cm kan dem nog hoppa i alla fall.

Pose-idon
0

Vi har båder gerbil och katt och det brukar funka bra. Ibland sitter han och tittar på dom men för det mesta bryr han sig inte. Nån gång får han även titta på dom när man är med. Jag tar bara upp gerbilerna när katten inte är i mitt rum men stänger dörren för säkerhets skull :)

//Elin

jaanniepaalm
0

ja tror du kan skaffa, har själv katt och gerbiler. Och gerbilerna är i ett eget rum . Som inte katten kan komma in i . Men gerbiler ska oxå ha hö.

isafisa
0

#17 ja väldigt högt bara dom vill :)   Har en riktig hopperska här, hoppar lätt ur buren när man öppnar och hon vill ut :)

Chimney
0

jag har katt och gerbiler i samma rum. gerbilerna är väl skoj att titta på, men två av våra katter är rädda för dom så när gerbilerna har rymt har katterna inte vågat äta upp dom.

så hos mig funkar katt och gerbiler ihop jättebra.

Solaika
0

#20 Nej, gerbiler SKA inte ha hö. Man kan ge det till dem men det är inte alls nåt måste. Därför är dom så bra för mig, och många med mig, som är allergiska mot hö. Toa- och hushållspapper funkar lika bra.

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Gerbiler behöver, som andra redan har sagt, ínte ha hö! Jag ger mina det ibland så de kan "bädda" i det :) Tror de tycker det är gosigt, men det är absolut inget måste.

Helena1978
0

Behöver de inte liksom möss och råttor hö för att må bra? Jag gav mina hö och de åt gladeligen av det, alla jag känner som har gerbiler ger dem hö.

Strumpa
0

#25 risken finns alltid att ohyra kommer med på köpet i höt, därför väljer många bort det för att det är ett jäkla jobb att få bort lössen eller vad det nu kan vara. hö ingår inte i gerbilers naturliga föda och är inte nödvändigt, men det såklart vara roligt för dem att plocka med det, äta det och bädda i det. det som gerbiler behöver för att må bra är mycket utrymme och mkt kompakt burunderlag som de kan gräva gångar i, samt pinnar o dyl som de kan gnaga på och annat som stimulerar dem. enligt mig är dessa saker mkt viktigare för deras välbefinnande än hö iaf :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

[Tassy]
0

#25 nej, hö ingår inte i gerbilens naturliga kost.