Gnagande Gerbiler Oo
Hej!
Jag har 3 gerbiler och en habitat bur ( genomskinligt plast längst ner, galler och två galler plan). Mina gerbiler gnager på gallret hela tiden. Det låter förskräckligt och svårt för mig o sova på nätterna. Jag har lagt in kartong, hö etc som dom gnagar på också, men dom slutar inte gnaga på gallret. Någon som har något tips som får dom att sluta?
Köp en dunabur, dom uppskattar mera markyta än höjd. Dessutom finns det inte nåt galler på sidorna att gnaga på.
en 71cm duna är lagom för 2 gerbiler.
Andra alternativ:
Akvarium.
#1 okej xD Det e bara det att jag e urfattig xD
*putt* (A)
Min habitat är ganska hög och stor Oo Det får vara enligt lag 3 st i den :)
Ska se xD
Enligt min syrra, som mätteburen nyss så är den 50 cm hög, 24 bred och 50 lång :)

Vart bor du?

chaiel, du kanske borde kolla om någon kan sälga dig en billig begagnad duna, på blocket finns det väl att hitta…
jag själv har köpt en duna att ha mina gerbiler i ibland, dom bor annars permanent i ett akvarium, jag köpte dunan väldigt billigt på blocket… dunan kan jag ta ut på sommaren osv..
# 10 Jag bor utanför gbg :)
#8 lagen säger att minsta måttet för ett par gerbiler är 50 x 30 x 30, din bur är alltså för liten på ena hållet.
Jag har också en sån Habitatbur åt våra två tjejer och de trivs bra i den!
Ibland gnager de på gallret, men det betyder nästan alltid att de inte har tillräckligt med "färsk" kartong….
Det vi gör är att prata med dem och lägga in lite mer kartong på översta planet så slutar de meddetsamma…
Jag har märkt att det är bättre att lägga in ny kartong varje dag än massor, det är som om de "tröttnar" på den kartong som finns längre tid i buren
Man kanske kan fästa plexiglas eller något på insidan?:-)
Men annars kan du köpa ett akvarium eller en duna-bur!

#13 sant sant!
Det är dessutom bättre att ha större golvyta än att bygga på höjd (men därmed inte sagt att det måste vara lämplig höjd på buren, det ska rymmas myycket spån så att de kan gräva)
jag läste snabbt när jag läste måtten. tror min habitrail är samma storlek men det bor ingen i den, den används inte alls just nu, hade den som transportbur för en liten kille jag hämtade hem!
# 14 Bra idé x) Fast jag får aldrig tag på så mkt kartong innan allt är slut igen x)

Ta ALLT.. jag ger dem allt från småkartonger som det varit Panodil i till stora flingpaket.. pastakartonger, toarullar.. allt.. toapapper o annat mjukt papper får dom ganska mycket oxå.. då har dom o göra ett tag o riva sönder o boa =)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Jag har sparat ihop massa med toarullar som gerbilerna får. Det brukar funka bra och jag har typ 100 rullaar i en stor kasse xD Vi fick vårat akvarium gratis och det är på 2000-250liter. Eftersom det inte gick att ha vatten i det. Prata med såna du känner/dina föräldrar känner så kanske du hittar nåt likande:)
//Elin
annars om buren inte är för stor kan man ju flytta ut den från rummet det gör jag fanst jag har en duna som jag flyttar dom till på natten