Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 509 ggr
Xanon
0

Hjälp, orolig.

Hej alla, och glad midsommar på er!

Nu är det såhär; våran lilla äventyrare Tova fick för sig att hoppa ner i diskhon som var fylld med diskvatten. Hon fick panik och började sprattla direkt, som tur var fick jag upp henne direkt så hon var bara i vattnet kanske två sekunder.

Jag tog upp henne direkt och duschade henne med smådjurschampoo för att fp bort diskmedel, smuts och annat matfett från pälsen medans vi värmde handdukar som vi sedan värmde och torkade henne i. 

Hon blev lite tagen men verkar för övrigt okej. Nu oroar jag mig för att hon kan ha fårr diskmedel i sig via mun, näsa, öron eller i ögat. 

Behöver jag oroa mig eller är diskmedel ofarligt? Vad ska jag hålla utkik efter och ska jag ta henne till veterinär?

Det låg inget vasst i diskhon, endast tre tallrikar.

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

[Tassy]
0

ojdå!

diskmedel innehåller ju tensider, men jag tror gerbiler som många andra djur har reflexer att blunda och hålla andan i vatten. annars hade nog hon hostat och fnyst och krafsat mot ögonen.

jag rekomenderar att hålla utkik efter rött sekret runt nosen, hon kan bli förkyld. Sedan håll koll på allmäntillståndet, burrar hon upp sig som en boll och sitter och trycker så mår hon inte bra.

Det kan uppstå problem med hennes burkamrat då hennes naturliga doft har fått sig en törn. var observant!

lycka till

Xanon
0

Hon varken hostade eller krasade mot ögonen, och med burkramraten verkar det inte vara några problem då dom sitter och äter där dom alltid sitter och äter. När hon kom ner i buren så började hon gnida sig mot spånet…

Men jag ska håkka utkik på nosen och allmäntillståndet, förändras något så åker vi till veterinären.

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

tjiggit
0

Håll koll på öronen med. Vatten i öronen är inte bra. Märker du något ovanligt, eller att gerbiler har huvudet på snedd hela tiden så ta den till veterinär =)