Akvarium som bur.
Jag undrar om det är nåt speciellt man ska tänka på om man ska ha ett akvarium åt sina gerbiler..?¨nån som vill svara?
Man ska tillverka ett tak/lock av något nät, t.ex. det blir alldeles för tätt med glasskiva, det blir för dålig luftcirkulation. Sedan kan jag inte komma på något mer speciellt man ska tänka på med akvarium. ;)

det kan va klurigt att fästa vattenflaskan på ett bra sätt, jag har en som man kan trä igenom toppen på. jag har virat ståltråd runt ena benet till akvarieställningen och låter vattenflaskan hänga ner i en ögla. (se bara till att änden är utanför akvariet). annars är sippy en lösning, en vattenflaska med sugproppar (du kanske redan vet vad det är) men mina killar fattar inte hur de ska få ut vattnet ur den. eller så kan man ju bygga nån slags ställning.
tänk på att inte rengöra det med ajax eller nåt annat starkt rengöringsmedel som irriterar. jag använder lite grönsåpa och mkt vatten mixat i en sprejflaska, det blir hur bra som helst :)
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#1 & #2 Tack så mycket sak tänka på det :D

Vad tycker ni är äst då? Plasthamsterbur med galler i taket, eller akvarium?
Spelar nog inte så stor roll mellan dom två, men akvarium brukar ju kunna vara större än en duna bur, och du kan oftast ha mer spån i. Dessutom är ju akvarie snyggast.

#5 Okej :d

#4 Finns dessutom små utbrytargerbiler som gnager sig ur dunor ;)
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

7#Okej, så ni tycker jag ska ta ett akvarium?

är ett akarium som rymmer 56 L för litet?

Det är tillåtet med 56 liter för två gerbiler.. men jag tycker det är för litet. Vi har ett 200liters som är delat i två o jag tycker varje halva i det är på gränsen i storlek.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

#10 okej

kollar lite på blocket och hittade en duna bur med L70cm B45cm H25cm är det bra eller för litet?

#12 om du ska ha 2 st i den så funkar det absolut, men jag skulle inte ha fler än 2 i den. mitt akvarium är 110x40 tror jag, och det är en bra storlek för 3 (enligt mig;P)
du kan ju alltid börja med dunan om den är billig och se hur de trivs i den och om de gnager på den, och sen leta efter ett akvarium. tänk på att ha massa grejer de kan tugga på i buren som fruktträdsgrenar, toarullar, pappkartonger, torkade majskolvar etc:) då minskar ju risken att de börjar på dunan.
/Sanna

oj såg nu att den bara var 25 cm hög:S då kan du nog inte ha mkt spån i alls..jag vet inte vad normalhöjden för en maxiduna är? det får nån som har en sån svara på tror jag:D
tillägg: har kollat upp att minsta höjd enligt lag måste vara 30 cm.
/Sanna
den är för låg. minsta tillåtna höjd är 30 cm

ok då vet jag…

Går det bra med en duna som är 40x55 ?
#17 vilket är mått nr 3? det är längd, höjd och bredd.

Har ingen aning det står bara 40x55 på annonsen

den här har ju godkända Mått: bredd 45cm, längd 70cm, höjd 30cm ochden ser jätte fin ut

blä den buren var för långt bort. :/

Vissa akvarium, har ju typ en liten lucka som man öppnar i taket, räcker det om man häver för nät på luckan då eller?
Vi har ett stort nät över hela akvariet med träram runt, så man kan öppna halva. Jag ska se om jag kan fixa bild. Det är väldigt enkelt! =D