2 kullar bebisar
Kör på ny tråd.. den gamla börjar bli så lång :)
En hel hög med bebisar finns det här hemma numera.. förlåt två högar såklart :) Linas tre lever o mår bra allihopa. 5 gram väger dom idag, 5 dygn gamla. Riktigt knubbiga börjar dom bli ;) Det är en hane, vittecknad black - som pappa. En hona, vittecknad agouti - som mamma. Och så Lilla grisen.. det är en hane.. men färgen förbryllar oss. Han borde ju vara en DTW.. men han ser då inte ut så.
Sen har vi Frostälva med sina små gryn som är 4 dagar äldre än Linas. Kön o färger o sådär.. lite dålig koll.. Söta små knubbisar är det iaf. Två killar stannar här när resten åker tillbaka till Emma iaf. Många små troll blir det här :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Söta bebisar! Varför har du Emmas ungar hemma hos dig?
åh, nu längtar jag tills jag får emmas andra kull att passa :D
#4 emma ska ut och resa så solaika och jag är bebisvakt :o)

#5 Hihi.. när får du dem då? =)
#4 Precis som Tassy säger.. =)
Does it become a walk?
/Ida
#6 i helgen :D

Ooh.. mys :) dom är så goa! Ska bli så kul o se både dem o mina egna växa upp :)
Does it become a walk?
/Ida
#8 ja, hihi jag längtar så jag nästan spricker 

#9 Det tror jag det.. ;) Små rymlingar har jag här =P Väldans fart på dem ibland :) Flyttade över dem i en annan bur medan jag bytte strö.. la alla fint i en liten hög.. när jag skulle flytta tillbaka dem låg dem i varsitt hörn typ =P
Does it become a walk?
/Ida

Hihi.. då va det bestämt. Linas och Jespers bebisar har fått namn :) Temat är Rasmus på luffen (Tack EmmaJo för idén)
Lilla blackhanen heter ju som bekant Rasmus. Lilla grisen heter numera Oskar. Och honan heter Greta :)
Does it become a walk?
/Ida
Vad kul! =) Roligt tema. :) Nu kanske jag är lite senil men, vem är Greta? ^^ Kommer inte ihåg att jag har hört det namnet i Rasmus på luffen…

Du kanske har sett nyinspelningen av Rasmus på Luffen, orginalet som heter Luffaren och Rasmus har en karaktär som heter Greta och enligt wikipedia var hon barnhusflicka=)
Det förklarade en del ^^ tack! :)

Hihi.. det va Sasha som hjälpte mig att hitta Greta.. jag hade ingen aaaaning om nåt flicknamn i Rasmus på luffen. Men Greta är sött o det är bebben oxå :)
Does it become a walk?
/Ida

Ska bli spännande att se vad Oscar blir för färg!

Ja det ska det verkligen.. han ser ju inte ut som nåt han ska =P Men söt är han, mattes lilla gobit :D
Does it become a walk?
/Ida

Men han kunde vara en DEH va?

Mjo.. det fanns väl en miniminimal chans till det.
Does it become a walk?
/Ida
jag tror fortfarande oscar är en DEH som är dunderblekt av ch genen :o)
Morfar/Farfar bär på e så visst finns det en chans att han är DEH. :) Sen att det vore riktigt ironiskt är en annan femma, haha. Ville få siameser och cp agouti (50% chans) från de föräldrarna men fick en agouti och en black, båda vittecknade… Ja ja, gentik alltså. 

Hehe.. ja, genetiken spelar oss spratt rätt rejält verkar det som :) Men om han är jätteblekt av ch.. då kommer han alltså att fortsätta vara såhär ljus?
Does it become a walk?
/Ida

#23 Dom ser ju faktiskt ganska mycket ut som Oskar.. Du har ingen bild på hur han ser ut nu? :)
Does it become a walk?
/Ida

4-5 gram vägde Linas bebisar fortfarande idag på morgonen. Rasmus ser störst ut men det är faktiskt Greta som är störst, vågen slog över på 6 gram innan den gick ner till 5 o stannade där när jag la på henne :)
Frostälvas bebisar väger mellan 8 och 11 gram. Saffronhanen som ska stanna här är störst med sina 11 gram :D Det är bra fart på dem trots att de är så små :)
Känns som att Linas bebisar ser ut som igår ^^ Men jag lägger in Oskar iaf med sina söta små nackveck :)

Does it become a walk?
/Ida

Det börjar titta fram liiite päls på Linas små gryn nu. Morrhåren står rakt ut o öronen sitter inte lika klistrade mot huvudet längre. Sötnosarna är nu en vecka gamla och det är ett fasligt liv på dem. Så mysigt med två små bon där det kvittrar som fågelungar :)
Does it become a walk?
/Ida
Solaika, är det oki om jag redigerar Oskarbilden så han blir "större"?
Dom är förresten bedårande!

Maria, jadå.. redigera du :) Jag krympte bilden så den skulle få plats i tråden.. men jag har en datamus som gör som den vill så det vart inte så himla bra.
Visst är dom alldeles underbara ^^
Does it become a walk?
/Ida
Här kommer då ett försök till att visa din Oskar lite större.
Japp, bedårande och alldeles underbara.
Blidde ju bra…hihi.

Mattes lilla tuss *kär* :D
Det är full rulle på de där små nu när man plockar upp dem. Krälar runt som tokar.
Jag blir lite smått galen på deras mor dock.. Hon envisas med att gräva inne i huset så ungarna flyger ut en efter en. Jag petar tillbaka o hon tar hand om dom bara för att göra samma sak igen ett tag senare. Men jag vet iaf att dom får mat. Har sett mjölkfläckarna många gånger nu o dom lever ju o för väsen. Pappa Jesper har äntligen börjat släppas in lite i omvårdnaden oxå o kryper snabbt in i huset när mammsen går därifrån.. Men tusan.. går det o göra nåt så hon slutar gräva ut dem?
Does it become a walk?
/Ida
Har du en holk? sån med öppning upptill?
Annars är kanske en sådan en bra lösning…hade jag till Ambra när hon hade första kullen bara för hon skulle känna sig tryggare.

Jo, hon har ungarna i ett hus med tak o grejer. Det är bara en liten öppning på framsidan. Hon är absolut inte otrygg på nåt vis.. tvärtom så har hon blivit keligare sen ungarna kom.. men hon lixom fastnar i grävandet ibland o då far ungarna ut ur huset. Hon vänder ju o tar in dem efter en stund men jag tycker hon kan låta bli att gräva ut dem ^^
Does it become a walk?
/Ida

Nu börjar det pälsas på här i huset :) Oskar är ju fortfarande så himla ljus men vi gissar på att han är en väldigt blek DEH. Greta är iaf Agouti, mamma upp i dagen och Rasmus är Black och pappa upp i dagen :)
Notera Oskars söta stil med armen om brorsan :)

Does it become a walk?
/Ida

Åh va fina de är:-)

#39 Tack så mycket säger alla småplupparna :)
Does it become a walk?
/Ida

Så otroligt söta allihopa! :)

Tack ^^
Does it become a walk?
/Ida
Vilka små sötisar! Man blir nästan sugen på att skaffa sig sådana där småttingar. :)

Hehe i min kull gick de med bara ett öga öppet i tre dagar:P

Hehe.. ja, vi får väl se hur lång tid det tar här.. Damen ovan har fortfarande bara ena ögat öppet o jag har inte sett nåt öppet öga på nån annan än. Men dom hinner ju :) Full fart är det på dem, öppet öga eller inte :D
Does it become a walk?
/Ida

Så söta! Och verkligen bra foton!

Tack :) Man får ta mååånga bilder för att få lite bra bilder dock :)
Does it become a walk?
/Ida

Vad söta ungarna är när dem öppnar ögonen och får päls!
Väldigt söt hög ;-)

Åh, vad jag saknar alla pluttar där hemma. Min sambo kom hem till dem idag på förmiddagen och alla mår bra. Kullen i högen trodde han har öppnat ögonen allihopa och det är ett fasligt liv. Linas lilla gäng har inte öppnat några ögon men det är full rulle på dem.
Här hos mig har jag nu lilla Felix som jag hämtade hos Sasha i onsdags eftermiddag. Han är hur söt som helst, nyfiken o busig. Imorn åker vi hem o då ska han sättas ihop med Jesper som tyvärr måste flytta från Lina och barnen nu :( Men han får ta hand om Felix istället o sen får han sällskap av sönerna när dom är redo :)
Jag har lilla Lima här oxå. Ninas kullsyster som ska få en av Frostälvas tjejer till sällskap. Hon är lite försiktig men jättego väl hon kommer upp :) Så kul med vår mystants syster :D
Jag vill åka hem! :-D
Does it become a walk?
/Ida
#55 åh vad skoj! jag har väntat med spänning på rapport från dina äventyr ;) åk hem med dig, jag vill se kort! :D

Haha.. jaa, jag ska åka hem.. imorn.. jag är inte ett dugg ivrig o rastlös.. sambon är ju hemma redan men jag har kameran här.. Imornkväll kommer jag hem.. då ska jag fota alla o lägga ut här så fort jag kan :D
Does it become a walk?
/Ida
#57 hihihi, jao jag förstår ditt otriligt bristande intresse för att fara hem till dina små :P dom är mara sådär jättefjuniga och underbart söta när dom upptäcker världen med sina nyöppnade små ögon :) näe roligare kan man ha det… som t.ex. att gå promenad med hunden ute i pollenhavet och sedan nysa häcken av sig ;P

Haha, du är kul du ;)
Sluta mobbas, bara för att du kan titta på dina bollar hela tiden ;P
Blä, det är inte pollen.. det är gräset som blommar >< Sen nyser jag inte faktiskt.. snörvlar som en tok o det kliiiiar i hörselgångar o långt bak-ner i halsen. Blir smått galen.. o alla allergitabletter är i Göteborg med min kära mor och systrarna.. :/
Does it become a walk?
/Ida

Nu är jag hemma igen.
Alla bebisar har öppnat sina ögon nu. Greta va sist med att öppna det andra. Det gjorde hon imorse när hon låg o plirade på husse i sängen :)
Full rulle överallt verkligen. Här följer lite bilder:
Orion's Näcken som ska stanna här och har fått tilltalsnamnet Emil :)

Does it become a walk?
/Ida

Sist ut i det gänget är Orion's Nala. Ser på pricken ut som Hampus just nu. Enda anledningen till att jag vet vem som är vem på bilderna är för att jag inte hade dem uppe samtidigt o fått hjälp att könsbestämma via bilder ^^

Does it become a walk?
/Ida

Sen har vi Linas gäng.
Först ut har vi Greta. Hon är verkligen mamma upp i dagen. Hennes svans kommer att få vit tofs o det har inte mamma Lina. Det är nog tur det så vi får nåt att skilja dem åt på ;)

Does it become a walk?
/Ida

Sötchock!
Jättefina bilder du har tagit.
Oj vilken fin bild på Nala! :)
sötnosar ^^

Hihi va söta=)

Tack så mycket :)
#69 Ja, hon visade upp sin finaste sida igår ;)
Does it become a walk?
/Ida

Oskar smällte man ju för! =D

#73 Hihi, jo han är ett riktigt charmtroll med sina pepparkornsögon :)
Does it become a walk?
/Ida
åh greta är ju ett riktigt charmtroll ^^ kliar i vill-ha-fingrarna ;)

Hehe.. Japp, hon är ett riiiktigt charmtroll. Men hon ska stanna med mamma :) Kanske blir en till mamma-kopia i nästa kull.. ;)
Does it become a walk?
/Ida
#76 hehe ja kanske de ;) Men här hemma råder tillfälligt köp-stopp, men senare så kanske ;)

Haha.. jo, lite samma här. 15 stycken här just nu.. iofs "bara" 10 som ska stanna kvar. Sen kommer ju Lina med största sannolikhet få en kull till. Men som det ser ut nu så blir det ingen kvar från den.. Återstår väl att se iofs.. beror lite på plats tror jag.. o hur mycket vi fäster oss vid dem. :D Men det är ju minst 7 veckor innan det kommer mer bebisar. Minst en vecka kvar innan de kommer o sen ska dom ju bli stora gospluppar oxå :)
Does it become a walk?
/Ida
hehe jo här är det nio som ska stanna :) I slutändan ska vi väl ha 13 :) men beror ju på om alla ungar kommer iväg eller inte :)
jag gillar rasmus =)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

#79 Hur många flockar får ni då? :)
#80 Visst är han ett charmtroll ;)
Does it become a walk?
/Ida

varsågod Solaika :)

Gretispletis börjar bli stor. 19 gram väger hon idag :) På onsdag blir busarna 4 veckor. Det är så roligt att titta på dem o se deras personligheter. På bilden ovanför ser ni ju hur lik Greta är sin mor :) Hon är jättelik mammsen i sättet oxå. Det är så kul att se :)

Does it become a walk?
/Ida

Oskar ville inte visa upp sig som syskonen idag men här får ni iaf en bild på hur gänget bor o Oskar skymtar faktiskt där bakom mamma Lina :)

Does it become a walk?
/Ida

Så söööta!! =) Rasmus är bara för gullig i inlägg #87 :)

Vilka små sötningar du har där hemma! Blev lite förälskad i Rasmus.

Många som faller för Rasmus ;) Han är ett riktigt charmtroll :D
Does it become a walk?
/Ida

Jag smälter :') Hur söta som helst!

Tack :) Visst är de :D
Does it become a walk?
/Ida
#87=Gud vad söt han är! (Vill ha i mina händer ;))
#82/#84= Ser ut som samma gerbil ;) Gud vad lika!! Kan man bli likare varandra??
#88= Sööötnosar!! Vad stor buren såg ut bara för att den var så bred ;) Mina är mer avlånga ;)

#96 Hehe, ja Rasmus är en gobit ;) Lina o Greta är verkligen jättelika. Greta får lite vitt på svansen dock, det har inte Lina :)
Akvariet är ett hörnakvarium o dessutom ganska djupt. Så det ÄR stort :-D
Does it become a walk?
/Ida