Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 667 ggr
ladysurprise
2008-06-08 21:21
0

passar grebil passa?

Min bror på snart 7år skulle villja ha en grebil tror ni att de skulle passa eller två då efter som att dom är flock djur..

ladysurprise
2008-06-08 21:30
0

Har läst mycke om de för att kuna hjälpa o jag förväntar mig inte häller att han ska ha dom till slutet så jag är oxå beräd på att ta över..

[Tassy]
2008-06-08 21:30
0

ja om någon vuxen har ansvaret för att djuren får den vård de behöver så :)

ladysurprise
2008-06-08 21:31
0

De varkar va värkar va snäll o lugna men sen är de ju olika för varje indevid

Solaika
2008-06-08 21:40
0

Skenet bedrar =P Näe då.. vi har alla sorter typ. Två lite äldre filurer som är cool-lugna o fromma som lamm. Sen har vi ett gäng yngre som är rätt springiga o smågalna. Men snälla är dom absolut.

Till en liten kille på 7 år skulle jag nog faktiskt rekommendera ett lite äldre par som har lugnat sig och är välhanterade. Kolla med uppfödare så finns det säkert nån som har omplaceringar.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
2008-06-09 00:20
0

Fall inte för frestelsen att köpa söta små bebisar. Det är det största misstaget folk gör. Bebisar växer snabbt upp och blir bångstyriga ungdjur - det tar ett halvår till ett år av rätt hantering innan de växer upp och lugnar ner sig. Att skaffa omplaceringsdjur är oftast lättare, då de redan är vuxna och tama.

Att en 7-åring skaffar gerbiler ser jag inget problem med, så länge föräldrarna inser att det alltid kommer vara dem som är ansvariga för städning, matning och hantering. Om man som förälder är med och lär sina barn, gör det till en kul grej och inget krav… då är det bara bra. Men ett barn ska aldrig, aldrig få ansvaret att själv göra det tråkiga som hör till. Vara med och hjälpa är bra, men så länge de är små bör barn bara få vara med om de roliga sakerna djur tillför.

ladysurprise
2008-06-09 00:22
0

vad är rätt hantering då *nyficken*..

Gerbilflicka
2008-06-09 01:21
0

Lugn, tålamod… bebisar och ungdjur är inte lugna, de är fulla av energi och busiga. Man får hantera dem lugnt och försiktigt flera gånger om dagen, ta i dem på rätt sätt och inte ha dem uppe för långa stunder i taget. Iaf tills gerbilen blir runt 5-6 månader månder så skulle jag klassa den som ett ungdjur.
En bebis eller ett ungdjur blir svårt för en 7-åring att hålla.

sasha-
2008-06-09 17:34
0

Det vore kanske en bra idé att köpa vuxna djur som redan är tama och vana med människor. Det är ganska ofta folk som omplacerar. Dessutom kanske han kan ha dem tills de dör då:)