Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1195 ggr
Eternity90
0

Att bli reggad----

efter mycket tänkande och funderingar, Har jag bestämt att göra uppfödar provet i stockholm vid nästa tillfället, finns i malmö.

Det kommer bli en lång och dyr resa.

Men jag har insett att jag blir utstängd från gemenskapen i gerbil världen.  Som icke registerad uppfödare ses jag inte lika kompentent och duglig som en reggad.

Det ända som känns tråkigt är jag nog inte ofta kommer kunna visa upp mina djur på utsällningar.

När man bor så långt bort från gerbilen sveriges centrum är det svårare att bli erkänd och respekterad. Då man blir "bortglömd" där borta i utkanten.

Jag tänkte också höra med er som varit på den dagen och gjort provet. Berätta gärna hur det var

[Tassy]
0

vad tråkigt att du känner så :/

jag tyckte hela kursen var mycket trevlig och värd pengarna. Provet var ju inte så mycket till prov, utan mer ett frågeformulär som var till för att kolla så att man har en god inställning till aveln. Sedan diskuterade man i grupper och enskilt med avelsrådet om sina planer. Inget att oroa sig för :) Det är typ en koll för kursledarna för att se vad de behöver informera mer om, vad som folk lätt snappade upp på kursen osv :)

Chimney
0

om tillräkligt många vill, kan man inte anordna iaf en utställning om året någonstanns "här nere" ?

tjiggit
0

#2, det krävs att någon i södra Sverige tar på sig ansvaret för att fixa sponsorer. Att tillräckligt många kommer på utställningen för att den skall gå jämt upp med lokalhyra och resa och boende för domarna. Men fixar du det är nog inte SGF omöjliga att fixa någon utställning på andra ställen än i Stockholm!

jule
0

ts- att åka tåg mellan malmö och sthml är inte särkillt dyrt. Och det finns säkert någon du kan sova hos uppe i sthml. Så snöa inte in dig på att det är dyrt, för det behöver det inte vara

Eternity90
0

det ror på när man beställer har jag förstått. om man är sent ute kan man lätt råka ut för en biljett som kostar 500-800kr för en enkel resa. Men blir billigare vid rätt tillfälle.

[Tassy]
0

#5 om du inte ska ha med djur så ta tåget till kastrup och flyg upp till stockholm för 45 spänn + flygtaxa på typ en hundring hos sterling ;)

boka i tid och boka low fare 

www.sterling.dk

jule
0

#6 mkt bra alternativ!

Tåg mellan malmö o sthml kan du komma undan med 100 kr enkel väg oxå. Och vet man att man ska iväg så är det ju bara att boka i tid:)

Eternity90
0

oj flygresa var ju jätte billig. det hade jag ingen anning om

[Tassy]
0

#8 hehe, ja, jag blev själv paff första gången jag skulle hälsa på pojkvännen i danmark :) inrikes flyg är mycket dyrare än att flyga in ifrån danmark, så eftersom du bor i malmö så har du ju världens möjlighet ;)

Chimney
0

(gör en liten tyst protest mot flygning här.)

jag <3 naturen 

[Tassy]
0

#10  äsh, tyst på dig nu :P nu ska vi inte vara såna Oskyldig

Gerbilflicka
0

Usch, flyg borde kosta mer och tåg borde kosta mindre. Säger jag även om jag är beroende av flyget för att hälsa på min pojkvän.

[Tassy]
0

#12 ja, det är ganska galet att flyget nästan alltid är billigare än tåget :(

Chimney
0

jag betalar gärna mer för att värna om naturern.

snart komemr det bli krig med mig va? :P 

[Tassy]
0

#14 jag tänker då inte kriga mot dig, jag gillar också miljön :P fast jag gillar billiga färdmedel också Oskyldig

Gerbilflicka
0

Ska ner till Cornwall nu om 4 dagar och tar två flyg istället för att ta ett flyg och sen ta tåget ner. Flyget är billigare och tar 1 timme, tåget är dyrare (och då bokar jag inte ens egen sittplats) och tar typ 6 timmar. Vad väljer man liksom? :S

[Tassy]
0

#16 samma sak var det för mig när jag skulle till DK.. 1000 spänn enkel resa med tåg, 16 timmars resa från uppsala + byten. Hela alltet tog 18 timmar. flyget tar 1 timme från arlanda till kastrup… kostade 65 kr plus 120 kr flygskatt…

Chimney
0

tåg exploderar inte lika lätt som flyg

Eternity90
0

Men då kan jag ju faktiskt vara med utsällning någon gång med ju. men ni hur tidigt ska man beställa för att få det billigt?

Sedan vill jag gärna ni berättar om den dagen man går kursen och provet..

isafisa
0

jag bokar tåg typ 2 ånader i förväg, dock vet jag alltid precis när jag ska åka, skulle kunna boka resor för ett år framåt :) 

Inflikar att för mig är tåg faktiskt billigare :) 300 enkel väg stockholm --> luleå. Med flyg blir det 500.   Så äver om resan tar 15 timmar så har jag pengar över när jag kommer fram :)

[Tassy]
0

#20 jag sa ju att inrikes flyg är dyrare :P

tjoffsa
0

det knäppa är att tåg från luleå till stockholm är billigare än tåg från stockholm till norrköping. Om man vill ha bara sittplats från luleå blir det riktigt billigt.

500kr flyg enkel väg är billig det med..föredrar det. tills upp till 26 år. gäller utnyttja det så mkt som möjligt. mkt snabbare än tåg. Någon som vet vad det är för regler när man vill resa med gerbil på  flyg? ex ha de som handbagage eller?

isafisa
0

#22 har hört att man nte får ha med sig smådjur (inget jag kollat upp), det är främst därför jag åker tåg.   Ja tågpriserna blir man inte klok på…

#21 Jo de e ju de :) (konstigt nog)

[Tassy]
0

#22 nej du får inte ha de som handbagage med tanke på ev allergiker

sasha-
0

Tror faktiskt inte att flyg är särskilt mycket värre. Visst det är stort, men det rymmer mycket människor och går mycket fortare:)