Parningsålder
När tycker ni det är lagom att para en hona första gången? Vet att det är en föreningsfråga men alla tycker kanske inte som övriga i sin förening. Ingen behöver i den här tråden skriva nått om vad de andra tycker.
Har väl för mig att det fanns en röstningstråd om detta ämne?
Men för att svara dig: ja, föreningarna har lite olika åsikter om detta….

Hmm men det var ju inte att svara mig:P
Nu när du säger det så vet jag ju att det finns; ska ta o leta upp den:)

Jag har förstått att gerbiler bildar par och sen håller ihop resten av livet och då sägs det ju alltid att djuren styr detta med fortplantning själva. Lika säger man om dvärghamstern… men jag gillar inte när ett djur får kull på kul på kull, förutsättningarna är ju på långa vägar inte desamma i frihet som i fångenskap så jag tycker inte att man kan jämföra detta.
Själv säger jag att tidigast 5mån på en Guld-hona, hos Gerbil som jag förstått utvecklas mycket långsammare tycker jag att man bör vänta tills de är 6mån.
Dock satte jag ihop mitt par som små bebbar och vid 3mån ålder kom första kullen… både mamma och pappa är stora och fina och klarar detta utmärkt, tur i oturen är väl att det bara blev 2st varav 1 lever idag. Och jag tycker detta är på tok för ungt för en hona att få ungar såhär tidigt….!
intressant
tidigast 5 månader för första kullen.
5-6 månader tidigast kör jag med.
Alltså så här är det:
När jag började föda upp gerbil så hade jag den åsikten att man satte samman paret vid 6 veckor för att dom skulle ju i alla fall inte bli intresserade förrän vid 4-6 mån av parning i alla fall.
Min erfarenhet efter att ha gjort på detta vis: Att 2 av 3 par jag haft fått ungar mkt tidigt. Alltså inte bra enligt min åsikt.
Jag har tänkt att jag ska hålla mig till en högre ålder då honan hunnit växa klart och med det sagt har jag ändrat min åsikt på lägsta parningsålder.
6 månader minst svarar jag.
Här hemma kommer det inte sättas samman nåt ungt par mer.
Jag har 6 månader som gräns innan jag parar en hona.
Absolut tidigast 5 månader, men jag väntar helst tills de är 6 månader :)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
jag har en minimumgräns på flickorna som är minst 6 månader. hanarna vill jag helst ha över 1 år.
Detta för att kunna se hur stora dom blir och allt som man tänkas visa sig i högre ålder.