Hjälp av uppfödare ang avel?
Har en liten undring:
Hur gör ni med era avelspar? Får de gå tillsammans hela tiden och få ungar regelbundet eller sätter ni ihop dem då när ni vill ha bebisar? Och hur bor de i så fall när de inte är med sin partner?
Tacksam för svar! :-)

Antingen handparar ja den honan som skall få ungar med rätt hane, på så sätt kan de båda gå kvar med sina kompisar, förutsatt att iaf honan är den dominanta i sin "flock".
Eller så delar jag på de två hanarna, och de två honorna, sätter en hona med en av hanarna och sätter en liten bebis som kompis till den kvarvarande honan och en liten bebis till den kvarvarande hanen. EFter att paret fått sin första kull kommer de att para sig igen. Då plockar jag ut hanen innan kukll nummer två föds, sätter honom med en hane från kullen eller en ny hane för att tillföra nytt blod. Jag sparar en dotter från kullen som hjälper mamman att fostra den andra kullen.
Man kan alltså inte sätta ihop dem till sina gamla kompisar då de fått gå ihop med en annan gerbil en tid.
Jag skulle aldrig låta en hona gå med en hane och få kull på kull på kull på kull….

vad innebär handparning? :-)

nej jag vill ju såklart inte att honan ska få kull på kull jag heller så därför undrar jag lite hur ni gör med era. :-).

är förövrigt förälskad i din urho tjiggit ;-)

Jag har för mig Matilda92 skrivit om det i en annan tråd.
Det innebär att du plockar ut hanen och honan som skall para sig från sina respektive kompisar då honan brunstar. Och så får de para sig på en neutral plats, därefter sätter du tillbaka båda till sina respektive kompisar, då hjälper honans kompis henne att uppfostra kullen. Men det funkar bara om honan som paras är dominant, annars kan det bli problem. Det är bara den dominanta honan som får få ungar i en "flock" nämligen.
Ja förklarar gärna om du har fler frågor! Det är det ett forum är till för, frågor och svar :)

haha, tack. ja det andra sättet verkar ju klart bäst för gerbilerna även om handparning är bekvämt för oss. :-). Med andra ord kommer jag ha en jäkla massa gerbiler sen då, haha. :o). Så när kull nr två kommer har du alltså därmed 2 burar med 2 hanar i vardera och två burar med två honor i vardera?. Fyra gerbiler har alltså blivit åtta, haha? :o). (Jippie säger jag, får se om min pojkvän samtycker, hehe, men han är inte svår att övertala ;-) )
Bara tilllägga lite att om man ska handpara lär man ha båda paren (alltså honan o hennes kompis samt hanen o hans kompis) i en delad bur några dagar innan honan brunstar så de får lära känna varandra.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

hur märker man tydligast att honan brunstar?
Hon lyfter på rumpan mot sin kompis om kompisen kommer upp bakom. Det är väl det säkraste sättet o veta.
Annars kan man också pilla dem lite på ryggslutet för då gör de samma sak. :)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

haha, har läst lite om det men ville veta om det var det säkraste sättet eller ej. :-). Vad bra då vet jag ju det.

#6, japp det stämmer Silverpumans, man får alltså planera lite innan man startar up en gerbilavel. Det finns ju allt för många som fått så mycket gerbiler att de tillslut inte klarat av dem.
O tack för komplimangen om Urho :) Han tackar och bugar!
#7, Jepp de stämmer, man får sätta dem i delad bur först. Men ska man handpara gör man nog bäst i att ta kontakt med nån som har erfarenhet av det innan man börjar så att ingenting blir fel, det är en del att tänka på, de vet du wolfgirl82! :)

jo visst märks det att det krävs planering. Men det är det ju värt i slutänden. :-). Med hur stort mellanrum tar du dina kullar tjiggit? (på samma hona vill säga)

#12, Jag satte första honan på min avel med en hane och tog två kullar på henne (tog alltså ut hanen innan kull nr.2 föddes). Eventuellt tar jag en kull till på henne till hösten men troligtvis inte. Jag har andra att para till hösten, bla hennes dotter.
Så, kullarna kommer tätt men det blir bara två, allra högst tre kullar på samma hona under hennes livstid. Honan bör vara mellan 6 mån till 1 år för första kullen. Dels för att vara säker på att hon är lagom stor och klarar av en kull (minst 6 mån). Och för att vara säker på att hon inte är för gammal (max 1 år).
=)
Ja hur ofta är en gerbil hona brunstig. typ hur många gånger per år?
http://marslammet.blogg.se (Ett liv med ätstörningen Anorexia Nervosa och lite för mycket energi i en lite för liten kropp)
#15 oj, haha, var 4-6e dag brunstar de, orka räkna på ett helt år X-)