Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 870 ggr
abbimicke
0

Finns det gerbiler som gillar att simma?

Såhär i hettan längtar man ju efter att få gå och bada. Frågan är om Gerbiler skulle tycka att det är skönt att svalka av sig i vatten? Har ni någonsin varit med om att en gerbil gillar att bada?

[Tassy]
0

jag har en som gillar att bada, men det är inte att rekommendera pga följande:

* Tar bort deras naturliga doft, kan orsaka bråk i flocken

* Torkar ut huden på dem

* När de torkar får de inte frysa, de kan bli sjuka

* De flesta gerbiler AVSKYR att bli blöta

Mvh Tassy

abbimicke
0

Tack för svaret. Tar det verkligen bort deras lukt? Har de inte doftkörtlar så det kommer ny lukt hela tiden? Vad är anledningen att din gerbil får bada trots nackdelarna? Hur vet du att den älskar att bada? 100 frågor =)

[Tassy]
0

ja jag är helt säker på att deras doft påverkas, det finns många som varit med om bråk pga det, dock inte jag. Det är inte enbart Doftkörteln som gerbiler luktar på för att identifiera varandra. När vi människor identifierar varandras lukter så inte är det armhålornas lukt vi lägger på minnet först direkt, samma med gerbiler och Doftkörteln gissar jag ;)

Min gerbil som gillar att bada upptäktes av en slump, han hade en vattenskål som han fick för sig att den skulle man bada i… så matte tog ut skålen. Fick bli flaska i stället. Jag brukar ha skål och flaska första dagarna till nya djur så jag är 100 på att de får i sig vätska. ren säkerhetsgrej alltså, inte alla är van vid flaska, så jag har som rutin att alla får skål också första dagarna.

sasha-
0

Jag skulle inte bada dem på kul. För de skulle förmodligen inte tycka det var kul ändå:P

Det går väl att bada dem, ibland passar det av olika anledningar inte att ha sandskål, o blir de kissiga då så tycker jag man kan bada dem. Men efteråt får man torka dem ordentligt:)

Zaphix
0

Ser ingen anledning att bada mina. Det blir aldrig för varmt där deras akvarium är, och de gör sig rena i sanden. Och även om de skulle gilla att bada så vet de inte om det. Och det man inte vet mår man inte dåligt av. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg