Lurad, det är olika kön
Ska försöka gör min saga kort.
Fick i slutet av december två hon gerbiler, av en kompis som går på en skola med inriktning djur och natur.
hennes lärare hade kontrollerat att de var två tjejer jag fick..
dock har jag lite många djur, och min bror som trivdes med dem och fick dem handtama tog då över dem.
nu idag ringde min mamma och var smått förtvivlad över om de var ett par och inte två systrar.
då den ena for efter den andra och "satta på den andra ordentligt" (hennes uttryck)
jag råde henne att lyfta upp dem och kolla under dem, då killar har längre mellan öppningarna. jag har själv aldrig gjort de eftersom de inte vissat ett sådant beteende under de månader jag hade dem. och sen så litade jag på min kompis lärare. (hon ska ju ändå ha kunskap)
ialf så var det längre mellan öppningarna på den som var lite större.
min fråga är nu. hur ska min mamma göra nu?
hon skulle på något sätt sätta något i mitten så de inte kom över till varandra. men är det redan försent, så hon kan vara gravid?
varför har de vissta beteende först nu och inte tidigare?
om hon blir gravid, hur ska jag råda min mamma och bror. som aldrig haft gerbiler förrut?
vad ska hon gör med ungarna, då hon inte vill ha kvar dem?
hur ska hon göra med dem, då de nu inte kan leva tsm?

Om de är såpass gamla är avståndet inte mycket att gå efter. Är det en hane så har han mycket synliga pungkulor xP
Be henne kolla efter dem o hittar hon inga var det vara ett dominansbeteende. Jag tror fortfarande på hona-hona.

hur mkt ska kulorna synas?
hon sa att mellan öppningarna skilde de ganska mkt. plus att hon pratade om att enas ena öppning såg lite annorlunda ut..

Asså de är stora. Synliga. Ofta kan man se dem när hanarna bara står, det sticker lixom fram under svansen. Är det kulor så ser man dem ;P
kolla i misslyckade bildertråden, bild 50 (Raggsocka) visar tydligt hur det ser ut :P
Fast på yngre gerbiler syns inte kulorna lika mycket som på äldre gerbiler, hur gamla är dina?

Asså hon fick dem i slutet av December så de måste ju vara runt fem månader. Om de inte var vuxna vid köpet, o då är de ju ännu äldre.

Oj du, exakt samma sak hände mig!
Jag trodde att jag hade två hanar, för "uppfödaren" garanterade det, men det visade sig vara en hona och en hane. Precis som för er så märktes det inte förrän efter några månader, någon månad efter att de blivit könsmogna. Parningen "tog" och jag som var helt nybörjare på gerbiler (det var mina allra första) fick läsa på ordentligt om gerbilavel, vilket inte riktigt var planerat. :P
Kan ju säga att det blev sju små ungar, och för att vara nybörjare så klarade jag det riktigt fint! :)
Jag könsbestämde t.o.m. bättre än "uppfödaren" jag köpte ifrån som hade fött upp flera kullar. :S
All fakta jag behövde fick jag från otroligt snälla zoonare och på www.gerbilclub.com.
Du kan kolla in den tråden som jag skapade på Zoonen när jag upptäckte att det ar olika kön, så kan du läsa alla råd som jag fick :)
http://zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1322400
Lycka till! :D

de var ganska färska när jag fick dem. så 5 månader stämmer nog
nu är de ju inte längre mina men jag har bara en känsla av att mina mamma överreagerar..

Okej. Du bor såpass långt bort att du inte kan svänga förbi oh kolla då?
Skulle det vara en hane så är skadan förmodligen redan skedd, förmodligen är hon redan dräktig. Isånnafall gäller det att dela dem innan kullen föds, för precis när den fötts så parar sig föräldrarna igen. Din mamma kan ju hålla ett öga på den som faktiskt är hona, och om magen blir ett klot och hon börjar boa så är det lite alarmerande.
Isånnafall får hon spara en hona med mamman och en hane med pappan. Ungarna är det bara lägga ut annonser på, t ex här och på blocket. Bilder är viktigt, det säljer.
Men det är väl bara att hoppas på att de var ett dominansbeteende.

de var ett par..de fick två kullar.
men nu har alla somnat in och ligger begravda i sommarstugan.
#10 Dog alla? :/
Avlivade du dem? Eller var alla ungar dödfödda?