Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbilder-berättelser
Läst 1514 ggr
[Katteeen]
0

Bilder på mina små :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaa, nu har jag haft Rufus och Gus i några timmar =) De är helt underbara båda två, trodde att de skulle vara skyggare men de klättrar upp på mig hela tiden :) Så himla söta *kär*

Här kommer lite halvkassa bilder på Rufus, Gus och deras nya hem. Glad

Vill passa på att tacka Lotte också, som höll kvar dem åt mig och fixade transporten. Tack så jättemycket! =)

Först en bild på akvariet de bor i :)

[Tassy]
0

åh, vad skoj! :D

isafisa
0

åh va fint dom bor :D  Stort grattis till de nya vännerna ^^  

Gulliga namn har dom också ;)

[Katteeen]
0

Det här är Gus, nutmeg pied variegated. :)

[Katteeen]
0

#1 och 2: Tackar ^^ Det tar lite tid att ladda upp bilderna för mig, om ni undrar varför jag inte svarar på en gång ;)

[Katteeen]
0

Och Rufus, agouti. =)

[Tassy]
0

mahaha, man ser redan att de har börjat sprätta i spånet ;P snart är hela stället uppochner ^_^

[Katteeen]
0

Gus…

isafisa
0

oj va fina :D  å fint dom bor (vet att jag upprepar mig), allt är så fint när det är helnytt :)

[Katteeen]
0

#6: ^^ Ja det lär inte vara fint länge till =P De sprätter som galningar.. ;)

#8: Tack! =) Fast jag tycker det är lite tråkigt inrett.. Men det kan man ju göra om :) Funderar på att bygga ett halvt hyllplan, så de kan ha att gräva mycket under det, och ha mat mm där uppe.. =)

Rufus.. :)

Angelclaw
0

Fina :D och urgulliga namn :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

[Katteeen]
0

#10 Man tackar man tackar :) Uppfödarnamnen är Hälsingeskogens Mårten (agoutin) och Hälsingeskogens Maggot (nutmeg pv), men jag döpte om dem lite :P

[Katteeen]
0

Gus =)

[Katteeen]
0

Rufus..

[Mariaxx]
0

Åh, en Baron! Dom är jättelika ju! Hur gammal är han? fällningen bör ju förekomma mellan 6-10veckor…..då ser man den häftiga förändringen hos en nutmeg.

Superfina båda två!

[Katteeen]
0

#14: Jag sa ju att de var lika ;) Han är 9-10 veckor.. Tror jag, måste kolla.. De är födda 13:de mars iallafall! =)

[Katteeen]
0

Gus igen..

[Mariaxx]
0

Sätter in en bild här på min hane Baron så ser man dom i samma tråd, skrämmande lika….hihi….

[Katteeen]
0

Sista bilden på bara Rufus.. :)

[Katteeen]
0

#17: Ja det är de! =)

Gusplutten, mitt i ett hopp ^^

[Katteeen]
0

Sista bilden på bara Gus.. :) Tycker den blev söt ;)

[Katteeen]
0

Här kommer ett gäng bilder på både Rufus och Gus =)

[Katteeen]
0

[Katteeen]
0

……

[Katteeen]
0

En till.. :) Hihi =P

[Katteeen]
0

Ännu en. =)

[Katteeen]
0

Sista bilden för den här gången.. "Här ska JAG fram!" ^^

Angelclaw
0

sötchock :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

[Katteeen]
0

Hihi ^^

Majsan81
0

Oh va kul att du fått dem nu! Ser ut och ha det jättefint, söta  är dem också!!

[Katteeen]
0

#29: Tack! :) Fast redan nu är det helt söndergrävt i buren X) Huset står på tre kvart, matskålen är mer spånskål, och jag kan varken hitta toarullen eller trätunneln ^^ Men det kommer väl fram med tiden kan jag tro ;P

[Tassy]
0

#30 vad bra att de har kommit till ro ;)

[Katteeen]
0

#31: Haha Cool Ja, de lever rövare så det stänker om ett =P

[Tassy]
0

*fniss*

Peppe
0

Haha det tog typ 10 bilder innan jag kom fram till att det svarta i buren är en stock eller nåt, inte ett svart marsvin XD

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[ravvie]
0

hehe härliga bilder!

skoj att allt går så bra och de verkar ju trivas ordentligt.

[Katteeen]
0

#34: Det är en sten ^^

[Katteeen]
0

#35: Tack så mycket :) Jag tror också de kommer trivas bra här ;)

Solaika
0

Fina grabbar! Kul att du äntligen fått hem dem :) Det där med spån högt o lågt är bara att vänja sig vid =P Pallen jag har är 25 cm hög.. men även där kommer det upp lite spån varje dag.. dock inte så den döljs helt.. sandskålen däremot.. det har gått så långt att jag ofta säger fel o kallar den för spånskålen =P Vattenflaskan har jag hänger ovanför pallen så dom måste upp på pallen för att komma åt den.. på så sätt blir inte den begravd o spånet blött heller. Det är jättebra :) Sen har jag en pinnbro som står under pallen så dom kommer upp..
Kika här: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1924936&gid=1924954 så finns det en film när det är nystädat hos plupparna :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

vekan
0

Vilken fin bur&vilka fina gerbiler:-) Verkligen!

Zaphix
0

Så söta de är. Ser verkligen ut at trivas. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Katteeen]
0

Tack allihopa! =) Det är så verkligen riktiga busfrön jag har fått hem ^^ När jag hade händerna nere i akvariet/terrrariet hoppade Gus upp, och in i ärmen på koftan! =P Jag är väldigt kittlig, så ni kan ju tänka er hur mycket jag skrattade? ;)

Solaika
0

Hihi.. busar! Va försiktig bara så du inte skrämmer dem. Jesper o Lina kan jag inte ha uppe när en klasskompis till mig är hos oss. Hon är så hödljudd o fnittrig så hon tokstressar dem. :(

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

MadeleineH
0

vad söta dom är! ^^

[Katteeen]
0

#42: Nej då, ska vara försiktig med det :) Tråkigt det där med din klasskompis, vet hur det känns, en av mina brorsor var inne på mitt rum idag och han skrattade ganska hysteriskt, så jag blev tvungen att köra ut honom X)

[Katteeen]
0

#43; Tack! :)  Ja visst är de! Jag diggar dem stenhårt ^^

[Katteeen]
0

Bröderna Bus låg och sov på varandra bakom sandburken(självklart har de grävt ned sig där :P), så jag passade på att ta lite kort :) Dock blev det dåliga bilder..
![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0badb27a-7476-4504-9c50-8dfc2d25771c&Filename=bröderna trött.jpg)

[Katteeen]
0

En nyvaken Rufus :)
![](../ShowFile.aspx?BinaryId=c4f703d0-2551-4a59-88a1-4aef3c5d8135&Filename=nyvaken rufus.jpg)

[Katteeen]
0

… :)
![](../ShowFile.aspx?BinaryId=5670175b-9814-4422-a63b-bd82721630ab&Filename=nyvaken rufus2.jpg)

[Katteeen]
0

Tog även en bild på hur akvariet ser ut nu… Det ser lite rörigt ut :/ Blev tvungen att lägga dit tegelstenar (det är tegel hela vägen ner, så gerbisarna kan inte gräva sig under, de är ju ganska tunga, tegelstenarna) så att matskålen skulle få lite luft ^^ Funkar bra tycker jag, fast det tar ju ganska mycket plats, så det är bara en tillfällig lösning. Ska försöka fixa ett hyllplan sen. :)

isafisa
0

mm de ser alltid så extremt skönt ut när dom sover ^^  Har tänkt många gånger att man sku va sådär liten å gosa ner sig med dom  :P

[Katteeen]
0

#50: Ja, det ser så mysigt ut :) Tänk om man ändå fick plats där… =P

[Katteeen]
0

En bild på matplatsen =)

[Katteeen]
0

Satt med Rufus i handen nyss, han satt helt stilla och hela han vibrerade! :o Spinner gerbiler??

[Tassy]
0

#53 jajjemen de spinner! :) fast de låter inte som katter ;)

[Katteeen]
0

#54: Wow, det visste jag inte :) nej han lät inte, men det kändes i handen :)

[Matilda92]
0

#52 Är det en saltsten du har? Ta bort den, det är inte bra för gerbiler!

[Katteeen]
0

#56: Nej det är inte en saltsten, det är en mineralsten, men de har inte rört den så har ändå funderat på att ta bort den. Vet att gerbiler inte ska ha saltsten.

[Tassy]
0

#57 jag höll på att gå på en nit när jag skulle köpa mineralstenar, salt är ju också en mineral så läs innehållsförteckningen noga :) de jag kikade på var "mineralstenar", men det var massor av salt i dem. har du inte innehållsförteckningen kvar så smaka på stenen.

[Matilda92]
0

#58 Precis, så är det :)

[Katteeen]
0

Ska försöka hitta förpackingen, men jag har läst på den och tyckte mig inte se ordet salt nånstans.. Men ska kolla igen för säkerhets skull! =)

[Katteeen]
0

Kunde inte hitta den, antagligen slängd =/ Men jag ska kolla nästa gång jag är på DollarStore, den är köpt där. Tills dess tar jag ut mineralstenen :)

[Tassy]
0

kolla även efter ordet Natriumklorid (NaCl), det är salt. Ibland är de fula och svänger sig med ord. ;)

[Katteeen]
0

#62: Ska bli! ;)

[Katteeen]
0

Tillbaka till ämnet nu, bilderna alltså :)

[Katteeen]
0

Nu har de fått skutta av sig på min säng! =) Satt med dem minst en timme. Tror de gillade det :) Jag var rädd först för att släppa dem lösa på sängen men ändrade mig snabbt, när jag såg att de inte hoppar av utan faktiskt håller sig borta från kanterna =) Nu ligger de och sover på varandra, på samma ställe som förut, bakom sandburken ;P Måste säga att de otroligt renliga av sig! Inte en bajsplutt på hela tiden (medans de var på sängen alltså), är djupt imponerad! :)

Lotte
0

Men ÅH vilka fina bilder du har satt in! Och vad roligt att det är full rulle på dem, att ni har kul ihop! Du har ju gjort så fint åt dem i akvariet också.. Skrattar gott när jag läser och tittar på bilderna, då det ju är så typiskt (!) att de stökar till på två sekunder.)
kram!!

[Katteeen]
0

#66: Tack! :) Ja här är det full rulle nu ;P De är helt underbara!! Läste du att Rufus satt och kurrade i min hand? ^^ Efter bara två dagar! =) De är väldigt lugna tycker jag för att precis ha flyttat in :) Du har gjort ett bra jobb med dem Lotte, jag är helt övernöjd med de små busarna :)

tjiggit
0

Vad söta de var!

Istället för en mineralsten kan du skaffa en kalksten, det gillar dem och det är bra för gerbilerna. Men var noga då att det inte är en kalk- och saltsten för det finns det med.

Du kan testa att gräva ner kartonger i spånet för när de då gräver i det så stannar gångarna kvar, spånet rasar liksom inte =) Fast det kanske du redan har, jaja ett tips bara =)

vekan
0

Dina gerbiler verkar vara riktigt mysiga! (fast det är nästan alla gerbiler:-)

Coolt det där med spinnandet, tror jag också har varit med om det, Lo låg i min hand och jag klappade om henne, då började hon vibrera en stund och hon hade något svagt läte för sig också:-)

[Katteeen]
0

#68: tack! =) Okej, ska komma ihåg det! =) *kalksten, kalksten, kalksten* ;)
Har grävt ner lite kartonger här och var åt dem, vet inte om de har märkt det än bara ^^

#69: Ja de är mysiga :)
Det var häftigt att känna hur han låg och kurrade i min hand :) Trodde att han var rädd först, men han såg faktiskt ut att njuta ;)

[Katteeen]
0

Nu är det lite bättre ordning i buren också, tog bort lite av spånet (de har fortfarande bra möjligheter till att gräva tunnlar ;)) så jag kunde ta bort en tegelsten också.. Lite hö har de också fått att gosa ner sig i :)  Aja, se själva! =) 

Lotte
0

#67 Vad glad jag blir! Man tycker ju själv att man har så lugna och harmoniska djur, och sen att höra det från andra, ja, då blir man ju jätteglad:) Mina flickor älskar ju att hålla på med ungarna. men sen går de perioder, då vi ju även har guldhamsterkullar nu, så de "varvar" djurpysslandet. Så det är härligt att höra att ens djurbäbisar "sköter sig" på sin nya ort!Skrattande Kram på er!