Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1062 ggr
[Katteeen]
2008-05-24 00:09
0

Lyfta i svansen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hehe, jag vågar inte lyfta upp mina gerbiler i svansen Generad Är så rädd att jag av misstag skulle råka lyfta längre ut på svansen så den lossnar.. Är det nån som har bra tips angående detta? Jag vill ju kunna ta upp dem liksom, och det är inte så lätt att "skopa" upp dem heller, de är ju så himla snabba, hala som tvålar ^^

[Tassy]
2008-05-24 00:10
0

även om du lyfter i svansen på ett säkert ställe (vid basen) så är det inte att rekommendera om du ska bekanta dig med djuren. Godsaker i handen och tålamod är det som gäller ;)

Kom ihåg att de behöver lugn och ro första dagarna, vill de inte upp så ska de inte upp :)

[Katteeen]
2008-05-24 00:14
0

#1: Jag har inte provat än, tycker det verkar så läskigt ju Oskyldig Har provat med bl.a solrosfrön, det var de inte särskilt intresserade av ^^ Bara när jag lade ned fröna i buren, då gick det minsann bra att äta =P Men okej, ska försöka få dem att själva hoppa upp i mina händer.. :)

[Tassy]
2008-05-24 00:18
0

tänk på att du är ny och helt främmande för dem. Skulle du våga hoppa upp i handen på en jätte och käka? ^^

[Katteeen]
2008-05-24 00:22
0

#3: Nope, inte direkt ^^

[Katteeen]
2008-05-24 00:28
0

Det jag menade med tråden var inte att jag måste ta upp dem i svansen NU (^^) Utan det jag menade var att, jag kommer aldrig våga lyfta upp dem i svansen liksom.. Det får nog bli att skopa för min del, eller om de kanske lär sig att hoppa upp själva, det får vi se längre fram :)

vekan
2008-05-24 00:34
0

Jag har aldrig plockat upp mina gerbiler i svansen, är rädd att den ska lossna. Jag brukar alltid vänta eller skopa upp/sätta händerna om gerbiler och lyfta upp den. Det tycker jag fungerar bra, fast det kan vara lite svårt i början. Gerbiler är ju så snabba. Men sedan lär man sig och det går väldigt lätt.

Solaika
2008-05-24 00:38
0

Jag gillar inte heller att ta tag i svansen.. dock händer det nån gång då o då att jag tar tag längst in i svansroten när jag behöver få ett bättre grepp. Men generellt behöver man inte lyfta i svansen :) Jag fångar mina över ryggen när dom inte vill upp i handen. Jesper kan man lura.. man lägger handen över honom några gånger så slutar han till slut smita iväg för han tror att man inte ska ta upp honom.. då är det bara att plocka upp honom =P Är det mer brådis så överraskar jag dem o tar dem över ryggen. Ibland får man tränga in dem lite lätt mot nåt hörn men oftast behövs inte det.

Du kommer att lära dig vad dom tål.. i början trodde ju jag att dom skulle gå sönder om man tog i dem typ.. nu har jag lärt mig att dom tål ändå rätt mycket. Bebisarna dock.. dom är ju sååå pyttiga så dom är jätteläskiga att ta i. 3 gram lixom =P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

vekan
2008-05-24 00:46
0

Ja, det måste kännas konstigt att bära en liten 3-grammare. :-) Ja, man kan också ta tag runt gerbilen(ovanifrån) fast detta blir mina gerbiler så nervösa av.;)

Solaika
2008-05-24 00:51
0

#8 ja, det är helskumt.. känns ju lixom inte viktmässigt.. men dom krälar ju runt o killas =P

En del blir nervösa.. jag lyfte inte över ryggen från början.. har börjat göra det efter några veckor när jag har sett att dom är mer trygga med mig. Ingen av dem blir nervösa när jag gör så :)

Katten_ Det va det jag skulle säga oxå.. för det första så fortsätt att ha solrosfrön i handen.. Nina fick man i princip stoppa fröet i munnen på när hon kom.. :D då åt hon glatt men hon tog inte ur handen första dagarna. Sen finns det dom som inte är så galna i solrosfrön.. då är mandelspån en grej som många gillar.. Nina o Casper äter hellre mandelspån.. Jesper o Lina åt gärna solrosfrön tills jag introducerade mandelspån.. nu äter dom inte ens skalade solrosfrön om det finns en chans att dom kan få mandel..>< busar :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
2008-05-24 01:53
0

Haha, okej, men vad är egentligen mandelspån? Låter så speciellt.. Eller är det bara vanlig sötmandel som man hackar själv? o.O

Zaphix
2008-05-24 02:14
0

Antar att det är mandel som är skulen till tunna skivor. Mandelspån.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Majsan81
2008-05-24 10:41
0

Jag brukar ha nere handen i buren tills dem vant sig vid den och kanske sitter och äter eller tvättar sig brevid, då tar jag tag i dem. Som sagt att lyfta i svansen är inte och rekommendera men är de inte så tama är det bra att hålla i svansroten så dem inte hoppar ur handen. Men inte lyfta den så att säga. Glad

[Katteeen]
2008-05-25 01:08
0

#12: Tack :)

Gick och handlade både russin och mandelspån idag, men de verkar inte vara så görtokiga i nåt av dem än så länge.. De har dock vant sig vid mig väldigt bra (och snabbt) tycker jag :D Sätter jag ned handen i buren så går de nästan alltid fram och nosar och hoppar i den, då är det bara att lyfta upp handen så sitter det en gerbil där i :) Speciellt Gus, han är lättast att få upp, Rufus är mera busig och ska gärna springa nån kilometer först ^^ Men det går det med =) Är så glad!  Himla goa killar jag har fått tag i! =)

vekan
2008-05-26 20:07
0

Vad roligt att du är nöjd med dina gerbiler;-)

Mina är tokiga i mandelspån, förut älskade dem solrosfrön, men nu gillar dem mandelspån istället:-)