Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettmat-utfodring
Läst 4775 ggr
Solaika
0

Proteinrik mat

Jag har två små kinkisar här hemma.. Vad kan man ge dem som är proteinrikt? Ägg och pannkaka har jag provat.. går inte hem alls. Har nyss satt in lite barnmat med kött och spagetti.. får se om det uppskattas.. Men vad kan man annars ge dem? Tips hitåt tack =)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Zaphix
0

Linser?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Katteeen]
0

Kanske lite konstig fråga, men men.. När du ger ägg, är det kokat eller rått? =)

Solaika
0

Linser får dom.. äter inte i några stora mängder. Oftast inte alls.

#2 Kokat =)

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#3: Okej, tack! =-)

[Tassy]
0

äggpulver är väl proteinrikt? är du säker på att de behöver extraproteiner?

Solaika
0

Jo.. jag får tag i äggpulver i helgen hoppas jag. Får testa det då o hoppas att det går hem. Alltså.. Linus.. visade sig vara en Lina.. hittade tre små rosa mackaroner här hemma imorse.. därför vill jag att de ska få i sig lite proteiner.. dessutom är dom små i växten o behöver lägga på sig lite =)

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#6: Men guuud! Grattis! (tror jag? ^^) =) Lycka till med de små!! :)  Vilken chock man måste få när "den lilla killen" plötsligt har blivit mamma X)

tjiggit
0

sätt in en skål med vetegroddar (köps i mataffären elelr i hälsokosten) och så kan du blanda i extra ärtplättar i gnagarblandningen så får de extra protein. Lycka till med de små!

[Tassy]
0

#6 ojsan hoppsan XD hahaha, så kan det gå, grattis till småttingarna

Solaika
0

#7 Tack. Ja, jag skakade lite fint där ett tag när jag hade upptäckt det.. tyckte hon hade blivit rund om magen.. men inte tänkte jag på att det kunde vara bebisar..^^ Det va ju Linus. Men nu är det Lina, men det lär ta ett tag innan man vänjer sig.

#8 Ah, tack för tips. Vart får man tag på ärtplättar då? Färska ärtor måste man kunna ge då oxå?

#9 Ja, riktiga små hoppsan ^^ Tack =)

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

hehe grattis till bebbarna ;) hoppas de går bra med dom :)  Måste varit en jäddra chock… :)

tjiggit
0

Ja färska ärtor går också att ge. ÄRtplättar köper man på lösvikt i närmaste djuraffär

[Katteeen]
0

Hur är det med köttfärs? Kommer ihåg att min hamster fick en liten bit rå köttfärs då och då, kan man ge det till gerbiler? :)

Solaika
0

#11 Tack.. ja det kan man lugnt påstå ^^ Skakade som ett asplöv ett bra tag efteråt :D

#12 Tack, då ska jag åka dit o kika.. kan inte minnas att jag har sett där jag brukar handla.. men det finns ju fler ställen :)

#13 Man ska väl kunna ge det var jag har förstått.. småisarna här tycks dock inte gilla kladdig mat ^^

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

#14 hehe samma problem här, inget kladdigt är bra nog ^^  Dock funkar det med ärtplättar och hela ärtor här :)

Chimney
0

du lyckades visst få ännu fler gerbiler hemma ändå :P nu måste du ju behålla en bebishona åt linda och en hane åt gaaah den andra =P

Solaika
0

#15 Ärtor gick faktiskt hem här oxå.. dom får det ikväll om det inte duger med maten dom fick förut.

#16 Lina =P Jo.. vi får se vad det är för kön på dem.. två hanar o en hona så stannar alla. Då får Jesper sönerna hos sig o dottern stannar hos Lina. Förmodligen stannar alla tre även om det är två honor o en hane.. tre hanar får alla oxå vara kvar.. det är egentligen bara tre honor som jag inte är hundra på hur vi skulle hantera.. Hane till Jesper löser sig alltid, ska ju vara bebisvakt här i sommar oxå så där finns det hane åt honom annars :)

Does it become a walk?

/Ida

Chimney
0

hahaha du är galen xD

Solaika
0

Kanske det..^^ Men det kan jag leva med =P

Does it become a walk?

/Ida

Asa-N
0

Ärtor är proteinrika, bönor likaså och groddar i alla möjliga former.

Solaika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att ni kanske ville se de små gelémackaronerna :)

Två ganska mörka o en lite ljusare är det.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#21 jag är helt värdelös på att gissa färger på bebbar, men jag gissar på 2 agouti och en DEH :) ska bli kul att se vad det blir :P

Solaika
0

Fast jag vet inte om dom kan bli DEH? Men jag vet ju absolut ingenting om genetiken så =P Mamma är iaf vittecknad agouti ju.. o pappa är vittecknad black.. Den ljusa är ju iaf helt rosa med svarta ögon

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#23 det beror på de reccessiva generna :) om bägge bär på Ee så kan ungen bli ee (honey) :) jag återkommer om några minuter med föräldrarnas gener ;)

Solaika
0

Jo.. det förstår jag.. Emma pratade om DTW, agouti o black.. inget annat.. men jag vet ju inte alls =)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#25 hoppsan, bara för jag sa det så var de 2 föräldrar som jag inte känner till så väl :P

men jo pappan till lina och Jesper är DTW, mamman är Agouti. Så inte blev jag klokare av det precis :P

för att det ska bli en DTW så måste mamman också bära på ch ;)

Men man ser på de mörka att magen är ljus, alltså är de ej black, och den ljusare är ja… ljusare :P den måste vara någon annan färg än black/agouti ;) men mamman känske bär på ch? eller så är ungen bara blekt av pappans ch, vad vet jag :)

Solaika
0

Hehe.. Jag tror oxå att de mörkare blir agouti.. black brukar ju vara riktigt svarta tycker jag. Jag har ingen aaaaning om genbärare.. men Emma sa ju att dom kan bli DTW så då kanske mamman är bärare då? =) Men hur är det med ögonen på DTW? Jag har förstått att dom är svartögda men ser rödögda ut.. men hur ska dom se ut när dom är såhär små?

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

det stämmer att de kan se rödögda ut :)

helt ärligt har jag ingen aning då jag inte har sett en DTW unge Oskyldig

Solaika
0

Hm.. vi får se vad det blir av den lilla filuren =)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#29 japp, spännande :)

Solaika
0

Ja.. allting är jättespännande :) Jag va helt nervös när jag skulle ta bilderna imorse =)

Does it become a walk?

/Ida

Gerbilflicka
0

Föräldrarna är;
aa Cch E- GG PP
Aa Cch E- GG PP

Ungarna ser ut som två agouti white spot tycker jag… sen är det ju den där lilla ljusa filuren. Kan vara så att föräldrarna bär på e men det är ingen jättestor chans så jag skulle ändå dissa på DTW, även om jag inte har någon aning om hur de ser ut som små.

Solaika
0

hum hum.. det visar sig snart.. spännande blir det iaf :)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

aha så mamman hade också ch :) men då tror jag nog det kan vara en DTW :) åh vad skoj! jag blir inte så lite avis nu :D

[Mariaxx]
0

Grattis! *även om det var oväntat*

Så kullen verkar klara sig? Såg att bägge föräldrar var vittecknade…håller mina tummar för att dom inte går bort.

Kram!

Solaika
0

#34 Hihi.. jag håller er uppdaterade med bilder framöver.. Kul om den är en DTW.. det verkar ju inte vara så värst vanligt :)

#35 Tack =) Jodå, dom mår fint. Äter, sover o piper. Såvitt jag har förstått så dör de ungar som "ska" dö redan innan de föds. Så jag är inte så orolig för dessa =)

Does it become a walk?

/Ida

[Mariaxx]
0

#36 Oki. Spännande uppföljning på färgerna…

sasha-
0

Mm, de dör långt innan de blivit en dag om de är SpSp. De dör i livmodern t.o.m tror jag.

sasha-
0

Hmm jag har hört att i dtw ögon ska man kunna se en röd prick. De ska inte riktigt ha lika svarta ögon som de andra och som sagt ska det i mitten av ögat vara lite rött.

Solaika
0

#39 Hemma från jobbet? ;)

Jo.. nu har jag ju inte tittat jättenoga på dem.. ville inte hålla på för mycket första gången. Men jag tycker då allas ögon ser kolsvarta ut.. får försöka kika närmare på den ljusa imorn.

Does it become a walk?

/Ida

[Matilda92]
0

#39 Japp, precis som sasha säger har alla colorpoints en rosa prick i den svarta bulan.

[Matilda92]
0

Här är en bild på en siamese när den var liten pinkis :)  Kolla på ögon, öronen och nosen så ser ni att dom är ljusare :)

sasha-
0

Japp men du svarade inte på mitt tjena på msn Gråter

Tydlig bild Matilda! Jag har inte sett sånna ögonprickar på bild förr.

[Matilda92]
0

#43 Hehe tack, den var med i SGF's uppfödarkurs häfte i år xD

Solaika
0

#43 Jag har inte fått nåt tjena på msn :O

#42 Tack, då vet jag vad jag ska titta efter imorn. Vågade ju knappt ta i de små liven idag ^^

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

den röda pricken i ögat syns bara under en väldigt begränsad tid, minns inte exakt, men har för mig den syns ca 1 dygn.

Solaika
0

hum.. då är det ju för sent.. dom är ju 1,5 dygn nu..

Pips gör det massor iaf.. dom låter som fågelungar :)

Does it become a walk?

/Ida

[Matilda92]
0

#46 & #47
Den röda pricken syns från födsel till ca 5 dgaras ålder, så det är inte försent! :) Min bebis på bilden är 4 dagar;)

Solaika
0

Okej.. då ska jag försöka titta närmare imorn. Sista chansen att kika på det eftersom vi är borta över helgen sen (vi har djurvakt som fixar mat o vatten)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#48 så var de ja, tack för uppdateringen :)

Solaika
0

Satte mig o kikade närmare på korten jag har på lillgrisen.. jag kan inte se nån prick.. men jag ska kika mer ordentligt imorn. Blir väldigt intressant att se vad det blir för färg om den inte blir DTW..

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

hmm, jag återgår nog till min gissning på vittecknad DEH Räcka ut tungan

Solaika
0

Hehe.. det ska bli väldans intressant.. snacka om att gener som typ inte borde finnas tittar igenom isf =)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Alla tre lever och piper högt när man lyfter upp dem. Kan inte se nån röd fläck i den ljusas ögon.. tycker att den har blivit liiite gråare i nyansen och svansen är mörk på den.. de mörka har mörknat något.

Könen är jag inte det minsta säker på.. förutom att en av de mörka högst troligt är en pojke iaf. Den andra mörka tänkte jag att ni kan få kika på o gissa :) Den lilla rosa grisen ville inte alls visa upp sina privates på bild men jag petar upp en bild så ni kan se lite färg.

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Den jag tror är en pojke

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Det här KAN vara den lilla grisen.. tycker det ser ut så på svansen på den. Ser ni nåt kön?

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Lilla grisen

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Lite bättre bild på ögat där jag då inte kan se någon röd prick.

3 gram styck väger dom idag förresten :)

Does it become a walk?

/Ida

tjiggit
0

Jag tror också att den första är en pojke utefter bilden men den andra är svårt att se då du har din tumme över =)

Hoppas det går bra med de små.

Solaika
0

Jadu.. det va ju inte precis lätt att fota de små mackaronerna.. :) dom ville inte alls vara stilla o man kan ju inte hålla i de där små liven som man kan med de stora. Jag för göra ett nytt försök på söndagkväll när vi kommer hem o hoppas att dom vill vara mer stilla då. Nu var det bara krypa krypa som gällde. Sötisar! :)

Does it become a walk?

/Ida

Chtina
0

hoppas det går bra med dom pyttesmåa! :)

isafisa
0

mjåå sötnosar ^^  läängtar efter egna Skrattande  Jo den första ser ut som en pojke :)

Angelclaw
0

gulligaste Makaronerna i stan :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Solaika
0

#61 Dom mådde prima när jag åkte hemifrån iaf :)

#62 Ja, vi tror att det är två pojkar o en flicka. Lilla grisen är nog en grabb oxå.. men vi får se.. ska försöka ta nya bilder på söndag.

#63 Eller hur :)

Nu är dom ensamma hemma tills på söndag.. liiite läskigt faktiskt. Dom får lite tillsyn imorn o nytt vatten o sand.. men ändå.. han tar ju inte i dom.. stora starka karln tycker dom e läskiga :D Men jag får lita på att mamma Lina tar hand om dem :)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#64 du ska kanske undvika sanden ifall mamma lina tycker det är ett trevligt ställe att lägga bebbarna på, då har du snart små strösselmakaroner :P

Angelclaw
0

#64 Det kommer säkert gå jättebra! Och som sagt, de är ju toksöta :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Solaika
0

#65 Hon flyttar inte ungarna ur boet i trähuset. Bara igår när hon grävde så det for ungar vitt o brett =P men hon lyfte snabbt in dem igen. Hon älskar att bada själv men är mycket mån om att ungarna ska ligga i trähuset :)

#66 Jo, jag är nog egentligen inte så orolig.. Hon har ju klarat det galant hittills.. Jag va nog lite rädd att hon inte skulle klara det eftersom hon fortfarande va en pojke i min hjärna :D

Det ska bli så kul när det börjar växa ut fjun på dem.. vill ju se vilka färger det blir. De mörka mörknade ju till idag.. så det kanske blir två black :) Men lilla grisen.. det ska bli Väääääldigt intressant :)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#67 nah, de har ju ljus mage så black blir de nog inte :P

Solaika
0

Dom är ju vittecknade båda två.. Jespers mage är ljus, han är black och så nåt sånt där fint namn på vitteckingen =P

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Saknar mina bebisar.. :( Hoppas verkligen alla tre ligger där o sprattlar när vi kommer hem imornkväll. Det sovs när kompisen va upp o bytte vatten o sand åt dem.

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#70: Hoppas de klarar sig allihopa :) Det tror jag de gör =)

Solaika
0

Hej på er! Hoppas ni har haft en bra helg!

Vi kom just hem och har haft en jättebra helg :) Hittade tre levande ungar som vuxit sig dubbelt så stora typ. Ska fota lite imorn. Är ganska säker på att det är en black och en agouti.. blacken är hane o agoutin hona.. Sen lilla grisen kan vi bara inte förstå vad den har för färg.. men det ser ut att vara en hane iaf. :)

Sen har jag en av EmmaJos honor här med sin kull som blev en vecka igår. Så söta. Bilder kommer på hela högen under dagen imorn :)

Does it become a walk?

/Ida