Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1628 ggr
[Katteeen]
0

Ska skaffa gerbiler! =D

Jag ska få skaffa gerbiler! =) Är Sååå glad nu, kan inte vänta! :) Får lön om ca tre veckor, så då ska jag handla saker till dem, spån, mat, träleksaker, matskålar, chinchillasand, vattenflaska, hus mm. Mycket grejor ska jag kosta på dem :)

Men en sak som jag är lite fundersam över, är att mamma inte vill att jag köper gerbilerna av någon som bor långt bort, hon vill inte hålla på och krångla med transporten.. Så då har hon sagt att "Okej! Men då får ni köpa ifrån djuraffären." Och det är jag lite skeptiskt till.. Vet ju aldrig vad som kan lura bakom dem liksom, och på "våran" djuraffär har gerbilerna både hjul och pyttelite spån! Och det där med lite spån har jag läst om, att gerbilerna kan få ett dåligt beteende: att gräva i botten av ett hörn hela tiden, och att det kan vara svårt att bli av med ett sådant betteende.. Så som sagt, är lite skeptisk mot detta med djuraffärer… Men vem vet, vi ska åka till sundsvall den 25:de maj, där kanske det finns fina, friska gerbiler. Och personalen kanske vet mera om dem…    

Men det kanske finns någon bra uppfödare här i hälsingland? Jag vill gärna ha två hanar =) Säg gärna till om ni vet om någon i hälsingland som har! :)

Majsan81
0

Va roligt för dig att du får skaffa gerbiler nu. Jag har ganska presis blivit gerbilägare och det är så kul. Jag kan inte så mycket om uppfödare tyvärr men har för mig att det finns nån i söderhamn. Maria bor väl uppåt också?

[Katteeen]
0

Har för mig att det finns en uppfödare i hälsingland, "Hälsingeskogens" tror jag den heter, men hon kanske bara föder upp hamstrar? Hmm..

Majsan81
0

Ja det är nog den som ligger i söderhamn tror jag. Tror det är både hamster och gerbil. Kolla hamsterföreningens hemsida.

[Katteeen]
0

Jag har pm:at Lotte nu.. Hoppas hon har några sötisar till salu =)

qiiwie
0

jag har en från lotte jätte fin,,, nej två,,,hehe

en PEW o en silver nutmeg

så maila henne du,,, eller så går du in o kollar på shf ,,,undra om hon inte hade nån annons där

###

neva masquerade

**_Titta gärna in på min hemsida.

Välkomna :)_**

**_www.123minsida.se/scuzzies_**
[Katteeen]
0

#5: Okej, ska kolla ;)

[Katteeen]
0

#5: Tack för tipset! =) Hon hade en annons ute för två gerbilkillar, har pm:at henne igen, så vi får väl se om de är tingade redan, eller inte ;)

qiiwie
0

ananrs får du komma till sthlm,,hehe,,

jag har ju också gerbiler till salu :)

###

neva masquerade

[Katteeen]
0

#8: Mmm, men det är ju det som är problemet.. Kan inte åka så långt.. =/

wolfgirl82
0

Du kan alltid höra med SGFs bebisförmedling också om inte Lotte har ungar till salu. För leverans upp till Dalarna går alltid att ordna isf.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

qiiwie
0

du får komma hit på semester,,samtidigt,,hehe

###

neva masquerade

MsNattiz
0

i sundsvall köppte jag två jättemysiga honor, och personalen var väldigt hjälpsam, dom ringde till uppfödaren och frågade om ålder och allting, så jag tyckte det var en helt okej djuraffär :) honorna har inte visat något som hällst konstigt beteende :)

Zaphix
0

#12 Var i Sundsvall köpte du dom?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Katteeen]
0

#12: Frågar samma som Zaphix, vart köpte du dem? Arken? =)

[Katteeen]
0

Puuutt! #12: Vilken djuraffär? =)

emmsaaan
0

Har inte läst hela tråden, men tycker inte att du ska köpa från djuraffär! Transport brukar lösa sig i de flesta fall och man blir nöjdast om man får exakt dom gerbilerna man vill ha.

Roligt att du ska få gerbiler! :)

Lotte
0

Hm..skriver igen, då allt försvann nyss!:)
Hoppar in i diskussionen själv, har missat det, men har Pm:at Katten_ nu.. Har några ungar till salu, färdig för flytt, även om fler är intresserade. Bl a agouti, nutmeg vittecknat, slate, pew och lilac…)

[Katteeen]
0

#16: Jag vill inte köpa på djuraffär, det är därför jag har kollat runt efter uppfödare som bor relativt nära ;) Frågade MsNattiz bara för att jag var nyfiken, undrade om det kanske var ifrån Arken hon hade köpt sina tjejer, för jag har inte sett några gerbiler där nämligen.. :) Tack! =)

#17: Har pm:at tillbaks ;)

[Katteeen]
0

Nu har jag gjort en liten sammanfattning över det jag måste köpa.. :) Jag har säkert glömt en massa, så säg till om det är nåt mer som behövs! =)

*Bur (duna)
*Transportbur
*Hus i trä
*Spån
*Chinchillasand
*Sandbads-skål
*Matskål x2
*Vattenflaska
*Leksaker
*Fröblandning (minus pellets)
*Godis (typ fröstänger)
----------------------------------
*Toarullar
*Toapapper
*Äggkartonger
*Grenar (vilka sorter??)

Solaika
0

*Bur (duna) - låter bra =)
*Transportbur - Inte nödvändigt. Vi transporterar våra i Samla från IKEA
*Hus i trä **- Våra älskar dem, mest till att gnaga på och gräva ner =)
**
*Spån - ganska självklart ;) Kolla så det inte är Ceder i.

*Chinchillasand **- kolla på biltema, vi köper 25kg av den finaste blästersanden för 50:- Chillasanden brukar kosta 40:-/kg
**
*Sandbads-skål - Se till att det är hög kant på den. Vi har två ganska stora, djupa glasskålar.

*Matskål x2 - Varför 2? Inte i plast! =)

*Vattenflaska **- Kan vara bra att ha en extra OM du råkar ut för vattenflasksätare ;)
**
*Leksaker - tänk bara på att inget får vara i plast.

*Fröblandning (minus pellets) - Sen kan du blanda i puffat (osötat) ris, osötade majsflingor, havregryn, linser (jag har röda och gröna) och massa annat gott. Bovete gillar våra och det ska vara nyttigt.

*Godis (typ fröstänger) **- Köp hem lite solrosfrön, pumpakärnor o mandelspån oxå. Vi har två som är tokiga i solrosfrön, en som är galen i mandelspån o en som är galen i pumpakärnor. Bra när man ska få dem att komma upp i handen. Men mata inte för mycket med det, det är fett =)
**
----------------------------------

*Toarullar **- Vi sparade såna i månader innan våra första grabbar kom.. det tog 2 veckor tror jag, sen va det sluuut.
**
*Toapapper **- Eller billigt hushållspapper. Det behöver ju inte vara Lambi precis ;)
**
*Äggkartonger - samma som toarullarna för oss =)

*Grenar (vilka sorter??) - äpple brukar vara uppskattat och är det jag vet säkert att det inte är nåt farligt med.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Tack för bra svar Solaika! =) Varför två matskålar? Jag tänkte att det kanske behövs en för fröblandning mm. och en för frukt och grönsaker? :) Men det kanske inte behövs..? Leksaker- nope, inte i plast, det vet jag! ;) Håller på att spara toarullar nu =P Lika med äggkartonger.. Äppelkvistar är inga problem, kan fixas ;)  Tack igen! =)

Solaika
0

Eftersom vi har grävisar här hemma så har jag byggt en pall som hamnar ovanför spånet. Där har jag matskål och ett litet fat som jag lägger grönsaker o sånt på. Även vattenflaskan sitter så dom når den därifrån för att förhindra att den blir nergrävd. Kan visserligen vara svårt att få plats med en pall i en duna. Annars kan jag säga att räkna inte med att skålen får stå ovanpå spånet. Till de andra två försökte jag med skål. Tog till o med en ganska stor skål med höga kanter för att dom inte skulle gräva ner den. Men det tog nog 10 minuter innan den va nergrävd.
Nu får dom maten direkt i spånet. Dock ska dom oxå få pall när dom flyttar till akvariet som vi går o väntar på. Då blir det samma lösning för dem med matskålar o vattenflaska =)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

Ska ta o fota så kan ni nog få se lite senare.

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Smart! Hade faktiskt tänkt liknande jag med =P Jag tänkte ställa maten på trähusets tak :) Men om inte det funkar så finns det väl alltid en lösning! =) Jag är ganska kreativ av mig så det borde väl gå och fixa tycker jag :)         Ja, fota får du gärna göra :) Älskar bilder jag..  =)

Solaika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser pallen ut =)
Och en Linus fick ni med på köpet =)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är hela akvariet.. Även här med Linus på köpet =P

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Vad fint de bor! =) Exakt en sån där pall-aktig sak hade jag tänkt bygga! Jag lovar! =P Men sedan kom jag på att jag faktiskt går i syslöjd, inte träslöjd just nu ;P Och tänkte då istället att det kanske kan gå att ha maten uppe på trähusets tak.. Hoppas det funkar, men det märker jag väl :P   Men de bor Väldigt fint iallafall! Hur stort är akvariet? =)

Solaika
0

Haha.. men en sån där kan man snickra ihop hemma =) Det är pappa o jag som har gjort våran.

Dom trivs bra iaf, småttingarna. Minns inte hur många liter akvariet är på.. nånstans runt 200 liter. Så dom har gott om plats för stora är dom inte. Men det är tänkt att dom ska bli tre där i under sommaren =)

På trähuset tänkte jag oxå först.. men det är jag glad att jag skippade.. för det står alltid under 2 dm spån =P Jättebra gömställe tycker Jesper o Linus =P

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#28: Hihi, jaa det går ju också förstås..^^ Men jag har varken virke eller såg ^^, så jag ska prova med huset först iallafall.. Om det inte fungerar får jag väl ta och fixa en liten pall då ;)

Solaika
0

Annars skulle du kunna ta ett par tegelstenar o lägga ovanpå varandra.. då får du upp skålarna och så får busarna nåt att vässa klorna på. Det behövs kan jag säga! =)

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#30: Smart!! =D Behöver man koka tegelstenarna först? Våra har legat ute i evigheter…

Solaika
0

Ja, det är nog en god idé. Vet att man ska kunna frysa dem.. men jag hade inte vågat testa enbart det. Hellre göra rent "för mycket" än för lite.

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Precis ;)

[Tassy]
0

matskål är bara onödigt, torr mat kan strös direkt i buren, så får de leta maten själv och använda hjärnan lite Flört

Blöt mat och frukt/grönsaker kan ges på vanligt fat (typ kaffefat)

Blir lite billigare iaf Flört

[Katteeen]
0

#34: Japp, det blir det. Tänkte också på det där med att strö ut torr mat direkt i spånet, det måste ju bli mkt roligare för de små att leta reda på maten än att få allt serverat på en och samma plats :)

[Tassy]
0

precis :)

[Katteeen]
0

Åhhh, kan INTE bestämma mig för vilken sorts bur de ska få!! >.< Jag vill ju att de ska ha mycket plats att röra sig på, och även ha plats för en massa roliga leksaker mm. (i trä, inte plast)… Så på ett sätt vill jag köpa den största SAMLA-backen, men den är ju inte så snygg.. Fast i det här läget (som i alla andra lägen) är det djurens bästa som kommer först, inte vad som är snyggt och inte.. Så just nu lutar det mot en SAMLA istället för en duna. Tror det blir det! Och hörrni, om jag försöker ändra mig igen, säg åt mig! =P Jag kan ju inte hålla på så här, fram o tillbaka, fram o tillbaka. ;) Nu är det BESTÄMT, punkt slut! En SAMLA ska det va'! Glad

Solaika
0

#34 Här gräver dom ner maten o sen hittar dom den inte igen.. iaf inte de två äldre. Casper missar sitt favoritgodis ibland fast det ligger under nosen på honom.. De små är just SMÅ så jag vill ha lite koll på hur mycket dom äter =)

#37 Eller ett akvarium ;)

Does it become a walk?

/Ida

Zaphix
0

Fast även fast en samla kanske är störst, så behöver den inte vara bäst. Jag tror att ifall man kan se sina möss ordentligt, ger man dom mer uppmärksamhet, tar upp dom så de får springa och så. Dessutom är det mindre chans att man skulle lessna på dom, vilket yngre har en förmåga att göra.

Nu vet inte jag hur stor en stor samla är jämfört med en stor duna. Men jag tror allt att en stor duna räcker för att de ska trivas.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Katteeen]
0

Hur stor är egentligen en stor duna? Är de typ 70cm långa? för isånafall skulle jag lika gärna kunna köpa en sådan istället för en samla… Åh, nu har jag ju ändrat mig igen! Detta är ju hopplöst! X)

Solaika
0

Undrar om inte Maxidunan är ännu lite större.. typ 80 iaf tror jag..

Har du kollat på typ blocket efter beg akvarium? Tänkte jag skulle kolla åt dig, men jag kom på att jag inte vet vart du bor ;)

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#41: Ja, men det finns inga bra i närheten.. =/  Ska kolla igen för säkerhets skull….

sasha-
0

Huddiksvall:-)

Solaika
0

#42 När får du hem gerbisarna då? Det kan ju dyka upp nåt om du håller ögonen öppna =)

#43 Det borde höra till Gävleborgs län om jag inte missminner mig ;)

Does it become a walk?

/Ida

Solaika
0

http://www.blocket.se/vi/16022808.htm?ca=5_s vet att det är en bit till Gävle.. men det kanske går att ordna med transport på nåt vis =)

http://www.blocket.se/vi/16013674.htm?ca=5_s

http://www.blocket.se/vi/15796557.htm?ca=5_s

Finns ju massor i länet iaf.. o typ bussgods eller nåt kan man ju skicka med.. om det inte går att lösa på annat vis.

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#44: Tidigast den 25:de maj, då jag får lön =/ Önskar jag fick den mkt tidigare, kan inte vänta så länge ju! Men jag har fortfarande inte bestämt mig för några gerbiler än, väntar spänt på bilder av Lotte, på hennes bebisar =) Det vore perfekt att köpa av henne liksom, så nära och allt! :)

Jajamen, Hudik hör till gävleborgs län. Tack som tittade åt mig! =) Ska kika nu…

Solaika
0

Okej.. visst är det ett elände o gå o vänta ;)

Hade för mig det.. jag är uppvuxen i Gävle så det är ju samma län iaf =)

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Jaa, ett rent elände är det att gå och vänta.. Det var inget fel på de där akvarierna, men jag ska avvakta lite och se om jag kanske kan ta Lottes hörnakvarium, om jag ändå ska dit. =)     Nu måste jag gå ut med hunden.. Kommer tillbaka om ca en halvtimme! =)

Solaika
0

Såg att du frågade det =)

Ha en trevlig promenad. Jag ska oxå gå ut om en stund, fast undan hund =)

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Oj, hihi, det blev visst en längre promenad än väntat ^^ Men nu är jag tillbaka..

#49: Tack, trevligt var det men det var lite kallt, blåste rakt igenom en =P

Solaika
0

Kallt? Här var det huuur skönt som helst. Vi va ute en timme =P

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Orättvist! =P Vi har haft sommar ett bra tag nu, men det har börjat bli kallare de närmsta dagarna.. :/

Solaika
0

Här har det regnat nästan en vecka.. solen tittade fram första gången igen idag. Skööönt =)

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Okej, då kan vi turas om lite om det bra vädret, så det blir rättvist ;)

Solaika
0

Haha.. Ja, det blir nog bra =P Ser ut som ni inte får nån höjdarvecka däruppe den här veckan.. om man tittar på SMHI

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

Nu har jag tingat två grabbar som ska bo kvar hos Lotte till den 25:de maj, sedan får de flytta hem till mig =) Den ena är vittecknad nutmeg och den andra är agouti :) Även Lottes hörn-akvarium ska jag köpa =) Så det fixade sig med både "bur" och gerbiler till slut! Skrattande  Nu längtar jag som aldrig förr!

[Katteeen]
0

Putteliputt! =)

RoSa-RoSeN
0

Är det ungar?

[Katteeen]
0

#58: Ja, jag tror de hinner bli 10-11 veckor tills jag ska hämta dem. Om jag har räknat rätt..

RoSa-RoSeN
0

#59  ok

Solaika
0

Va kul Katten_! Spännande! Förstår att du längtar =)

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#61: Ja, det är spännande! =) Vill få hem dem nu på en gång! =P  Deras riktiga namn är Mårten och Maggot, men de kommer få "Rufus" och "Gus Gus" som smeknamn ;)

[Katteeen]
0

Agoutin ska kallas för Rufus och den vittecknade nutten ska kallas Gus Gus, om de passar i det så ;)

Bim
0

vad kul det låter! :D Men solika.. ditt akvarium.. hur mkt kostade det? Kan man ha ett ganska litet akvarium men ganska höt och ha jättemkt spån i det? Typ ett 60 liters? Fast det är väl för litet..? eller? För då vet jag att jag kunde få köpa ett akvarium av en kompis som är 60 liter tror jag för jätte billigt!.. :P Och då skulle jag ha mkt pengar åt andra saker! :D:D

(förlåt att jag snodde tråden lite!!) Jag vill se bilder! :D

[Katteeen]
0

#64: Enligt lag får man ha 2 gerbiler i ett 45Liters akvarium, jag tänkte först ha mina kommande grabbar i ett 54Liters, men det var ganska litet, så istället ska jag köpa ett större nu på en gång. =)

Bim
0

#65 okej, tack! :D hmm.. ska kolla p hennes akvarium och föreställa mej lite hur det skulle se ut med 2 st småttingar där.. Jag vill ju inte att dom ska ha det litet!  ;)

Eazyy
0

Vad roligt, lycka till :D

Solaika
0

#64 Vårt akvarium köpte vi sprillernytt med möbel. Kostade 3000:- Vi fick det dock billigare än vad det egentligen kostar.. i en djuraffär får man ge typ minst 4000 för samma. Men så är det ju rejält stort. Blir nog 4-5 gerbiler däri innan jag är nöjd ;)

Does it become a walk?

/Ida

Bim
0

#68 okej, tack så mkt! Hör av dej om du tänker sälja det x) lite för dyrt för mej.. :( Mentack så mkt allihopa!

Solaika
0

Haha.. ja, jag kan ju säga till.. men det lär knappast hända inom de närmsta 10 åren ;)

Does it become a walk?

/Ida

Bim
0

haha :P Memne.. bara den inte är heelt trasig! :P (och inte för dyr! ;D)

Solaika
0

hahaha.. ja, jag lovar att höra av mig om vi ska göra oss av med akvariet om 10 år =P

Does it become a walk?

/Ida

Bim
0

:D:D:D:D

[Katteeen]
0

Jaa, nu börjar det närma sig! =) Jag längtar så in i norden, vet att jag kommer älska de små grabbarna väldigt mycket, känner på mig det :). Fast det är ju iofs en vecka kvar, men det är iallafall närmare än för en vecka sen ^^ logisk? =P

Har fixat lite grejor till dem..
Spån.
Badskål.
Kartonger i massor.
Äggkartonger.
Toarullar i massor.
Mineralsten.
Matskål (ej plast).
Klosliparhörna ^^ (tänkte bygga upp ett litet "stenras" som de kan slipa klorna på :))

Längre än så har jag inte kommit, men jag
ska åka och fixa nät till akvariet, mat, vattenflaska, chinchillasand och resten av grejorna som behövs till veckan.. =)

[Katteeen]
0

Nuu är det inte långt kvar!! =D Imorgon smäller det, kommer inte kunna koncentrera mig på skolan under dagen… =) Allt det här är fortfarande overkligt för mig, för bara några veckor sen visste jag inte att jag skulle bli gerbilägare. :)

Solaika
0

Spännande.. =) Dom är huuur mysiga som helst =)

Does it become a walk?

/Ida

[Katteeen]
0

#76: Det tror jag säkert de är, jättemysiga djur verkar de vara, men eftersom jag aldrig har haft gerbiler så är det svårt att veta hur det känns liksom.. ;) Men det märks väl kan jag tro =P   Ska försöka att inte hålla på med dem imorgon, ska försöööka att låta dem vara första dagen/dagarna så de vänjer sig vid det nya hemmet :) Men det kommer bli svårt ;)

Solaika
0

Jag fipplade nog en del redan första dagen.. inte så jag plockade upp dem men hade handen nere hos dem o matade med solrosfrön o sådär=) Men dom behöver få vila oxå =)

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#78 samma här, brukar erbjuda lite mat i handen, de har alltid skuttat fram och mumsat i sig, dock har de hänt att de somnat i handen efteråt ^^ små tröttisar efter lång resa :)

[Katteeen]
0

Hihi, okej.. Liiite kan man alltså vara med dem första dagen? ^^ Då vet jag det, men som ni sa, ska inte plocka upp dem eller så, bara mata dem lite :)

[Tassy]
0

#80 om de klättrar upp på dig så behöver du ju inte putta ner dem precis ^^, det som är tanken är att djuren själv ska få välja tempot :)

[Katteeen]
0

#81: Haha "Bort med dig!" ^^, Nej, det förstod jag ;) Men jag ska inte "tvångs-ta-upp-dem" heller.. :)

[Tassy]
0

precis :)

nejmen jag tänkte lite på när jag fick mina första gerbiler, de ville upp hela tiden, så jag fick lyfta ner dem igen de första dagarna när jag skulle ge dom mat :P men så behövde det ju inte vara :P

[Katteeen]
0

Haha! Klätterbusar med andra ord, jaa, vi får väl se hur mina grabbar uppför sig första dagen! =) Lovar att uppdatera så fort jag har fått ordning på allting ;)

[Katteeen]
0

Det är nästan så jag kan gå och lägga mig redan nu, för att det ska bli imorgon mycket snabbare ^^

Njae, kanske inte nu, men jag ska lägga mig tidigt iallafall! =)

[ravvie]
0

Va roligt att det äntligen är dax. :)))

Hoppas allt går bra.

[Katteeen]
0

#86: Man tackar så mycket! :)

[Katteeen]
0

Nu kommer de snart!! =) (Egentligen ska jag vara i skolan nu, men jag slutade tidigare :)) Har varit och handlat det sista som behövs nu… Det enda som saknas är nät till akvariet, mamma skulle fixa det sa hon men det blev lite uppskjutet liksom, måste fixa det idag.. =/

[ravvie]
0

åhh va spännande!

isafisa
0

åh va roligt ^^

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.