Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 945 ggr
cheeerry
0

vit med svart/mörk svans?

Hejsan alla, är ganska så ny på det här med färger och skulle vilja ha lite hjälp med färgbestämmningen på en unge i min kull :) Tyvärr har jag ingen bild men den är, vit på kroppen och har mörk svans, och får svarta ögon. Vad är det då? Tacksam för hjälp! Mvh Anna

[Mariaxx]
0

DTW? Dark tailed white?

[Mariaxx]
0

Sorry, kom på att du skrev att den var svartögd….

Bra synd att du inte har bild, det underlättar en hel del.

cheeerry
0

Hej, okej, kan inte DTW ej ha svarta ögon? Antar att det är det den kommer få i alla fall, de har inte öppnat ögonen ännu men det "mörka ringar" där ögonen ska sitta eller hur jag ska beskriva det? :S Blir lite nyfiken på vad det kan bli :)

jule
0

DTW är svartögd, men skimrar i rött

Försök ta en bild så kan vi nog hjälpa dig!

[Tassy]
0

#3 DTW är väl en colorpointfärg tror jag och då är det lite lurigt med ögonfärgen som små. De brukar vara svarta ögon med en röd point i, men det är under en väldigt kort period denne syns, sedan ser ögat svart ut. :)

de har genkoden chch P- = inte rödögd.

Men de ser ofta rödögda ut, lurig färg denna! :)

Gerbilflicka
0

DTW är svartögda genetiskt men ser rödögda ut eftersom chch bleker allt. Så chch P- är DTW och färgen blir kvar på svansen, chch pp blir PEW och de är helt vita.
Skulle inte säga att en DTW's ögon endast skimrar i rött, den DTW jag har haft hade tydligt röda ögon.

jule
0

#6 men inte samma slags röda färg som andra rödögda

men iofs har väl inte alla röd-ögda samma färg heller så jag rättar mig själv där lite :)

Men till TS: fortfarande, skicka en bild så är vi nog flera som kan hjälpas dig.

jule
0

får DTW mörk svans från födseln förresten?

[Tassy]
0

#8 hmm, de får väl mörk svans vid 6 månader nu när du säger det

sasha-
0

Nä dtw stvansar borde ju mörkna lite senare som andra cp svansar. Hur gammal är den?

cheeerry
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan alla, och tack för hjälpen, här kommer en nytagen lite halvtaskig bild tagen med mobilen på krabaten som jag tror är en hona :) Såg idag att hon börjar skifta lite i gult/beige, vad kan det vara tror ni? Mvh Anna

cheeerry
0

Här är hon igen:

cheeerry
0

Å just det, hon är 10 dagar :)

[Matilda92]
0

Kan det inte vara en polarfox? :) Vad har föräldrarna för färg?

[Tassy]
0

åh, hon är vittecknad iaf :) jag tror det är en polarfox faktiskt

[Tassy]
0

#14 ash vad snabb du var :P

[Matilda92]
0

Här är min polarfox när den var 10 dagar=)

[Matilda92]
0

#16 Hehe ^^

cheeerry
0

Okej :) Fast jag tycker hon ser lite "gulare" ut än din Matilda 92? Mamman är Agouti och pappan är..eh, vad heter det, agouti vittecknad? Bifogar en bild på honom.. :)

[Tassy]
0

"19 vet du mer om släkten? kan vara bra för att lista ut generna :)

cheeerry
0

Nej jag gör ju inte det :( Typiskt.. Hon har två kullsyskon som ser ut som pappan ungefär fast med vit bläs, det är väl all information jag kan komma med tyvärr..

[Matilda92]
0

#19 Okej, fast polarfoxar varier i färgen. Vissa är jättegula andra vita. Min bär troligen på cb så den är vitare pga det;)

[Matilda92]
0

Vad är det för färger på kullsyskonen till bebisen? :)

Fairytail
0

Kan den inte vara DEH? Tycker den ser lite gult honungsfärgad ut. Fast är iofs väldigt svårt att se på bilden. :(

[Mariaxx]
0

Bebben har ju mkt svarta öron, nåt att gå på där i alla fall….

jule
0

#24 Isf om det är en vittecknad DEH, vanliga DEH är gulare vid 10 dagar enligt min erfarenhet. Men en vittecknad DEH skulle kunna se ut så där.

Jag tror ju mer på att det är vittecknad DEH/polarfox än DTW. Du visste inget om föräldrarna?

cheeerry
0

Mamman är agouti och pappan är ngt liknande, vittecknad? Bifogade en bild på honom som du/ni kan se där uppe *pekar uppåt* :) Kullsyskonen ser lika dana ut som pappan fast med vit bläs också. Tack fö hjälpen alla! mvh anna

[Tassy]
0

#26 ungen är vittecknad :)

jule
0

#28 ok

#27 med de färgerna är det ändå omöjligt att veta vilken färg ungen är. För vi vet inte vilka recesiva gener mamman o pappan bär på. Du vet inte färgerna på mor- och farföräldrar?

cheeerry
0

nej jag vet ju inte det :S

Tassy: Vittecknad ja, men vilken färg är frågan :p

sasha-
0

Antagligen är det en Polar Fox eller Silver Nutmeg. Man kommer inte kunna veta säkert förrän senare.

cheeerry
0

Okej, tack för hjälpen alla :)Kan visa en bild om ett par veckor så kan ni få se då vad det blev om ni vill..

[Tassy]
0

#32 ja gör du det :)