Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 1255 ggr
Eriiica
0

REH eller Argente?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid trott att mina 3 gerbiler är argente men jag är inte säker… nån som vet?

Han på den första bilden är pappan till dom två andra…

Eriiica
0

Dottern…

Eriiica
0

Sonen…

Solaika
0

Jag är ingen färgkunnare.. men jag blir lite nyfiken.. Tre gerbiler o en hona? Bor hon ensam då?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

kika i underpälsen, är den grå så är de argente, är det samma färg hela vägen är de REH. Jag tycker mig se 1 argente (dottern).

OttoT
0

Dottern tros vara Argente i alla fall, hennes maglinje ser ganska låg ut.

[Matilda92]
0

Alla 3 ser ut att vara argente tycker jag =)

[Tassy]
0

#6 grabbarna ser bleka ut och det är typiskt för vittecknade REH, argente bleks inte på det viset som REH. ;)

[Matilda92]
0

#7 Jag tycker dom ser mörka ut för att vara vittecknade;) Så jag tror det är Argente. Jag har sätt både REH & DEH som varit vittecknade och då har man knaptt sätt en orangea färgen;)

sasha-
0

Nja är inte säker. På din andra bild( majgerbilen) såg det verkligen ut som REH, men dessa är mycket mörkare.. Antingen är de otroligt fina vittecknade REH eller inte så fina argente, för de ska inte blekas av sin vitteckning så man kan inte skylla på det.. Dottern är argente iaf.

[Tassy]
0

hmm, nu blev jag förvirrad igen :P

Fairytail
0

Dottern ser helt klart ut att vara argente för mig. De andra två ser mer ut som REH, enligt mig. men det kan jag ju inte veta helt säkert fören jag vet vilken underfärg de har.

Eriiica
0

#3 neej alltså jag har andra gerbiler som dom bor med, dottern bor med en annan hona , och broderna o pappan likaså :)

Solaika
0

Ah.. tänkte väl ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Eriiica
0

_sasha_ du hade några REH sa du eller? Du skulle möjligtvis inte vilja lägga in nån bild på dom här så kan man jämföra lite? :)

Eriiica
0

Nu är jag väldigt säker på att dottern är argente för jag kollade om hon var grå och det var hon :)

sasha-
0

Här är en. en han är ju otecknad med. Dina måste nästan vara argente. De ser ut som otecknade REH i färgen onekligen, men de brukar bli så mycket ljusare med vitteckning.

sasha-
0

Du råkar inte veta föräldrarnas färg eller nån mer färg som kom i kullen?

Eriiica
0

Och sonen är ockå argente tror jag fast han var mycket ljusare…

Eriiica
0

I kullen har jag också fått DEH, men hälften var samma färg som pappan…otecknade och tecknade

[Tassy]
0

om du har fått deh kan du inte fått argente i samma kull

argente har E- pp

deh har ee

tjiggit
0

#20, Det går visst, det beror på de recessiva generna. Om båda föräldrarna är svartögda men bär på genen för rödögt, dvs p, kan de mycket väl få rödögt och svartögt i samma kull, dvs pp och PP (eller Pp). Om båda föräldrar är Ee kan de dessutom få både ee ungar och EE (eller Ee) ungar, dvs både DEH och argente.

Denna kommentar har tagits bort.
Eriiica
0

Men i min sista kull fick jag dom här färgerna…

DEH pied varigated (tror jag) och argente vittecknad och en annan färg som jag inte riktigt vet vad den är, ungen som ligger tredje från vänster, för det är ju inte argente?

(Mamman är agouti om det spelar någon roll?)

[Tassy]
0

#21 hoppsan pannkaka, tror jag ska gå och lägga mig, genetiken är inte med mitt trötta huvud idag Oskyldig

sasha-
0

Men va jobbigt. Om de har fått DEH kan de få både Argente och REH..

sasha-
0

Hehe sånt gör man ibland -.- Jag gjorde nått liknande med vitteckning häromdagen haha

[Matilda92]
0

#23 Det ser ut som du fått argente, lilac, agouti och kanske saffron/nutmeg(om den fått tippning när den blivit äldre) i kullen? :)

Om pappan är argente borde han ha genotypen:Aa C- Ee G- pp

Mamman som är agouti har då: Aa C- Ee G- Pp

Då kan dom få följande:
Argente= A- C- E- G- pp
Lilac= aa C- E- G- pp
Agouti= A- C- E- G- P-
Saffron= aa C- ee G- pp
REH= A- C- ee G- pp

Dom borde även kunna få:
Black= aa C- E- G- P-
Nutmeg= aa C- ee G- P-

Borde inte det stämma? :)  Dom som du undrar över om det är argente/REH är ju bara kolla i pälsen, och det visade sig att alla var Argente? Då hade jag rätt ;D

[Tassy]
0

#27 deh´n hon fått då? Oskyldig

[Matilda92]
0

#28 Oj, tröttheten smittar nog xD haha.
DEH= A- C- ee G- P- :)

[Tassy]
0

#29 välkommen i gänget Flört

Eriiica
0

Okeej, men då börjar jag fatta lite ;) Det stämmer ganska bra alltihop! :)

Tack för hjälpen alla som skrivit ^^

Silverpumans
0

åh jisses har någon en bild på en saffron då? ;-)