Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 666 ggr
riparthur
2008-05-18 13:41
0

bits/naffsar

hej hej igen

min lilla tim har börjat bita mej, eller naffsa. Han har inte gjort det förut men har börjat med detr nu det sista.

Han kan göra det om jag bara håller honom eller om han kryper runt i mina händer, har blitt rädd förr att hålla honm nu och tar upp honom snabbt och sätter ner honom på t.ex sängen.

varför bits han ?

Solaika
2008-05-18 15:27
0

Smakar du gott kanske? Testa att tvätta händerna noga. Sen tror jag att det lätt blir en ond cirkel. Han har nafsat dig en gång, du blir nervös, det känner han o nafsar igen o så går det runt så.

Jesper hade en kort period då han promt skulle smaka på mina fingrar, vad jag än gjorde. Han bet inte hårt men han nafsade hela tiden. Jag blåste på honom. Varje gång han nafsade så blåste jag på honom. Efter två dagar så slutade han nafsa o har inte gjort det igen. Jag blåste ju inte hårt, men tillräckligt för att han skulle hajja till o sluta med vad han gjorde. Sen har Jesper ett allmänt stort gnagbehov. Han smakar på allt han kommer över. Utom människor numera.

Nafsartendenserna återkommer lite, lite då han blir stressad. Vilket jag har lärt mig att han blir av en klasskompis som jag måste ha här rätt ofta pga att vi skriver uppsats tillsammans. Så numera plockar jag inte upp honom när hon är här utan klappar o busar lite med både honom och Linus i buren.

Försök bli av med din nervositet. För djur, vilket som helst, känner av att man är nervös o då blir de själva osäkra. Visa honom att det är fel att bitas utan att göra honom illa. Blåsa funkade bra på Jesper.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

riparthur
2008-05-18 20:15
0

oj, shit, det var mycket bra saker, ska börja redan nu :Dtack !

Solaika
2008-05-18 21:57
2

Hoppas det går bra =)

Does it become a walk?

/Ida

isafisa
2008-05-18 22:06
0

Lycka till :)

riparthur
2008-05-19 16:15
0

jo, jag hoppas det går bra !! men jag är så nervös alltså. för jag vet att han känner det och då blir jag ännu mer nervös. Förut så tog jag ju som sagt bara upp honom och la ner honom på t.ex sängen, men nu när jag ska hålla i honom blir jag bara mer mer mer rädd att han ska bita ! och han biter, eller naffrar och jag blåser. men jag är rädd XD

Solaika
2008-05-19 16:28
0

Men biter han hårt då? När dom naffsar tycker inte jag det gör ont. Det är mest att det kommer lite plötsligt. Hur gör han om du har handen i buren? Kommer han fram o naffsar då? Börja där i så fall.
Försök tänka att du är mycket större och kan skada honom mer än han kan skada dig. Visst, ett bett kan göra ont, men du dör inte av det.
Sätt dig nånstans där det inte är långt ner till golvet eller kanske ner i sängen om du hellre vill sitta där. Håll honom i öppen hand o klappa lite försiktigt med ett finger på honom.. o inga långa stunder till att börja med. Kliver han av din hand så ska det inte vara långt att "ramla". Blås till om han naffsar, prata glatt med honom. Innan du plockar upp honom så ta några djupa andetag o släpp ner axlarna o tala om för dig själv att han inte är farlig. Då blir det lite lättare ska du se.
När du vet att han inte är farlig, då kommer han känna att du vet det o att det är du som bestämmer.

Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
2008-05-19 16:41
0

#6 mycket bra skrivet :)

Solaika
2008-05-19 16:44
0

Thank you very much Tassy :D