Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1667 ggr
Guggeflickan
0

Djuraffärer = Förebilder??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på djurmagazinet igår för att handla spån åt mina gerbisar.

Tittade in i rummet där de har alla djuren och fick till min fasa se 5 st fullvuxna gerbiler som satt i en liten gallerbur som innehöll mycket lite spån + ett litet plasthjul för hamstrar. (Någon sandskål såg jag inte till)

Jag frågade en anställd om de visste att det inte är bra för gerbiler att de  har springhjul av nåt slag i buren eftersom de kan få skador av det och att jag tyckte att de bör ta ut det + att de bör få bo i en större duna-bur med mer spån så att de kunde gräva lite eftersom det är naturligt för gerbiler att gräva?

Så här svarade hon mig:

om springhjulet: Ta ut det? de använder det ju adrig så spelar det någon roll?

-Ja det spelar roll sa jag, och tanten tog ut springhjulet….. 

Om buren: Jamen inte kan vi ha dem i en bur med en massa spån, då ser ju inte kunderna dem och då får vi ju dem inte sålda! 

( Ja de var inte purunga direkt, de gerbiler som var där…Fundersam)

Frågan jag ställer mig:

Ska djuraffärer få göra såhär? Jag menar, de som köper djuren tror ju att det ska vara som på djuraffären eftersom de borde veta bäst.

Är det därför så många har fel "tillbehör" til sina djur? Därför att de inte har någon kunnig person på djuraffären som säger hur det ska vara och som ger djuren på affären den omgivning den bör ha?!

Skärpning säger jag till de djuraffärer som har djur som de inte vet hur de ska sköta om! Det finns kurser att gå!!

"Efter regn kommer solsken"

http://mittsvenskaridtravare.zoomin.se/

Guggeflickan
0

Dålig bild, men den är tagen med mobilen…

Abico
0

Nä, djuraffärer är mycket sällan något att hurra över, tyvärr :(
Jag har skrivit en artikel om det inne på marsvin.ifokus, om du vill titta mer på ämnet (den handlar ju visserligen mest om marsvin men problemet rör alla gnagare och andra djur).

Hanna 

Chimney
0

jag brukar ge mitt "visitkort" till djuraffärer och ber dom ge vars ett kort till sina kunder som köper gerbiler, så kan dom kontakta mig om dom vill ha hjälp :)

dels får köparna rätt råd och så får djuraffären bättre rykte för dom har uppfödare på "deras sida" =P

isafisa
0

usch vet hur det är.. mina älsklingar bodde i en liten gallerbur med sina syskon med en centimeter spån och massa plastleksaker när jag köpte dom, men nu har dom lärt sig gräva gångar (pga Dylan) och mår jätte bra. Hade jag inte tyckt så synd om dem och tyckt att de var så jätte söta så hade jag aldrig köpt gerbil där, man vill ju inte sponsra dom.. handlar ingenting där nuförtiden faktiskt.

Guggeflickan
0

#2 Ska kolla in den :-)

#3 Synd att inte jag är uppfödare :-/

#4 Tappade också lusten att handa där… Är hjuet inne nästa gång jag kommer dit blir jag förbannad Skrikandes

isafisa
0

#5 bra att du säger till dom! Du har all rätt att bli arg, låter inte som att djuraffären håller kravet på buren heller… har dom förliten bur och bår många så tycker iallafall jag att det borde gå att göra en anmälan av något slag, eftersom dom inte uppfyller kraven. Ska man ha djur måste man veta mycket om dom!

Guggeflickan
0

#6 Jag har god lust att göra en anmälan ska du veta…

Kanske jag ska erbjuda min hjälp istället??

Angelclaw
0

Jag tycker faktiskt att ägare till djuraffärer borde KRÄVA att de anställda läser på om djuren, det borde ju vara till nytta för alla parter om de kan nåt om det de säljer..

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

isafisa
0

#7 jag skulle nog gjort så att du erbjuder din hjälp, men tar dom itne emot den kandu kräva att dom ändrar sig gällande gerbilerna annars gör du en anmälan

Guggeflickan
0

#9 Låter bra :-)

abbimicke
0

Djuraffärer är sjukt dåliga. Vi var också på djurmagazinet för ett tag sedan, där låg två ledsna gerbiler i en hög. De hade inget spån, bara ett tunt lager sand (typ 5 cm) och ingen sandskål, det låg massor med skit över hela bottnen i buren, vattenflaskan satt på fel höjd… de hade heller ingen kartong att gnaga på. Man tycker så synd om djuren. Inte konstigt att alla djur i djuraffärer ser så ledsna ut.

Har de ingen som åker till alla djuraffärer och kollar hur djuren har det kan man ju fråga sig?

[Katteeen]
0

#11: Precis, det borde ju finnas kontroller tycker man.. Typ som en resturang tex, där måste man ju ta sånadär hälsokontroller, borde inte såna saker också gälla djuraffärer??

Guggeflickan
0

Man tycker ju att det borde finnas kontroller. Fundersam
Men OM det finns så lär vä djuraffärerna bli förvarnade om det så då har de ju chans att dölja hur det egentligen är…

Zaphix
0

Det finns kontrollanter, Jordbruksverket, alltså gamla djurskyddsmyndigheten. Anmäler man en affär eller liknande så är det antagligen en inspektör som kommer ut därifrån.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Chtina
0

jag köpte mina tre små pojkar på i haparanda -djurmagazinet, och där hade odm det superbra! dom hade nästan 2 decimeter spån och saker att gömma sig under, en sandskål m.m… men tyvärr hade dom faktiskt ett hjul… fast dom är smarta så dom hade grävt över det! ^^ dom bodde i ett akvarium där som var stort nog osv.

alla djuraffärer är inte hemska, fast jag måste faktiskt säga det är den första ¨någorlunda bra djuraffären jag varit i !

Chtina
0

dom frågade om vi ville ha med skötselråd (jag har haft gerbiler sen 3 år tillbaka ;/ ). vem är det igentligen som behöver skötselråd här!? ^^

isafisa
0

djurmagazinet i Luleå (storheden) är faktiskt helt ok. Gerbilerna bor i akvarium med mycket spån och klätter/gnag möjligheter.

Har den djuraffären som sista utväg när jag själv ska föa upp sen, känns tryggt att sälja dit dom.

Blev jätte glad när jag var där, dom hade faktiskt jätte bra koll :D

[Tassy]
0

djurmagazinet i valbo var också helt OK :) Hittade dock ingen info om djuren de sålde, vilket var lite kasst Fundersam

Angelclaw
0

Nords Zoo (stavning på nords en smula osäker) i piteå, är jättebra! Killen där har själv haft gerbiler, och även en massa andra djur. Han ger ett fruktansvärt seriöst och kompetent intryck! Och sen har de bra priser också. var in där idag och blev superimpad :D Det är härligt när sånt händer :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

isafisa
0

#19 va härligt ^^ då finns det en del bra affärer ändå ;D

Angelclaw
0

#20 Joo! Har du vägarna förbi när du är åt Luleå, kika in :D Jag blev så glatt överraskad, pratade en bra stund med honom om gerbiler och han var uppenbart intresserad av de små sötingarna, och verkar ha en stor passion för djur öht! som sagt, underbart!!

//Tess

Sajtvärd på Motor

isafisa
0

Ja jag ska ju flytta till luleå, så nog kan jag kika förbi i pite oxå ;)

Angelclaw
0

Ja det tycker jag absolut att du ska göra! :D

//Tess

Sajtvärd på Motor

Lotte
0

#18 Djurmagasinet i Valbo brukar oftast köpa av mig nu för tiden.) brukar även lämna stamtavlor de gånger jag hunnit fått det när jag levererar. Men jag vet att andra som frågat har fått reda på att de kommer ifrån mig, för det är folk som ringt och vill fråga om djuren, även mail har jag fått. (ifall de också då vill ha stamtavla, så skickar jag det till dem)

[Tassy]
0

#24 aha, där ser man :)

Tycker ändå att de borde ha info om de djur dom säljer, men de kanske de tar fram för intresserade/köpare? :)

Lotte
0

#25 Ja, jag har ju förstått att det är så de gör, att de berättare för de som är köpare.. Fast, kanske man nästa gång ska tipsa att de kan skriva "från uppfödare"? Ska jag göra, få se vad de säger,)

L8sson
0

när jag proade på djurmagazinet så frågasatt jag dom varför dom har gerbiler i galler bur ? när dom hade terrarier med möss och hamster i.  och dom kan ju ställa dit en dunabur istället.

då sa dom att nej de kan vi inte fär då gräver dom i dunaburen på plasten så ser inte kunderna dom och om dom sätter i terrarier så tuggar dom sönder plasten såm glas skivan sitter uppe på.. så dom hade ingen annan lösning..

isafisa
0

#27 de där lät som lite dåliga ursäkter…. har dom annat att göra så gräver dom inte i plasten (min erfarenhet)