Avla orange mold
men det vet du ju =P

Vad kan tänkas vara de bästa färgkombinationerna för att få en mold som du har på bilden?
#2 när man avlar fram molds så avlar man på sk ef bärare :)
i stället för att ha genkod EE, Ee eller ee så har molds efef, moldbärare har bara halv uppsättning, dvs ef. Sen om någon viss färg ger vackrare mold än annan ska jag låta vara osagt *har ingen aning* ;)
Tja… först och främst måste du ha mold-gener, dvs ef. Det är en väldigt ovanlig gen och jag känner inte till många mold i Sverige. Sedan är det bra om en mold är "aa" så att den blir så mörk som möjligt på svans och nos, och en rödögd orange mold behöver såklart "pp" också. :)
Problemet är att om jag inte får hjälp så kommer min mold-linje att dö ut och då blir det inga fler mold helt enkelt. Väldigt tråkigt om det skulle bli så tycker jag… har jobbat så hårt med att få en mold och hela aveln hänger på en skör tråd.
tillägg: man kan nog alldeles säkert avla på molds för att få fram molds också, lät lite dumt att jag skrev att man avlar på ef bärare *flum flum*
Hade det inte varit så svårt med molds så skulle jag gjärna försöka mig på det, men jag vill nog lära mig "vanlig" avel först :P

Nä, va tråkigt om det försvinner för dig Emma jo..Import då?
Det enda svåra med mold är väl att få tag i bra avelsdjur, samt att man inte kan blanda in mold i andra linjer utan att förstöra dem. Sen är det komplicerat med planeringen ibland eftersom viss inavel nästan blir ett måste, och man får försöka undvika det så mycket som möjligt.
Vill du avla på mold i framtiden Sara lär jag dig allt jag kan och sen får vi hjälpas åt helt enkelt. :)
Just nu ska jag para Snö med två olika E- hanar, sedan sparar jag alla ungar ifrån dem som inte blir gula, dvs de som är Eef. Efter det parar jag dessa ungar med ee-gerbiler, sparar alla avkommor som blir gula… dvs alla som är eef. Därefter korsar jag dessa gerbiler igen. Komplicerat men det blir iaf garanterat mold ifrån de korsningarna.
Det är bara att lära på, intresset finns :) jag lyssnar så gjärna!
#7 Import är väldigt komplicerat och är en stor risk. Har importerat ifrån två olika länder och det är svårt att hitta bra djur och man vet aldrig vad man får. Dessutom handlar problemet inte riktigt om det, även om en bredare genbank inte skulle vara fel… Det handlar om att jag inte kan ha hur många djur som helst och om jag är ensam blir linjen till slut för snäv.
Hmm, jag är ju över till danmark lite då och då, kanske ska spana efter molds där, vad jag har förstått så brukar det mest importeras ifrån finland? Alltid bra med "nytt blod" så att säga :)
aha, då vet jag det :)
Än så länge är du inte ensam. Dock är det lite att kämpa i motströms, ja tyvärr.

#11, Danmark har ingen gerbilförening och jag tror därför inte att de har så stort "utbud" på avelsdugliga gerbiler är jag rädd.

Min Dixie Yoda kommer från Danmark=) Hon är Siamese och väldigt fin.

Jo ja vet att hon är från Danmark =) De ja menar är att om de inte organiserat sig på samma sätt som i Finland/Sverige/England/Holland till exempel så kanske de inte avlar på ef och dilute och liknande…

Neej, det märkte vi när vi köpte henne också. Det var ännu än hona, och hon hade dilute (tror jag det var) i släkten. Det är inte lika allvarligt där som här.

Precis så jag menade. Skall man avla dilute elelr ef tex så vill man ju vara säker på att det inte är något icke önskvärt längre bak i stamtavlan. Som ju väl kan hända om det inte finns någon som kontrollerar hur avels sker i landet =)
Hoppas nu Emma hittar någon som vill bidra i mold-aveln!

Emma jag gillar ju molds. Men jag är ju lite långt ifrån för att kunna lätt transpotera djur i mellan. Även om möjligheten finns.
Sedan verkar det väldigt komplicerat som du sa att ef förstör andra färger ovh svårt att få tag på nytt blod. Och jag är ju inte direkt för att avla på närbesläktade djur.
Hur går det just nu?

Vi har en kanonduktig uppfödare i SHF som pysslade med mold för flera år sen, la av och kommit tillbaka! Vet dock inte om hon planerar att starta med mold igen…
vem är det nicco?
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**

#21 Agneta = )
åhh, Agneta är toppen!
det var väl det jag misstänkte,,men visste inte att hon varit borta ett tag,,,
###
neva masquerade
**_Titta gärna in på min hemsida.
Välkomna :)_**
**_www.123minsida.se/scuzzies_**
tycker dom är massa vackra <3

det finns inte sånna till salu till sällskap?
jag har haft gerbiler innan, men när min Fjompen dog för ett år sen så vägrade jag skaff ny..
men den här färgen är så sjukt härlig så jag vill skaffa igen..

Hehe inte direkt, de finns inte ens tillräckligt till avel. Fast iofs är det en uppfödare i SGF som lägger ner sin molduppfödning och säljer endast till sällskap. Kanske har hon någon.. Det är iaf Beaver här på GIF=)
det kan ta ett tag men jag tänker föda upp senare, ska förhoppningsvis få ner mold från finland med min kompis snart :)
så då kommer jag ha om du vill köpa.

#27 Jag hittar ingen Beaver här, finns det något annat sätt att kontakta henne på?
#28 Hur långt tid kommer det ta innan du har ungar? Är ganska sugen snart faktiskt..

Skumt då hon tillomed skrivit i denna tråd:-P
Jag vet ju inte vad Chimney har för avelsplaner, men jag vet att även om gerbilerna kommer imorrn och hon skulle lyckas para dem samma dag så skulle det ändå ta 25 dagar+ minst 6 veckor innan några ungar blev leveransklara.

#31 trycker jag på länken så får jag upp henne, men när jag sökte på medlemmar så ikke.
Fick hennes hemsidelänk skickad till mig, så jag ska kontakta henne där tänkte jag.
Tack för all hjälp.