Farligt..?
Jag och _Lina_ tänkte byta lite grejer med varann, hon ska få mina akvariegrejor och jag ska få hennes "gamla" hamstersaker. Men då slog det mig, kan det vara farligt för en gerbil att ha tex samma trähus som en hamster har haft tidigare, kan det smitta nånting menar jag..? (Hamstern var inte sjuk vad vi vet, men om?) Vill ju inte göra grabbarna sjuka det första jag gör, så jag tyckte det var bäst att fråga er först ;) Tack på förhand! =)
vad jag vet avmaskar man ej hamstrar, så mask lär du få på köpet om grejorna inte kokas/skuras med t-röd
#1: Okej, men då köper jag hellre nya grejor då, vill inte ta några risker… Fast Chinchillasanden är det väl inget fel på, den är ju förpackad och har aldrig kommit i konakt med hamstern, så den tänker jag nog ta iallafall ;)

#2 Ska du byta alla grejerna iaf? 

Hamstern måste ju inte haft mask:) Men det bästa är om du kokar sakerna eller skurar dem med T-röd beroende på vad det är. Trä kokas och porslin/kermaik saker skuras med T-röd.
#4 nä det är ju sant, men det är en ganska stor risk
Jag vill inte ta risken iallafall… =/
#3: Jo, vi kan byta ändå, fast jag vill bara ha chinchillasanden då ;)

#6 Jasså du? 
#5 Varför är det så stor risk? man utsätter väl knappast en hamster för mask?? Jag har iaf haft 4 hamstrar och ingen v dem har haft mask, och kompisen har haft flera stycken - ingen av hennes har haft mask.. Så jag tror absolut inte att det är många hamstrar som har mask bara för att man inte avmaskar dem ^^
#8: Men det är ju inte alla sorts maskar man ser med blotta ögat heller, som jag har förstått det.. Vissa maskar syns inte förrns gerbilen är död och är på obduktion…. Jag vet inte men det kanske gäller hamstrar också?
#9 jovisst är det så, och ja det gäller även hamstrar.
Mask visar oftast inga symptom alls, sen plötsligt har du ett jättesjukt djur som inte svarar på mediciner, för att masken har tagit över kontrollen så att säga och försvagat immunförsvaret så pass att djuret svävar i livsfara.
Men sen är gerbiler även mottagliga för andra sorters mask än "sina egna", men inte hamstrar, så en gerbil kan få hamstermask, men en hamster kan inte vara värd åt gerbilmask som då dör efter ca 50 dagar tror jag det var, nåt sånt iaf.
#10: Usch det lät inget trevligt.. Näe, tror jag köper nya grejor istället som sagt ;)

ursch det kryper i kroppen på mig bara att läsa det här! ;O
jag har inte avmaskade gerbiler så jag kommer nog vara lite äcklad ett tag ^^
#12: Varför inte avmaskade?
Jag visste inte ens att man avmaskade gerbiler =O Är det något som en seriös uppfödare redan gjort när man köper, eller måste man greja det själv?
#14: Det är olika, har jag precis fått reda på ;)

I SGF gör alla det, i SHF gör ingen(?) det.

Om du kokar alla träsaker och skrubbar allt annat med T-röd så behöver du inte alls vara orolig för mask. Ingen mask överlever det. Porslin ska kunna kokas det oxå så vitt jag vet.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Hamstrar har inte mask! Jag har pysslat med hamstrar i 8år nu och har haft mer än bara två stycken, skulle snarare tro att ett 40-50 tal har passerat mitt hem, har aldrig haft en hamster med mask eller någonsin hört talas om det!
Jag skulle ha ställt in grejerna till djuret efter ett skrubb i hett vatten och lite diskmedel, om de är fräscha förståss annars skulle jag köpa nya! ; )

#18 Oj! Du har alltså obducerat alla dina hamstrar? Det var bra gjort!
#18 ehurm… "Mask visar oftast inga symptom alls"
såvida du inte har obducerat ALLA dina döda djur så har du ingen aning om ifall de haft mask eller ej.

#29 & 20 Nepp, jag har inte obducerat alla mina djur men jag tycker nog att om hamstrar haft mask som en återkommande åkomma så borde de allt sägas ngt om det och nån borde ha avmaskat… på er låter det ju som om varannan gerbil har mask vilket jag har svårt att tro.
Men jag vill rätta mig själv lite ovan, självklart kan det förekomma mask hos hamster precis som hos alla djur och även hon människan… men jag har då aldrig hört talas om det iaf, och tycker det är ett överskattat problem.
Har ni obducerat era djur då och kan säga att de haft mask? Hur många dokumenterade fall finns det med mask hos gerbil i Sverige?
Jag tror inte på mask hos mina gerbiler.
De får inget som de skulle kunna få mask ifrån. Dessutom tror jag inte på att det är speciellt stor chans att de får mask ifrån hö heller. Sen känner jag också att man inte ska avmaska i onödan. Visst, får gerbiler mask så kanske man upptäcker det innan det är för sent, men maskmedel i onödan är nog inte speciellt bra heller.
Avmaskar varken hunden eller hästen regelbundet heller, dessutom tror jag att det finns en orsak till varför avmaskningsmedel till häst är receptbelagt numera. Alltså att man inte ska avmaska i onödan.
Bara mina fem ören.
då jag har avmaskat mina djur och de dött av orsaker jag har känt till så har obduktion ej varit aktuellt för min del.
Jag vet ej hur många dokumenterade fall det finns, men maila SGF så ska du nog kunna få ett bra och informativt svar.
Mvh Tassy
Å jag blir så förvirrad av det här med avmaskning! >.< "Båda sidor" har så bra argument, jag vill inte att mina gerbiler ska få mask, men jag vill å andra sidan inte göra dem svagare pga att avmaska dem i onödan heller.. =/
jag har heller aldrig hört talas om en hamster som skulle ha mask. men jag ställer mig frågade då, borde inte det synas?
på katter så kan det hänga maskar ur rumpan, komma ägg med ut ur avföringen, de får den där typiska mask kulan på magen och äter som hästar men bara blir magrare och magrare.
borde man inte ha märkt om ens hamster skulle ha mask? för du kan väl ändå inte mena att en hamster kan gå med mask hela livet, vi säger 2 år, utan att visa det minsta syptom på det?
är det någon som har varit i kontakt med en veterinär ang detta?

Mm det är en veterinär som obducerar alla SGFs djur och hon har förut hittat mask hos några som bara dog. Om just hamstrar har det vet jag inte, men förmodligen har de flesta inte det. Förmodligen har säkert vissa det.
jag har även finkammat sva´s sida och jag hittar nada om hamstrar och mask…
det var ett ganska så aktuellt ämne på senaste sgf-kursen, så maila dem så får ni säkert bra svar.
#24 axilur är såpass snällt medel att det på sin höjd kan ge diarré vid rejäl överdosering typ, du behöver inte oroa dig för att använda det alltså :)
här har ni en "icke existerande gerbilmask"
jag hittar ingen information alls i den tråden som handlar om att gerbil maskar skulle kunna överföras till hamstrar?
en annan sak jag kom att tänka på. katter ska man ju inte avmaska regelbundet, om man inte misstänker att den kan ha mask. avmaskar man titt som tätt, utan att den har mask, så kan den bli immun mot maskmedlet. jag har även läst att när man avmaskar sin katt, som tex en utekatt som kan få mask ofta, så bör man använda olika fabrikat/tillverkare varje gång, och tex inte alltid använda banminth.
#30 det är inte gerbilmasken som förs över till hamstrar, det är tvärt om. Men det var inte därför jag la in den tråden. Det var bara ett allmänt bevis på att gerbilmasken existerar.
ja att gerbiler kan få mask tvivlar jag inte på :) min fundering är hur gerbilens mask ska kunna smitta en hamster, och om det är möjligt att gerbilens mask kan leva hos hamstern. och det är där jag går bet på information.
men jag har mailat min fråga till sva, så jag hoppas på svar ifrån dem snart :)
hamstrar kan inte vara värddjur åt gerbilmasken, men gerbilen kan vara värddjur åt hamstermasken, läs vad jag skriver 
Usch, nu är jag lite smått äcklad här.. =S Har varit inne på gerbilclub.com igen och läst om "övriga maskar hos gerbiler", och hittade lite information om en bandmask som även kan smitta människor! =O Jag hatar alla sorters parasiter och skulle förmodligen dö om jag visste att jag hade fått mask =/ Bandmasken heter Hymenolepis nana och har hittats i Finland och Sverige. Det stod också om en sorts springmask som lever i guldhamstrar, så det finns alltså "hamster-maskar" också..
jo, men det är ju först i inlägg 31 som det verkar framkomma överhuvudtaget ;) och det spelar egentligen ingen roll om vem som för över vad till vem, jag kan iaf inte hitta någon information om att hamstrar ska kunna ha mask och vart den kommer ifrån, eller hur den smittar för den delen heller ;)
Tycker fortfarande det där med att vissa snuskmaskar kan smitta människor är ohyggligt äckligt, plus att jag är så kräsmagad att jag nog inte skulle klara av att se maskar kräla sig i rumpöppningen på mina kommande små, så det blir nog axilur för "min" del…
Fast asså, jag fattar inte riktigt det här med att sanera buren första och sista dagen av behandlingen.. Och dessutom ska jag ju ha akvarium, kan tänka mig att det blir en aning krångligare då… Nån som kan förklara mer ingående hur man gör? =)
du tvättar akvariet med rödsprit, finns på macken. låt det självtorka och tvätta sedan akvariet som vanligt.
#38: Okej, gör jag det första dagen av behandlingen, flyttar tillaka gerbilerna i fyra dagar och sedan sanera igen den femte dagen och sen är det klart och maskfritt? =)
ja precis :)
och så ska så klart inredningen skuras med sprit, och det som går att koka (typ träsaker) kokas :)
#4: Okays, men hur länge ska jag vänta med avmaskningen efter det att jag har fått hem gerbisarna? =)
om du avmaskar på engång, dvs innan de kommit i kontakt med akvariet de ska bo i, så behöver du ju inte sanera dag 1 tror jag, det gör man ju för att ta död på maskägg som finns sedan tidigare. Men här är jag osäker så någon annan får gjärna säga sitt i det hela.
Det jag menar är att du avmaskar dag 1 och sedan sätter ner dem i akvariet, och fortsätter sedan som planerat och sanerar dag 5. Det krävs ju då att akvariet är helt nytt iochförsig. Så har du bara transportburen att sanera dag 1.
#42: Jag tror inte akvariet är använt till gerbiler iallafall, lät inte så…

Om akvariet har använts till andra djur eller om det är inköpt på ett ställe där det kan förekomma vilda djur så som möss eller liknande är det lika bra att sanera det. Annars är avmaskningen för gäves om du sen sätter gerbilerna i akvariummet.
#44: Okej, gör det för säkerhets skull då.. =)
ja mankan ju sanera det annars också, för att vara säker på att det är helt rent. Så säkrast är ju om du sanerar det dag 1 också
Hehe, då har jag ett problem ^^ Vart ska gerbilerna vara medans spriten dunstar bort och saneringen är klar?

Bor de inte i en bur nu som de kan bo i under saneringen så kan du sätta dem i någon låda eller stänga in dem i ett rum och låta dem springa av sig på golvet.
#48: Jag har inte fått hem dem ännu ;)

oki, ja då får de sättas i en plastlåda eller om du har någon katrong du kan övervaka medan de sitter i den. Gerbiler gnager ju sig lätt ur en kartong :) Eller om du har en transportbur så kan de sitta i den tills saneringen är klar.

Nånting lär du väl transportera dem i? =)
Does it become a walk?
/Ida

Eller så sanerar du akvariet dagen innan du får hem gerbilerna. På så sätt är akvariummet sanerat och klart när gerbilerna kommer hem. Då är det bara att ge dem första avmaskningsdosen och sen släppa ner dem i akvariummet. Fast det är klart, sista dagen av avmaskningen behöver de vara någonstans undertiden du sanerar akvariummet.
har ni badkar? isåfall kan de ju springa däri medan du skurar karet :)

Okej.. nu måste jag fråga en sak.. vi har köpt ett akvarium som enbart är använt till fiskar sen det va nytt. Jag har skrubbat det med badrumsrengöring, klorin och citron än så länge, det är massa kalk på insidan som jag inte fått bort. Nu har jag köpt ett medel som jag vet tar bort kalken (mamma använder det till duschen hemma hos dem). Så nu undrar jag då.. behöver jag sanera det något mer? Eller kan klorinet och allt annat medel tagit död på eventuella äckelkryp som maskar o annat skit?
Does it become a walk?
/Ida
#52: Jag får hem akvariet och gerbilerna samma dag =P Det är därför det blev lite krångligt ;)
#53: Ja vi har badkar, men hur lång tid tar det för spriten att dunsta bort då? o.O Det borde väl ta ett tag?
hmm, jo det är sant, det tar ett tag. Bättre med transportbur :)
Måste fråga ett par saker till, den där bandmasken, den är ganska ovanlig va? ^^ *ryser*
Och jag kommer ha rätt så dåligt med pengar nu när jag måste köpa större akvarium och allt.. Har nog precis råd med lite inredning åt de små liven ^^ Så kan jag vänta en månad med avmaskningen? Så jag hinner få in nästa lön på kontot… ?
#57 de gör nog inget om du väntar :) så gör du det, se till å ordna resten först

Jag hoppar in själv och skriver lite, då det ju är av mig du ska köpa. Du gör ju såklart som du vill med din avmaskning, mina är inte avmaskade, men jag är inte orolig för de djur du ska köpa av mig.) Jag har haft gerbiler i omgångar under flera år, och har aldrig sett några maskar, aldrig märkt nåt på mina djur heller. Jag är noga med rengöring varje vecka, och ser över djuren. Så du behöver inte vara orolig att vänta nån månad, om du nu vill avmaska dem ändå. Jag lovar.)
Kram!
#58: Okej. :)
#59: Det känns skönt att höra, det lugnar mig lite ^^ Det är inte så att jag inte litar på dig Lotte! Det gör jag, det är bara det att jag inte litar på blodtörstiga parasiter som vill äta upp mig och mina djur. X) Men om du säger att du inte har sett en enda mask under flera år, då litar jag på dig. =) Fast jag tror nog ändå att jag kommer avmaska iaf nån gång i framtiden, då min skräck kommer ta över till slut =P
jag har en flaska axilur hemma, och eftersom du bor nära så kan du få en slatt så det räcker till avmaskning.

#59, det är det som är det luriga med maskar hos gerbiler. de flesta syns inte alls. Gerbilens egen springmask kan leva hos värddjuret utan att värddjuret visar några som helst symptom. Först om gerbilen blir sjuk på annat sätt får masken övertaget och kan då vara det som orsakar att gerbilen avlider. Man ser alltså inte att gerbilen har mask på utsidan och man märker inte att det var mask gerbilen dog av om man inte obducerar gerbilen då den avlidit.
#57, det är nog lugnt om du väntar en månad med att avmaska, huvudsaken är att du gör det den närmaste framtiden. Om djuren är friska för övrigt klarar de ofta av att leva med mask.