Svårt få hona i brunst
En mailade mig idag och berättade att sina 2 honor verkar ej gå i brunst samt inte acceptera hanarna, en har gjort det men kommer ändock ej i brunst och hanen tappar intresset.
Jag känner att jag ej kan ge nå bra tips. Vet att mamman till de små kom i brunst/släppte till hanen då hon var ca 5-6 månader.
Katthonor som har svårt att komma i löp där kan man ta hankatt kiss o sätta i honkattens sandlåda. Kan det funka för gerbiler då ta gerbil han kiss?
Har ni fler bra tips/råd att ge?
De honor som har svårt komma i brunst är födda den 26/1 -08
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Mitt tips är att låta de honorna bo utan han-kompis tills de är 6 måndar gamla. Min åsikt är att man inte bör para en hona på drygt 3 månader, de är inte mogna att ta hand om en kull. Kanske är det därför hon inte brunstar? Har faktiskt ingen erfarenhet av att para ett ungdjur.

Dom är ju för små!! Låt dem bli lite äldre så kanske det kommer självmant. Jösses, dom är väl jättestressade de små liven.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#1 Mamman till dessa har gått med hanen från det jag köpte dem som bebisar, första kullen fick de då de var ca 5-6 månader.
Jag tror även om honan ej är redo så släpper hon ej till och tror även de kan styra sin brunst, bara teori från mig..
#2 Det är EJ mina, de är bara född hos mig och bor hos en annan nu sedan ngra/ngn månader/månad tillbaka.

1#, jag har inte lärt mig någonstans att honor själva kan styra sin brunst. Det jag vet är att gerbilhonor visst kan låta sig paras innan gerbilen är mogen fysiskt eller psykiskt. Fysiskt genom att de inte växt klart själva, en dräktighet gör att honan stannar till i sin uppväxt, kullen tar ju all energi. Psykiskt genom att honan inte vet vad hon skall ta sig till med kullen. Har man otur äter hon upp dem eller så bryr hon sig inte om dem och de får ingen mat utan svälter ihjäl.

#4 Det spelar väl ingen roll om de inte är dina. Tipsa den som har dem nu om att vänta tills de är 6 månader då. Jag kan säga att hade mina 6månadersgrabbar varit honor så är jag tveksam till om de hade varit mogna för att få ungar till o med. Dom är så barnsliga fortfarande.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida