Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 647 ggr
scoutet
0

Nyinköp, vad behövs?

Jag och min flickvän funderar på att köpa två små gerbiler, men vad behöver man för att komma igång?

Skriv gärna en liten lista (typ inköpslista)

Jag har ett 50-liters akvarium, räcker det för två stycken eller blir det för litet?

Har ni några andra råd att ge mig så varsågod, jag känner mig väldigt okunnig just nu, även efter att ha läst att jag kunnat hitta om dem.

sasha-
0

Det är nog lite för litet:-/

Inköpslista
¤Bur (-inte galler)
¤Sand och sandskål
¤Mat och matskål(-blanda gärna fler gnagarblandningar, se till att de innehåller olika sädeslag. Finns det inte i blandningarna så köp i mataffär och blanda i. Inte pellets)
¤Spån(-Köper du pressat spån och har mycket i buren kan de bygga gångar)
¤Mineralsten

Övrigt
¤ Börja samla toarullar:)
¤ Förutom vattenflaskan och buren, köp inget i plast.
¤ De vill gärna ha hushållspapper att boa i.

[Tassy]
0

Kompletterar sashas lista lite :)

* grenar/ träsaker att gnaga på

Är du händig kan du holka ur en kokosnöt som de brukar gilla att busa/sova i

eftersom du verkar helt ny så kan jag även tala om att sanden som används är sk "chincillasand" som finns på djuraffärer, eller så kan man köpa biltemas finaste blästersand också på storpack, billigare. Se upp så de inte är metall eller nåt i blästersanden bara.

Solaika
1

Buren ska vara på minst 54 liter för två gerbisar har jag fått lära mig. Men ju större dessbättre. Det minsta våra kommer att ha nu är 100 liter.

#2 Biltemas bläsersand innehåller inte metall eftersom det skulle skada bilar och annat man blästrar ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Tassy]
0

#3 aha, vad bra, var lite nojig där :P

Solaika
0

#4 Bra att du tog upp det så ingen mer behöver fundera över det ju =) Mina gullnosar ääälskar sanden iaf =)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

isafisa
0

#5 ja blästersanden är väldigt poppis här hemma också ^^