Frågor om gerbiler...
Min lillebror och jag har kommit på att vi vill ha en varsin gerbil (har hört att de måste vara 2 st tillsammans, så då tänkte vi att det skulle bli bra om vi hade en varsin som delade bur), men jag vill gärna veta en massor om ett djur innan jag skaffar det.. Så jag kommer nog komma på tusen frågor framöver, och ni får hemskt gärna skriva andra tips/regler än de som jag frågat om… =)
1. Vad äter de? Vad måste de äta och vad får de inte äta?
2. Jag vet att de älskar att gräva, och vill därför ha massor av spån, har de nåt mer speciellt behov i buren?
3. Vad ska man tänka på som gerbilägare?
4. Vad är bäst, hona +hona eller hane + hane?
5. Luktar de mycket?
6. Fler tips? =)
Jag kommer inte på mer just nu.. Kommer säkert fler frågor sedan ;)
[Det är inte alls säkert att vi kommer få skaffa ett par gerbiler, eftersom min mamma är som hon är när man ska övertala henne, men jag vill ändå veta lite (mycket) om dem, utifall liksom ;) Och det kanske finns en större chans att hon säger ja nu, eftersom det finns två som är intresserade :) Har inte frågat henne än, men vi får se hur det går.]

1. Gnagarblandningar med sädeslag, ärtplattor, torkad majs, lite feta frön, puffat rid, krispiga bitar, vetegroddar, äggpulver m.m Extra: päron, solrosfrön, sallad, groddar, linser m.m Inte citrusfrukter eller kärnor från stenfrukter, paprika,
2. De behöver knag, kartonger som äggkartonger och toarullar. Kanske en lerkruka att slipa klorna i och hushållspapper att boa i. Sandskål med sand att tvätta sig i och att sköta kisseriet i.
3. Hmm.. Det finns föreningar om man vill ställa ut, SHF och SGF.
4. Många tycker att hanar är aningen mysigare, med det är ungefär lika. Hanar kan man ju ha tre vilket kan vara kul.
5. Nej det gör de inte, de kissar inte för att revirmarkera för de är ökendjur och vill inte slösa vatten. Men man ska ju byta i sandskålen:)
6. Nae inte direkt:-P
#1: Tack! =D Det var jättebra svar, speciellt med det där om lukten, som mamma alltid är så emot, ska visa henne ditt svar så kanske hon förstår ;)
Alltså är ett par/tre gerbiler ungefär lika lätta att sköta som hamstrar? =)

Ja det skulle jag nog påstå. Men de är livligare och gladare. De är inte vakna på samma sätt som hamstrar, utan de sover några timmar, sen är de vakna några timmar o så rullar de på så. Hamstrar är mer vakna på nätterna. Guldhamstrar kan ju bara sitta ensamma, å då är det ju kanske roligare med gerbiler som kan sitta fler.
#3: Det lät bra =) Älskar dvärghamstrar men det tråkiga med dem är att de sover hela dagarna… Kom på en till fråga, behöver de ha ett hjul? Eller blir det nåt med svansen då? Jag vet inte.. =P

Dom ska INTE ha hjul! Dom kan göra sig riktigt illa.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
#5: Oj, vad bra att jag frågade då, tack! =) Visste inte eftersom jag såg ett hjul i gerbilernas bur på en djuraffär.. =/

mm det ser man rätt ofta.
#7: Tråkigt att de flesta som jobbar i djuraffärer inte tar reda på åtminstone lite fakta om djuren de säljer.. =/
#1: Puffat ris, är det samma sak som det man kan hitta på fling-avdelningen?

Aa:) Bara det inte är typ sockrat, utan rent puffat ris i påse.
#10: Japp, då vet jag vad det är för nåt ;)

Ja, det är jättedumt att det är så många djuraffärer som säljer djur dom inte vet tillräckligt om. Inte ens här vet dom tillräckligt, trots att deras gerbiler kommer från en av dem som jobbar där.
Does it become a walk?
/Ida
#12: Mmm, verkligen synd.. :/
En till grej.. Hö? Jag vet att hamstrar inte ska ha hö, är det samma för gerbiler? (förlåt om jag ställer dumma frågor, men man måste ju fråga för att få reda på svaret ju! =P)
#13 vissa ger sina gerbiler hö, och det brukar vara mycket omtyckt, men det finns en risk att man får in ohyra (typ röda hönskvalster) så många avråder ifrån hö pga detta.

Det är lite omtvistat, vissa tycker att det bara innebär risk för hyra medan vissa tycker att det är bra. Så där gör man lite som man vill. Men det är inte direkt nödvändigt och det känns som att din mamma inte skulle gilla risken för röda kryp i hela huset^^
Att man inte ska ha det till hamstrar är att de hamstar, stoppar maten i kinderna. Kindpåsarna kan skadas öv höet. Men eftersom gerbiler inte hamstrar så är det ingen fara:)

Jag är inte så rädd för ohyra.. däremot är jag jätteallergisk mot hö så därför får inte mina något.
#15 Mina småisar tror nog att dom är hamstrar =P Ibland stoppar dom verkligen heeela munnen full med mat o kutar iväg =P
Does it become a walk?
/Ida
Tack för svaren alla! =) Röda kvalster? =O Har aldrig hört talas om det, och jag som har haft innekanin… *svälj* Är inte så förtjust i kvalster och kryp.. 

Neej jag har också innekanin med hö utan kryp. Men det är vad folk är rädd för iaf, inte spruckna kindpåsar:-)
#18: Okej ^^
Usch, nu längtar jag tills mamma kommer hem (hon är bortrest) så jag kan få försöka övertala henne!! =)
Åhh, nu har jag spanat omkring här inne efter fina färger.. Gillar verkligen DEH och Burmese.. =)

#21: Åhhhh! Det var ju det vi hade tänkt oss, två pojkar… =') Uscha, hoppas att mamma säger ja! Kan inte bestämma nånting nu, men, vart bor du?

Pm:ar dig:-) Snart kommer din inkorg blinka
Okidoki.. =)

Tada nu blinkar den tror jag^^
Jajamensan, det gjorde det ;) Har svarat nu.. *blink blink*
Fast behöver gerbiler verkligen hö? Kan de ta upp näringen ur hö bra? Eller biter de bara sönder det? De lär ju inte äta gräs/hö i naturen..?

Ne inte direkt. De äter lite tror jag, men mest boar de i det.
Gerbiler boar bara med hö. Så går precis lika bra o ge dem hushållspapper / toapapper att boa med.
Jag ger inte mina hö just för att det finns en risk för röda hönskvalster och det är ett himla jobb att få bort dem har jag hört. Så mina får toapapper istället =)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Okay, tack för svaren. Då kan jag fortsätta ge toapapper istället.
Har en till fråga, kan ett 54-liters akvarium (30x30x60cm) fungera bra som bur till två gerbiler? =) Jag kommer ta ut dem ofta och kommer även ha en leklåda åt dem ;) Kan det funka?
Putt! =)

Jag tycker att det låter lite litet, är inte ens säker på om det uppfyller jordbruksverkets regler. Det minsta jag rekomenderar till två gerbiler är ca 112 liter.
Hornbach säljer billiga akvarium, det finns i gbg o malmö. Annars så kolla blocket!
Lycka till
#33: Okej, för jag kollade på gerbilclub.com och där stod det att ett akvarium för två gerbiler ska minst rymma 45 liter. Men jag ville bara höra med er också. ;) Om det är så att det är för trångt så ska jag köpa en 130 liters SAMLA-låda istället ;) Det är inga problem, tänkte bara att akvarium är ju bättre då man kan se sina små kompisar.. :)

Då är det säkert 45 l som är minsta måttet. Men ju större dessto bättre :) En 130 l samla låda tycker jag låter bra! De är ju billiga oxå:P
Mm, billiga är de ;) Men kan man köpa lock till dem i ikea-butiken? Har för mig att det bara går att beställa på nätet (och det är dessutom bara till 11L och 22L =/).. Nån som vet?

Det finns lock till alla samlor. Vi har två av den näst största.. men bara som transport och tillfälliga boenden. Gillar inte det där att man inte ser dem ordentligt.. sen kan dom gnaga sig igenom om man har otur. Men det är ju en början tills du kan skaffa ett större akvarium iaf. :)
Does it become a walk?
/Ida
#37: Hmm, okej.. Men då får jag kika efter större akvarium då. Vill ju inte att de ska smita =P

Haha.. näe, det är nog inge kul att jaga gerbisar på rymmen ;) Ser man till att dom har sysslesättning så är nog inte risken så stor. Men man vet ju aldrig :)
Does it become a walk?
/Ida
#39: Det är nog ändå ingen risk jag vill ta =P
För att inte kludda ned alla era trådar så ska jag försöka hålla mig i denna med alla mina dumma frågor ^^ Tänkte på det här med fodret.. Att om man fryser ned det i typ 4 dagar så blir man av med ev. ohyra, men blir inte fodret blött och förstört om man fryser det? o.O Och om jag har fryst ned foder i fyra dagar då, och tar fram det sen, kan ohyran komma tillbaka då så jag måste frysa ned det igen, eller är det liksom helt dött då för alltid? Hihi, hoppas ni fattar vad jag menar ^^
Och en sak till, om man ska avmaska sina gerbiler, vad är det man ska använda då?
fodret kan nögla om det ligger i en påse men om du sprider ut det på en bricka eller liknande så torkar det som det ska :)
Och nej, jag tror inte ohyran kan komma tillbaka, har inte gjort det dör mig. Och jag lovar, vi hade en hel farm med flygande odjur hemma för några år sedan (äcklad…)
avmaskningsmedel finns på apoteket tror jag. vet inte vad det heter
axilur vet. oral suspension 10% finns på apoteket. om du tassar in på gerbilclub.com och klickar på "mask hos gerbiler" så finner du info där.
Nuvarande rekommendation är 0,02 ml per 100g gerbil
Okej, tack för svaren! =)