Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: beteende-temperament
Läst 3015 ggr
Asa-N
0

Myten om mask i magen

Idag var jag hos veterinären för att få friskintyg för Caroline som ska flytta till Norge.

Passade då på att fråga om detta att gerbiler skulle drabbas av mask i magen. Veterinären så mycket förvånad ut över frågan och frågade hur det skulle gå till att de skulle kunna få mask i magen. Jag svarade att som det sägs genom att de äter hö.

Då började veterinären att skratta.

Hon berättade att för att de ska kunna få mask i magen av hö så måste det vara andra gerbiler som har mask i magen som har bajsat i det!!! Jaha svarade jag men om hundar eller flugor eller vad som helst bajsat där höet skördas då frågade jag. Då svarade hon att det gör ingenting för det är inte samma sorts mask och de kan ej leva i en gerbil. För att en gerbil ska få mask i magen så måste det alltså komma från en gerbil som har mask i magen vilket det är inte ens mikroskopisk chans till här i Sverige t.ex. sa hon, detta då alla är uppfödda i fångenskap.

Så ligger det alltså till, så fortsätt ge era gerbiler hö i lugn och ro och med glatt humör.

PunkFisk
0

Det låter skönt att höra! Mina gerbiler gillar verkligen sitt hö så det hade varit synd om jag tvingats ta bort det. ;)

[Maxidor]
0

Har jag ju sagt hela tiden:)

EmmaG
1

Men SGF predikar ju starkt för avmaskning har jag förstått..?

Och ngn uppfödare (kommer ej ihåg vem..Kanske ippons?) hade ju obducerat en gerbil som var full av mask vill jag minnas

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Asa-N
0

Ja men det kommer i så fall inte från höet sa veterinären, för jag refererade till detta också. Hon sa bestämt att det kan inte på något sätt kommit från höet.

tjiggit
0

Jag ger ju iof inte hö eftersom det finns en mikroskopisk chans att de kan få rödlöss, de behöver det inte så varför utsätta mig för den risken?

Men om alla gerbiler i SVerige är födda i fångenskap så att de omöjligt kan få mask av varandra, eftersom inga andra gerbiler i fångenskap har mask. Hur kan det då komma sig att man funnit gerbiler med mask i magen? Svarade veterinären på det?

Nicolina
0

#5 Genom annat dåligt foder, behöver ju inte vara just höet!
Dålig städning, från huset, andra djur… osv.

Och vad jag har förstått så är hö bra för gerbiler, så jag för min del kan inte förstå varför man inte skulle ge dem hö pga. av mikroskopiska chanser till ohyra??

Skrattar lite här hemma, den veterinären sa nämligen just det jag själv har trott hela tiden! Å jag håller inte ens på med gerbilder!

tjiggit
0

#6, tjaa alla gör ju självklart som de vill. Men jag känner en uppfödare som fått rödlöss från hö (vilket var mkt jobbigt att bli av med) och eftersom gerbilerna alltså inte behöver hö så ser jag ingen anledning till att ge dem det.

Angående att gerbiler kan få mask av annat än hö, det tror jag med. Mask har inte vart en anledning till att jag inte ger gerbilerna hö som sagt. Är det någon som sagt att gerbiler bara kan få mask av hö? Detta "ryktet" har jag totalt missat…

Jag uppfattade trådens inledande ämne som att gerbiler inte kan få mask alls genom
_"För att en gerbil ska få mask i magen så måste det alltså komma från en gerbil som har mask i magen vilket det är inte ens mikroskopisk chans till här i Sverige t.ex. sa hon, detta då alla är uppfödda i fångenskap."
_Det var därför jag ställde de frågor jag gjorde i inlägg #5.

Asa-N
0

Precis som nr 6 skriver så trodde veterinären att det mer berodde på dåligt foder och bristande renhållning. Jag, frågvis som jag är, frågade då vad hon ansåg vara god renhållning. Hon svarade att eftersom de oftast bor i kutterspån så bör det städas ur minst var 7-10:e dag. Hygienen är A och O enligt henne då det rör små djur med snäva marginaler som hon uttryckte det.

#7 sista stycket, det var när jag frågade om mask i magen av hö som hon sa att för att de ska få mask i magen av hö så måste en gerbil med mask i magen ha bajsat just där det höet skördas. Hur mycket gerbiler har vi i det vilda i Sverige??? Inte någon om jag ska ge mig på en vild gissning.

Däremot så dåligt foder kan ge både det ena och det andra, inkl rödlöss. Hon sa att för att vara på den säkra sidan med de färdiga foderblandningar man köper, så ska det ligga i frysen i 4 dygn innan man använder det. Samma sak sa den jag köper mina 20-kilossäckar fröblandning av!!

tjiggit
0

Ok, då missuppfattade jag dig i det du skrev, jag tolkade det som att det endast är vilda gerbiler i Sverige som kan ha mask. Men om gerbiler kan få mask av dålig mat borde de väl även kunna få mask av dåligt hö?

Hur ofta man bör städa en bur med kutterspån borde väl vara beroende på hur stor buren är och hur många gerbiler som bor i den? Färre gerbiler på större yta smutsar ju ner buren mindre än fler gerbiler på liten yta.

Gerbilflicka
0

Nu är det så att gerbiler inte måste dra på sig saker ifrån bara just andra gerbiler, de kan få sjukdommar och ohyra ifrån olika sorters gnagare.

Om nu mask sprids ifrån mamma till barn, burkompis till burkompis osv så är det väldigt logiskt att även tama gerbiler har mask.

Visst är det intressanta motargument men jag vet också hur stor skillnad det är på veterinär och veterinär. Är det en "vanlig" veterinär eller en som har stor kunskap och erfarenhet av just gerbiler? Sånt spelar stor roll.

Asa-N
0

Men #9 läser du inte vad jag skriver???? Jag skriver att för att få mask via höet så måste det finnas avföring från en gerbil med mask i höet!!!!! som nästa gerbil i så fall äter.

I fröblandningar ingår det kanske importerade frön som kan vara smittade, vad vet jag, jag bara återgav vad jag fick höra idag. Och ärligt talat så litar jag mer på vad en veterinär med smådjur som specialitet säger. Detta med att stoppa alla fröblandningar i frysen 4 dygn har jag dessutom då hört från flera håll. Det gör jag redan med min hamsterblandning här hemma för att undvika ev. kryp eller liknande där.

Stor eller liten yta spelar väl ingen roll, smutsigt blir det ju även om det bara är i ena änden. När de sedan gräver och sprätter runt så sprids det.

tjiggit
0

#11, jo, jag läser precis vad du skriver. Men i mina öron låter det mest logiskt att om en gerbil kan få mask av dåliga fröblandningar (där man får anta att det inte sprungit några vilda gerbiler med mask på) så borde de väl även kunna få mask av dåligt hö? Eller skapas endast gerbil-mask ibland frön och inte hö?

Om mask försvinner genom att man lägger det i frysen kan man ju lägga höet i frysen med. Finns det ingen risk att masken bara somnar/går i dvala? Vissa småkryp gör ju det då de hamnar i kyla. Om det funkar borde man ju kunna lägga alla gerbilsaker i frysen då man avmaskar djuren istället för att koka eller desificera på annat sätt.

Asa-N
0

Efter 4 dygn i frysen, så lever inte ev ohyra.

Masken kommer från avföringen…… inte själva höet….

Men det är uppenbart att inte ens vad en leg veterinär med specialitet smådjur o gnagare säger duger här inne så varför lägga möda på att dela med sig information….??? nä det ger jag sjutton i. 

Men ni kan väl fråga er varför t.ex. Gerbilföreningen i Finland slutat avmaska sina djur för några år sedan och varför de slutade med det i England för ca 15 år sedan enligt en gerbildomare där som fött upp i dryga 20 år. Enligt både engelsmännen och veterinären gör avmaskningsmedlet sannolikt mer skada än nytta.

Lotte
0

Intressant diskussion! Väl värt att lyssna på bägge "sidor":) Men tänk efter, att för den ena eller den andra sidan, så går det kanske inte att ändra uppfattning i en handvändning. Diskutera måste man ju kunna göra, det är alltid trevligt att bolla info fram och tillbaka. Men ibland kanske man måste "sova på saken" innan man är övertygad, kanske vill man skaffa sig mer kött på benen från annat håll också.

Tanken låter intressant som du skrev Åsa, om Finland och England. Kanske man kunde ta fram lite mer information från de hållen? Kanske t om skulle passa som ett inlägg här, deras information vad de kommit fram till, och hur de kom fram till det. Om de vill dela med sig:) Det kan vara guld värt, att få lite mer svart på vitt i ämnet.

[Matilda92]
0

Jag håller helt med dig tjiggit! Masken kan väll lika gärna komma från hö som från fröblandning. Och jag har inte heller hö, därflör risken med rödlöss finns(och verkar otroligt jobbigt att få bort) och dom dör inte i frysen!

Men man märkar ju att det fortfarande finns gerbiler med mask och då måste masken komma någon stans ifrån. Så varför inte avmaska? och vara säker på att gerbilen inte har mask. Många som avmaskat och gerbilerna har haft mask men inte synlig symptom har ju märkt att gerbilerna börjat må bättre och gått upp i vikt mm.

Gerbilflicka
0

Jag tycker också det är väldigt intressant. Det finns ingen absolut sanning, särskilt inte i sånna här frågor… England och Finland får en ju att tänka lite extra på saken, helt klart.

Det som får mig att tänka på avmaskningen som något positivt är för att jag vet hur mask kan påverka olika djurslag. Sen finns det ju negativa sidor och en av dem är absolut att man avmaskar utan att egentligen veta om djuren har mask. På hästar vet jag att många skickar in tester och på så vis besparar sina djur från onödiga avmaskningar.

Jag tycker inte det är något fel att vara försiktig med VILKEN veterinär man lyssnar på? Det räcker inte med en yrkestitel för att övertyga mig, tyvärr. En veterinär kan vara allt ifrån en som håller på med kor till en som opererar möss. Väldigt svart/vit beskrivning nu såklart men även om alla har samma grundutbildning skiljer det sig så mycket ifrån olika veterinärer. Vi vet ju bara hur många som rekommenderar att sära sjuka gerbiler från sin flock. Hur bra är det på skala 1 till 10 liksom?

Om folk nu är villiga att undersöka saken med obduktioner av avlidna djur osv, då tycker jag vi har kommit en bra bit på vägen. Det skulle ge oss mer kunskap och säkert ena de flesta. :)

Men att mask skulle komma ifrån hö, det låter otroligt i mina öron också. Rödlöss däremot. Det har jag erfarenhet av och det börjar krypa i kroppen bara jag skriver ordet.

Asa-N
0

#14 När Brian bodde här i våras över utställningen så frågade jag honom om detta med avmaskning och han svarade: Maska av gerbiler? Varför? När jag påpekade att det hade de upenbarligen gjort i England också tidigare så svarade han att det hade han inte hört talas om under sina år! Han lade dock till att han bor i Scottland och att det är möjligt att de har avmaskat gerbiler i England men inte som han kände till så det måste i så fall ha varit i mycket liten skala.

Läser man på NGS hemsida så finner man inte heller något om att avmaska gerbiler.

Att Finland slutat med det också hörde jag genom andra hand, men från en mkt trovärdig person.

Betr. rödlöss så kan det och annan ohyra spridas via bl.a. spån,  andra djur och utomhusvistelser. Detta innebär alltså att man genom att inte hålla rent hos gerbilen kanske skapar grogrund för detta i boendemiljön. Man kanske köper spån på en såg som legat på marken eller blivit angripet på andra sätt. Sätten är alltså många, på vilket ohyra kan komma.

Gerbilflicka
0

Jag ska kolla upp det där och försöka hitta mer info om det, man får ju inte vara rädd att ändra åsikt. ;)

Som du säger Åsa så kan man ju få in ohyra från det mesta, grejen är bara att hö har mer kontakt med råttor/möss och kan därför sprida sjukdomar (Tyzzers t.ex.)och ja, ohyra. Ni vet nog allihopa att jag hade hö förut men eftersom det inte är ett måste och eftersom jag inte gillade rödlössen jag fick på köpet så slutade jag. Men det är egentligen en onödig diskussion för alla vet för- och nackdelar och sen är det bara upp till var och en.

[Maxidor]
0

För en gång skull måste jag hålla med EmmaJoSkrattande

Det hjälper inte att älta fram o tillbaka, för o emot, vi som har hö vi har det och inte får vi nå loppor heller, ingen jag känner iaf.

De som avmaskar…varsågoda! Jag tänker inte göra det förrän jag ser att det behövs!

Mina åsikt!

Lisa/Ängshöjdens

tjiggit
0

Åsa_N, Jag tycker att det är tråkigt att du känner att du inte skall kunna dela med dig av informationen som du fick av veterinären utan att tydligen ta det som påhopp för att bla jag ifrågasätter veterinärens uttalande.

Jag granskar kritiskt information jag får om hur jag skall hålla mina gerbiler och är självklart alltid intresserad av det som är bäst för mina djur. Det är också därför jag ifrågasätter påståendet som din veterinär gjorde då jag inte får det att gå ihop. Det kan hända att du inte kan svara på mina frågor men ta det inte som personliga påhopp för det är det inte meningen att vara.

Jag har läst tråden flera gånger nu och försöker förstå kontentan i det du menar att veterinären sa, det jag kan få det till är att gerbiler inte kan få mask av hö, inte heller av frön, men däremot kan de få annan ohyra av både frön och hö som är av dålig kvalitét. Mask får gerbiler av avföring från en smittad gerbil. Men det som jag inte förstår är hur sjutton gerbiler i fångenskap i Sverige då kan ha mask om de inte kan få det utan att ha träffat en vild gerbil? Isåfall borde det räcka att avmaska alla gerbiler i Sverige en gång och sedan borde problemet vara löst. Och så är det ju inte med tanke på att det upptäckts fall av mask?

Detta är allstå inget påhopp utan helt enkelt en vänlig fråga på något jag inte kan få att gå ihop.

Gerbilflicka
0

Woho, undrens tid är inte förbi.

För att få mer klarhet på situationen skulle ju alla kunna obducera alla sina djur som dör. Jag vet inte hur många som obducerar men vanligtvis är det ju bara om man misstänker en sjukdom som kan hota resten av gerbilerna. Finns det någon annan som tycker det är en bra idé? Inte bara för att utreda just mask utan för att få en bättre bild av sjukdommar i allmänhet.

Asa-N
0

Ja problemet med en obduktion är att de är rätt kostsamma, vet ej ngt pris idag, men vi talar nog om mellan 1000-1500 kr per gerbil. Det kan jag ju säga att jag inte har råd med, men skulle jag nu, mot all förmoda få en gerbil som hastigt dör utan egentlig orsak, så skulle jag kunna tänka mig obduktion.

[Maxidor]
0

SHF kan ju stå för vissa delar om man misstänker att det är jätteviktigt för just den arten.

Man kan lägga in hos styrelsen om det…

Gerbilflicka
0

Nej nej, 50-100 kr för en obduktion. Det är vad det har kostat när jag har lämnat in. :)

[Maxidor]
0

Inte mer?

Asa-N
0

#24 det låter väldigt lite med tanke på att en tandklippning kostar från 150:- o uppåt…..??? Prover och sådant som ska analyseras kostar ju bara dem en halv förmögenhet….

tjiggit
0

Obduktion tycker jag verkar som en bra idé! Tyvärr är det nog bara möjligt för er lyckliga uppfödare i stockholmstrakten som har tillgång till era billiga och duktiga veterinärer! Här i Göteborg kostar det ju runt 850 för att tandklippa en gerbil. Men jag skall ringa och höra med veterinärerna i staden för att se vad det kan gå på, det är helt klart en jätteviktig del för att se hur stort utbrett mask och andra sjukdomar egentligen är. Hade vart intressant att se om de som är aktiva i SHF och följer deras regler får andra resultat på obduktioner angående mask hos gerbiler än de som är aktiva hos SGF.

Tycker även att det hade varit intressant att få tag på de som är aktiva i England och Finland för att höra varför de kommit fram till att man inte skall avmaska gerbiler, är det för att de anser att det inte finns eller är det för att chansen att gerbilerna åker på det är så liten.
Tycker dessutom det vore intressant att få någon undersökning på om deras gerbiler blir äldre än våra.

Gerbilflicka
0

Ja det är inte särskilt mycket, men det var det jag fick betala iaf.

Lotte
0

Åsa och LIsa! Går det att få tag på t ex den finska domaren vi hade sist, och fråga henne om det hela? Och kanske fråga igen Brian och även Jackie, om de kan dela med sig lite av infot? Även om det är ett halv-gammalt beslut, så kanske de ändå nånstans kan gräva fram det? skulle vara väldans intressant.

Asa-N
0

Ja jag kan få tag i både Brian o Jackie och höra vad de säger i det hela, Vad Brian säger/sade har jag ju redan skrivit men jag kan maila Jackie. Samtidigt vet jag inte om det är någon bra idé då jag vet att Jackie även dömer hos SGF……

Lotte
0

Har väl ingen betydelse vart hon dömer, det är ju Englands åsikt om det hela vi vill ha fram ju:)

Asa-N
0

Jag har mailat henne :o)

Gerbilflicka
0

Det är väl jättebra att hon dömer hos båda så slipper vi misstankar om att någon är partisk…

Asa-N
0

#33 det var inte så jag tänkte utan hon vill kanske inte komma på kant med någon. Men vi får se när och om och vad hon svarar :o)

tjiggit
0

#34. Jackie kan väl inte komma på kant med någon av föreningarna för att hon framför Englands gerbilförenings tankar och resonemang bakom deras beslut att inte avmaska sina gerbiler….? Jättebra att hon blir kontaktad och kanske kan ge oss några svar iallafall!

Asa-N
0

Inget svar än.

tjiggit
0

Ett inlägg som är väl värt att överväga angående mask-diskussionen och huruvida man tror att våra tama gerbiler kan få mask eller inte…. Inlägget är skrivet av en SGF registrerad insändare och jag tycker att det är informationsrikt och viktigt att föra fram även i detta forum!

http://gerbil.forumportal.se/viewtopic.php?t=189

Lotte
0

Mycket intressant läsning!

tjiggit
0

Har ni fått något svar från Jackie angående Englands skäl till att inte avmaska?

wolfgirl82
0

#39 Undrar samma sak.

En annan sak är ju skulle alla avmaska så skulle inte avmasknings "tvånget" om man ska kalla de det finnas. Då skulle man bara behöva avmaska de djur man tar in som nya tex från finland lr djuraffärsdjur o.s.v.

Men som det är nu så går det inte att låta bli att avmaska för man vet aldrig om någon gerbil man får inte är avmaskad. Jag sätter säkerheten på mina gerbiler att slippa mask och avmaskar en gång om året. Det är 5 dagars jobb på 1 år och det är inte mkt. Heller 5 dagars jobb och veta att jag har maskfria gerbiler än se dem bli sjuka av mask.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Asa-N
0

Nej inget svar från Jackie.

#40 Sannolikt gör du mer skada på dina djur med avmaskningsmedlet än något annat, men det är din huvudvärk.

Feiba
0

#41 Vad menar du med "Sannolikt gör du mer skada på dina djur med avmaskningsmedlet än något annat"? Var snäll och förklara.

EmmaG
0

#42 Nu vet jag inte vad Åsa syftade på men för egen del så säger jag som så att de är aldrig bra att proppa i vare sig djur eller människa massa syntetiska medel..

// Emma, aka Althea

Feiba
0

Att ge 0,02 ml Axilur 5 dagar per år är ju inte precis "att proppa i djur en massa syntetiska medel"så kommentar #42 kan vi nog bortse ifrån i just detta fall eftersom den inte är relevant även om det generellt förstås kan anses vara ideologiskt helt korrekt.

Saknar alltså fortfarande ett förklarande svar.

wolfgirl82
0

#41 Jag har hellre den huvudvärken (inte för att jag har huvudvärk av det) och vet om att mina gerbiler mår bra för någon skada tar det inte. Skulle gerbiler ta skada av att avmaskas så skulle även hundar, katter, hästar och alla andra djur man avmaskar också ta skada av det. Skulle du tex låta bli att avmaska låt oss säga en katt lr hund?? Skulle gerbiler ta skada av att de avmaskas så skulle detta ha synts för länge sen!!

- Ida

tjiggit
0

#45, jag håller med dig, har också hellre den "huvudvärken" :)

[Matilda92]
0

#45 Håller också med:) Jag förstår inte varför man inte avmaskar, djuren tar inte skada av det som #45 säger, alla andra djur avamaskas varför inte gerbiler? Och som sagt läs igenom länken….

Feiba
0

Det man ska använda för avmaskning mot Dentostomella är Axillur vet. 10%, oral suspension. För de som själva inte vill/kan läsa mer om detta läkemedel på www.fass.se så kan jag tala om att man har försökt få fram ett LD50-värde (se nedan vad det är) för den aktiva substansen fenbendazol men det gick inte eftersom det var så ogiftigt att det inte gick att ta livet några råttor med det hur stora doser man än gav. 

LD50 är ett mått på hur giftig en substans är. Man ger medlet i stigande dos tills hälften av råttorna har dött och den dosen är LD50-värdet för den substansen.

Vissa gerbiler har dock fått kraftig diarré efter avmaskning men det beror inte på Axilur utan på att de har haft mask som dött i tarmen och detta retar tydligen tarmslemhinnan.

Överkurs för infotörstade - så här står det i FASS VET om Axilur: Preparatet har en bred säkerhetsmarginal och kan ges till såväl unga som dräktiga djur. Teratogen effekt har aldrig observerats. Substansen har låg toxicitet. LD50 har inte varit möjlig att bestämma. Axilur vet. är ej sensibiliserande eller slemhinneretande och ger varken upphov till vegetativa eller centralnervösa biverkningar.

tjiggit
0

#48, vad bra, då kan vi som avmaskar våra djur fortsätta med det utan "huvudvärk" ;)

[Matilda92]
0

Håller med #49, vad bra #48:) Då behöver vi inte som sagt ha någon "huvudvärk" när vi avmaskar…

Feiba
0

Det är nog dags för en liten sammanfattning för att redan ut en del oklarheter:

Mask från hö, kan gerbilerna få det? Vissa typer av maskar kan smitta den vägen, som t ex den fruktade dvärgbandmasken som dock ännu så länge inte finns i Sverige. Denna maskart kan smitta människa och det finns en befogad rädsla för att den ska spridas till Sverige genom insmugglade hundar och katter och får vi in den så kan vi t ex inte längre utan risk äta svamp och bär från våra skogar. Vad det gäller Dentostomella så är det inte någon sannorlik smittväg. Noteras ska dock att man kan få in andra smittämnen via hö som t ex röda hönskvalster (från tamfåglar) och Tyzzers sjukdom (möss kan få denna sjukdom) .

Hur kan då gerbiler få mask? Är det bandmask, som verkar vara sällsynt, så skulle man kunna tänka sig att den smittar via sand om man tar natursand i stället för chinchillasand från zoobutiken. Dentostomella, dvs den vitt spridda gerbilspringmasken, smittar från gerbil till gerbil. Mamman smittar ungarna och smittan sprids förstås också när man sätter ihop gerbiler. Kan eventuellt överföras på utställningar eftersom domaren handskas med många gerbiler.

Men Finland då, som har slutat avmaska? De slutade naturligtvis inte avmaska för att masken inte fanns utan för att de ansåg att de hade lyckats så bra att de inte längre behövde rutinavmaska årligen. Dvs åt det håll som SGF strävar och redan skulle ha nått om alla föreningar hade strävat mot samma mål, dvs gerbiler fria från Dentostomella. De finska uppfödare jag har pratat med avmaskar gerbiler de köper in och sätter dem dessutom i karantän under 6 veckor.

Asa-N
0

Nu har jag fått svar från Jackie Roswell, hon skriver som följer bl.a. att hon inte förespråkar avmaskning:

We have had one case of worms in gerbils in the UK.  A case was picked up in a post mortem whilst examining a tumour in a gerbil.  As far as I am aware, there have been no other confirmed cases. However I do get many emails regarding health issues in gerbils and in cases where there has been weight loss which can't be attributed to any obvious cause, such as over grown teeth or tumour, I do suggest to the owner that they explore the possibility of worm infestation with their vet.    

I have never spoken about worming because to the best of my knowledge, there has never been a problem in the UK, so we wouldn't as a whole routinely worm our gerbils. These are my views and not the views of the NGS.

Feiba
0

#52 Problem med engelskan?

Jackie skriver absolut inte att hon inte förespråkar avmaskning. Hon skriver ju att, så vitt hon vet, har inte mask varit ett problem i UK och att de därför inte avmaskar rutinmässigt.

Som Jackie skriver innan dess att det finns ett verifierat fall av maskinfektion och att hon när hon får frågor om oförklarlig viktförlust rekommenderar kontakt med veterinär för utredning av en ev. maskinfektion.

Asa-N
0

#53, nej men hon skriver inte heller att hon förespråkar avmaskning, så man kan ju undra vem som har problem med engelskan utav oss.

[Mariaxx]
0

Som jag tolkar denna engelska så skriver hon inget om vare sig att förespråka avmaskning eller avråder….så tycker jag att du Feiba kunde ha formulerat dig lite trevligare…

Låter ganska otrevligt att fråga om Åsa har problem med Engelskan.

[Mariaxx]
0

kan översätta rakt av om någon vill?

Asa-N
0

#56 finns ingen anledning till, Feiba läser ändå som det passar henne verkar det som. Det är bättre att låta dem hållas.

Feiba
0

Jag ber om ursäkta om min fråga om problem med engelska uppfattades som otrevligt eftersom det var menat tvärtom, som en förmildrande bortförklaring.

Det var min andra tanke att det måste ha vara en feltolking pga språkproblem och det var det jag försökte framföra.

Min första tanke om  Åsa_N´s beskrivning av Jackies svar var dock att Åsa försökte föra oss bakom ljuset genom att påstå att Jackie framhåller något som hon inte gör. Jackie är föredömligt neutral vilket framgår klart om man läser hennes egna ord.

Jag måste också säga att jag verkligen inte förstår kommentar #53. Jag påstår inte i mitt tidigare tillägg att Jackie förespråkar avmaskning. Bara för man inte är emot något så betyder det inte att man automatiskt är för det. Man kan som tidigare sagt också vara neutral.

Maria, jag tror att det är väldigt bra om du gör en översättning av Jackies text så att även de som kanske inte är så bra på engelska också kan läsa och dra sina egna slutsatser.

tjiggit
0

Jag håller med dig Feiba, jag tolkar inte heller Jackies svar som att hon är emot avmaskning.

Jag tar Jackie på orden och rådgör med en veterinär som är kunnig på området mask hos gerbiler (i syfte att få mer kunskap om ämnet). Den veterinären har väl så vitt jag vet själv funnit mask vid obduktion av gerbiler och det borde väl tala för att vi har ett problem med mask i Sverige, även Jackie inte anser att man har de problemen i England.

EmmaG
0

En grov översättning av Jackies svar.. Så rätta mig om det blev fel nånstans

Vi har haft ett fall av mask hos gerbiler i England. Det upptäcktes när en gerbil obducerades för att undersöka en tumör. Såvitt jag vet så finns det inga fler fall där mask är säkerställt. Dock så får jag många mail om sjukdomsfrågor där gerbilen haft viktminskning vilket kan härledas till förlång tänder eller tumörer. Jag föreslår för ägaren att undersöka hos veterinären om det kan vara mask. 

Jag har aldrig förespråkat avmaskning därför att såvitt jag vet är det inget problem här i England, så det finns ingen anledning till att ha det som rutin.
Detta är mina åsikter och inte NGS (antagligen Englands gerbilförening)

// Emma, aka Althea

Feiba
0

Några viktiga  ord har blivit felöversatta, vilket ändrar nyansen i Jackies svar för mycket. I övrigt är översättning bra (förutom något litet skrivfel).

"Spoken" betyder inte "förespråka" utan "talat om".

"ingen anledning" står inte med i Jackies text, det står varken no reason, no cause eller no ground.

Näst sista meningen bör därför i stället vara: Jag har aldrig talat om avmaskning därför att såvitt jag vet har det aldrig har varit något problem här i UK och därför rutinavmaskar vi inte heller generellt.

Ett "inte" har fallit bort i en tidigare mening vilket gör rekommendationen om undersökning för mask lite obegriplig: Dock så får jag många mail om sjukdomsfrågor där gerbilen haft viktminskning vilket inte kan härledas till för långa tänder eller tumörer.

tjiggit
0

Så en mer korrekt översättning av Jackies svar borde vara:

"Vi har haft ett fall av mask hos gerbiler i England. Det upptäcktes när en gerbil obducerades för att undersöka en tumör. Såvitt jag vet så finns det inga fler fall där mask är säkerställt. Dock så får jag många mail om sjukdomsfrågor rörande gerbiler där det har handlat om viktminskning vilket inte kan härledas till någon uppenbar orsak, som till exempel förlånga tänder eller tumörer. Jag föreslår för ägaren att undersöka hos veterinären om det kan vara mask. 

Jag har aldrig talat om avmaskning därför att såvitt jag vet har det aldrig har varit något problem i UK och därför rutinavmaskar vi inte heller generellt våra gerbiler. Detta är mina åsikter och inte NGS "

[Maxidor]
0

Glad

Jaha…så var det färdigt igen då med tjafs o pajkastning i detta ärende

Jag heter Lisa Andersson och har Ängsh. gerbiler och vem är du då Feiba i verkligheten?

Undrar?

tjiggit
0

Tråkigt att det skall uppfattas som tjafs och pajkastning bara för att det diskuteras något på ett forum. Det är ju ändå det som ett forum är till för.

EmmaG
0

Som Sajtvärd har jag inte upplevt denna tråd som någon pajkastningstråd. Är det någon medlem som känner annorlunda och påhoppad hoppas jag verkligen att denna kontaktar mig eller mina Medarbetare! =)

Personligen tycker jag det är roligt att vi kan ha sånna här diskussioner! Men man får ju inse att alla har sina åsikter och att man får hålla sig på mattan. Men att diskussion kan hållas på en hög nivå gillar jag!

// Emma, aka Althea

Feiba
0

Tack EmmaJ för att du, precis som jag, tycker att det är ok att ha olika åsikter och kunna diskutera viktiga ämnen som detta.

Alla har vi ju olika kunskaper och erfarenheter och en diskussion, även med totalt motsatta åsikter, kan ha en synergieffekt som i förlängningen leder till att vi alla höjer vår kunskapsnivå. Låt oss dela med oss av vad vi vet och kan!

Det är därför generellt mycket synd att försöka kväva intressanta diskussioner genom att kalla det för pajkastning bara för att alla deltagarna inte har samma åsikt.

Asa-N
0

Feiba, varför presenterar du dig inte?? Helen var det väl om jag inte är helt ute och cyklar. Det är jättekul att ha diskussioner men inte med någon som inte kan stå för vem den är :o)

[Maxidor]
0

Jag kanske gick händelserna i förväg och det var naturligtvis inte meningen. Men just denna debatt har varit uppe på andra forum o blivit väldigt "smutsiga" så illa att man fått tagit bort tråden pga personangrepp.

Självklart kan man diskutera det hela, men då ska man också ha klart för sig att folk har olika åsikter i frågan.

Tror jag skrivit min åsikt redan, så det känns oviktigt att dra den igen:)

Asa-N
0

Jag tror att största risken att få mask/ohyra är att de som har akvarium eller dunabur för den delen,  ofta inte städar dem oftare än var annan var tredje månad. Då finns där utrymme och utmärkta tillfällen för både det ena och det andra att slå rot och få fäste. Är man så "lat" att man inte orkar städa mer regelbundet så kanske man inte ska ha djur över huvud taget!!  Städar vi inte hemma och rensar kylskåp från gammal mat och håller rent på toaletten så blir vi sjuka också. Detta har jag sagt tidigare och det menar jag fortfarande.

Men för att de ska få mask i magen av hö så krävs att en smittad gerbil bajsat just på det höet som en annan frisk gerbil äter.

Jackie skriver att de haft 1 fall, men inte på hur lång tid (jag har examen i engelska och använder det dagligen i mitt arbete så min engelska är ganska god) och med tanke på hur många gerbiler det finns i England, om vi håller oss där, så är det inte en siffra som försvarar avmaskning. Inte ens hundar avmaskas varje år längre!!!

Gerbilflicka
0

Var 3:e månad?? Det finns väl ingen som städar så sällan! :S Det vore ju hemskt. Var 3:e vecka däremot, det tycker jag inte är problem om man har mycket spån. Har man 2-5 cm är det väl klart att man får städa iaf en gång i veckan, minst.

wolfgirl82
0

Jackie skriver om ett fall ja. Men har de obducerat alla gerbiler som har dött av okänd orsak som kan ha med mask att göra?? Det är ju inte billigt att få en obduction på ett djur så skulle alla göra det så skulle det säkert dyka upp flera fall på de som inte avmaskar sina djur.

Det bästa sättet o få reda på om det finns mask i djuren är att obducera döda djur. Det var ju så vi fick reda på det från början att de bär på mask.

Men jag tänker fortsätta med min huvudvärk :) Om man får huvudvärk av att avmaska så tror jag att jag står ut fem ynka dagar om året faktiskt.

Dessutom om man räknar ut hur mkt axilur ett djur får i sig under sin levnadstid så är det inte mkt inte. 0,02 * 5 = 0,1ml. Säg sedan att djuret lever i 4 år så de får max i sin livstid i sig 0,4 ml. Om man avmaskar dem en gång om året. Dessutom som Feiba skrev så är det ofarligt för dem.

- Ida

Feiba
0

#67 Får jag påminna om reglerna för iFokus eller har du kanske inte ens läst dem?

Ett av dem lyder:

• Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.

Du har alltså begått ett flagrant brott mot en av reglerna för detta forum och det tycker jag inte är acceptabelt!

Avregistrera dig genast om du inte accepterar de regler som du själv godkände genom att klicka i rutan när du registrerade dig!

Feiba
0

Städa var tredje månad, talar vi fortfarande om gerbiler? De är trots allt gnagare som lever på en mycket begränsad yta så även mycket lata städar nog betydligt oftare än så för att stå ut.

För de som fortfarande ännu inte har läst de fakta som finns om gerbilspringmasken Dentostomella så kan jag berätta att äggen blir smittsamma efter 5-8 dagar efter det att de har lämnat sitt värddjur. Om man sanerar (alltså inte bara städar) minst var 4:e dag så kan man kanske i teorin undvika att masken sprids från ett smittat till ett friskt djur. Det går dock förstås inte att städa bort mask från ett redan smittat djur, där hjälper bara avmaskning och sanering.

Chacky
0

ojj..många soom skriver..har själv inga..

Fairytail
0

Måste säga att jag tycker att det är en mycket intressant diskussion!

Speedy
0

ojj, läst 781 ggr!

Fairytail
0

ojdå!

Fairytail
0

nu har det lästs 791 ggr…

Nettan_L
0

802 nu,hehe!

Eternity90
0

Asa_N jag har en tanke angående om städning i gång i veckan så du tycker det är rimligt att en bur som är 150cm lång och 50 cm bred. Alltså en bur som är cirka 380Liter.Med 3 dm spån med två gerbiler i behöver städas en gång i veckan?

Eller är jag lat som djurägare att vilja mina djur ska stora ytor? Jag kan förstå ditt resonomang om du pratar om en bur som är 60cm med 5cm spån i.

Chimney
0

min vännina köpte en gerbil i djuraffär och dagen efter fick hon syn på en mas som stack ut ur rumpan på gerbilen.

eftersom mask inte finns för gerbiler har det väl varit en daggmask då?

ska be henne skriva mer utförligt åt er.

#67, vad spelar det för roll vem man är?

jule
0

hmm… intressant.. denna tråden hade jag missat…

sasha-
0

Mm jag med. Men som nån mer sa, vem har sagt att masken kommer från hö? Det är annan ohyra som diverse småkryp man är rädd för:) Att det kommer från just hö har nån väl inte påstått..

jule
0

Det finns väl värre smittorisker än hö.. men det borde kunna komma från hö med eftersom gerbiler kan få andra arters mask.

Eternity90
0

Förresten på Ippons artikel på zoonen står det att finska gerbil föreningen avmaskat sedan tio år tillbaka. Men de har kanske slutat med det? Någon som kan finska som kan kolla deras sida?

sasha-
0

Men om vi då säger att nån är dum nog att inte städa på tre månader. Sen när gerbilerna som bor där är på utställning sprids masken till de andra. Så att nån fått mask behöver alltså inte på något vis betyda att de har dålig djurhållning.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.